در نشست خبری مشترک وزیران خارجه ایران و عراق مطرح شد؛

راه‌آهن شلمچه بصره زودتر عملیاتی شود/ در مذاکرات تهران ریاض شرکت می‌کنیم

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با اعلام سفر وزیر راه به بغداد در هفته آینده گفت: مصمم هستیم راه آهن شلمچه به بصره در اسرع وقت عملیاتی شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز پنجشنبه پس از دیدار و گفت‌وگو با «فؤاد حسین» همتای عراقی در نشست خبری مشترک با وی گفت: در ترکیب هیأت عراق برخی مسئولان امنیتی عراق و مقامات وزارت خارجه این کشور را داریم. با وزیر خارجه گفت‌وگو‌های دقیقی درباره پرونده‌های قابل پیگیری روابط دوجانبه داشتیم.

راه آهن ۳۲ کیلومتری شلمچه - بصره به عنوان یکی از تکمیل کننده‌های کریدور شرق به غرب عنوان می‌شود که در دولت‌های قبلی برنامه ساخت آن پایه‌ریزی شد. در دولت‌های دهم، یازدهم و دوازدهم هم اتصال این خط آهن پیگیری شده بود حتی در دوره وزارت عباس آخوندی، وی سفری در فروردین ۱۳۹۴ به بصره داشت و همراه با استاندار بصره، کلنگ اتصال دو سوی اروند به خط آهن بر زمین زده شد.

وزیر اسبق راه و شهرسازی قول داده بود تا اربعین ۱۳۹۵، این خط آهن تکمیل شده و زائران با قطار به زیارت عتبات عالیات مشرف شوند. اما به دلایلی که اصلی‌ترین آن، مشکلات حقوقی و قانونی در عراق برای اعطای زمین به ایران برای ساخت این پروژه بود، اتصال ریلی دو کشور متوقف ماند.

امیرعبداللهیان خبر داد توافق شد و مصمم هستیم راه آهن شلمچه به بصره در اسرع وقت عملیاتی شود و هفته آینده وزیر راه به عراق می‌رود. تأکید کردیم همکاری کمیته قضائی ایران و عراق در پیگیری پرونده شهید سلیمانی کار را با سرعت بیشتری دنبال کنند.

خبری از همتای عراقی شنیدیم که تایید می‌کند خروج نیرو‌های نظامی آمریکا از عراق را، این جمله را امیرعبداللهیان می گوید و تاکید می کند که  در خصوص لغو روادید عام گفت‌وگو‌هایی را امروز داشتیم. در ایران آمادگی داریم در تکمیل بحث لغو روادید هوایی بین دو کشور لغو روادید عام بین دو کشور اجرایی شود. از سوی ایران همه مقدمات برای لغو روادید عام با اتباع عراق وجود دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت وزیر خارجه عراق و مقامات ذیربط در هیأت همراه قرار شد موضوع را به دقت پیگیری کنیم. درباره اوضاع افغانستان گفت‌وگو کردیم. امروز همچنین در خصوص آخرین وضعیت تحولات افغانستان، به ویژه با توجه به دیدار‌ها در حاشیه نشست اخیر سازمان همکاری اسلامی در اسلام‌آباد گفتگو کردیم و در خصوص آخرین وضعیت مبارزه با تروریسم و داعش در عراق و سوریه تبادل نظر کردیم.

وزیر امور خارجه یادآور شد به علاوه آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با ۴ به علاوه یک در وین تبادل نظر کردیم. ما همواره در خصوص مذاکرات هسته‌ای با فواد حسین و مقامات عالیرتبه عراق در مشورت و تماس هستیم. در دور اخیر مذاکرات وین بعد از دو مرحله گفت‌وگو به سند و دستورکار واحدی برسیم و پیشرفت مهمی در دو دور مذاکرات قبلی بود. در مذاکرات پیش رو در مجموع موضع برخی از کشورهای اروپایی به طور مشخص فرانسه را سازنده ندیدیدم امیدواریم طرف فرانسوی به نقش سازنده کمک کند و واقع بینانه آنچه را مرتبط با حقوق ملت ایران است محقق شود.


بیشتر بخوانید

سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران حمایت از ثبات و امنیت در عراق است


امیرعبداللهیان مشکل دوم مذاکرات را نداشتن ابتکار جدید از سوی اروپا دانست و ادامه داد در مذاکرات پرچالش با سه کشور و ۱+۴ موفق شدیم نظرات ایران را در پیش نویسی که از هفته آینده مورپ بحث قرار می‌گیرد به تایید شفاهی همه طرف‌ها برسانیم. مورا و بورل تلاش می‌کنند به نقش خودشان به عنوان هماهنگ کننده با جدیت متمرکز شوند. نقش آنها را مثبت می‌بینیم. طرف آمریکایی نانوشته برخی پیام‌ها را به داخل جلسه می‌فرستد و پاسخ‌های لازم را دریافت می‌کند.

وزیر خارجه گفت: ایران با حسن نیت و با جدیت و مذاکرات را در وین دنبال می‌کنیم. طرف‌های مقابل تردید نکنند که اگر بخواهند یک امتیاز بدهند و ده امتیاز بگیرند ایران زیر بار آن نخواهد رفت. سند ما رسیدن به تعهداتی است که همه طرف‌ها در برجام به آن اشاره کردند. این‌که می‌گویند ما نگران پیشرفت هسته‌ای ایران هستیم با صدای بلند می‌گوییم اگر می‌خواهید نگرانی شما برطرف شود تمامی تحریم‌های برجامی باید برطرف شود. هر زمان طرف‌های مقابل اراده جدی خود را نشان دهند روزی است که می‌توانیم از بازگشت همه طرف‌ها از تعهدات به برجام سخن بگوییم.

دور هفتم مذاکرات پس از وقفه‌ای چندماهه، در دولت جدید از هشتم آذر آغاز شد و روز جمعه پایان یافت. تیم ایران در این مذاکرات بر رفع تحریم‌های آمریکا علیه تهران تمرکز دارد. بعضی مقامات اعلام کرده اند که دور بعدی مذاکرات در دی ماه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به روابط ایران و عربستان گفت در پرونده روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان مجموعه‌ای از نکات مثبت و منفی وجود دارد. ما همچنان منتظر هستیم پاسخ قانع کننده‌ای از عربستان سعودی بشنویم، که چرا دستگاه‌های اجرایی در انتقال به موقع سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان کوتاهی کردند. در عین حال هفته گذشته موافقت عربستان سعودی را با صدور ویزا برای سه تن از دیپلمات‌هایمان که قرار است به عنوان دیپلمات‌های مستقر نزد سازمان کنفرانس اسلامی در جده مشغول کار شوند دریافت کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت با کوشش فواد حسین و مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق، در کشور عراق ما در دوره آینده مذاکرات تهران و ریاض شرکت خواهیم کرد؛ من از مساعی دولت عراق برای کمک به رفع سوء تفاهمات و بازگشت روابط تهران و ریاض به حالت طبیعی تشکر می کنم.

امیرعبداللهیان یادآور شد مایلم تاکید کنم در آخرین دور مذاکرات مجموعه‌ای از پیشنهادات عملی و سازنده را به طرف سعودی ارائه کردیم. ان شاالله هیئت‌های دو کشور در آینده نزدیک در بغداد گردهم خواهند آمد و در خصوص عملیاتی کردن مرحله بعدی توافقات اقدام خواهد کرد.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه سه شنبه اعلام کرد شهید ایرلو که از جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی نیز بود در محل ماموریت خود به کرونا مبتلا شد و به دلیل همکاری دیرهنگام برخی کشورها، متاسفانه در شرایط نا مناسبی به کشور بازگشت و به رغم به کارگیری همه مراحل درمانی برای بهبود وضعیت بیماری ایشان، سحرگاه امروز (چهارشنبه) به فیض شهادت نائل آمد.

وی ادامه داد ما آماده هستیم هیئت‌های فنی دو کشور از سفارتخانه‌ها بازدید کنند و سفارتخانه‌ها و مقدمات کار را فراهم کنند، برای اینکه روابط به حالت طبیعی خود برگردد. اما باید منتظر ماند و دید که این اتفاق در چه زمانی و در نتیجه مذاکرات کدام مرحله ایران و سعودی در بغداد اتفاق خواهد افتاد.

 امیدواریم دور پنجم مذاکرات بین ایران و عربستان برگزار شود

وزیر خارجه عراق هم در ابتدا با اشاره به دیدارش با حجت الاسلام رئیسی گفت: در نشست امروز با وزیر امور خارجه ایران بر گسترش روابط از جمله در حوزه اقتصادی تأکید کردیم. این فرصت خوبی برای ما بود که درباره مسائل منطقه به خصوص اوضاع امنیتی در عراق و منطقه صحبت کنیم. اوضاع امنیتی در عراق با منطقه مرتبط است.

فؤاد حسین خاطرنشان کرد: درباره روابط عراق و آمریکا صحبت کردیم و گفت‌وگوی استراتژیکی که بین دولت عراق و طرف آمریکایی وجود دارد و توافقی که بین دو طرف است برای خروج نیرو‌های نظامی آمریکا از عراق. همچنین درباره گفت‌وگو‌های وین گفت‌وگو کردیم و امیدواریم در آینده نززدیک بین ایران و ۱+۴ صحبت کردیم.  برای ما مهم است که مسئله روابط ایران با کشور‌های همسایه عراق را مورد بحث قرار دهیم. عراق نقش مهمی در حمایت از گفت‌وگو‌ها بین عربستان و ایران برگزار شد، داشت و امیدواریم دور پنجم مذاکرات بین ایران و عربستان برگزار شود.

وی یادآور شد اینجا هستیم تا تأکید کنیم بر روابط تاریخی دو کشور و همچنین روابط فرهنگی و دینی و اقتصادی و جغرافیایی بین دو کشور. ما در رابطه با پروژه‌های مختلفی صحبت کردیم و گفت‌وگو‌ها را ادامه می‌دهیم.

وزیر خارجه عراق درباره پیگیری وضعیت پرونده شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: دستگاه قضائی ایران و عراق درباره پرونده شهید سلیمانی با هم همکاری می‌کنند و کمیته‌های مشترک قضائی بین دو کشور هست که بتوانند به نتیجه مطلوب برسند و همچنین به جزئیات این حادثه و این مسئله برسند، مسئله‌ای که برای ملت ایران و عراق مهم است. این مسئله مرتبط با دستگاه قضائی است تحقیقات اولیه انجام و به پایان رسید.

فواد حسین در پاسخ به سؤالی گفت: درباره خروج نیرو‌های نظامی آمریکا از عراق ما تأکید داریم طبق گفت‌وگوی استراتژیکی که با آمریکا داشتیم نیرو‌های نظامی آمریکا از عراق تا پایان امسال خارج شوند. نیرو‌های نظامی آمریکا در عراق حضور نخواهند داشت و صرفا مستشاران و مربیان آمریکایی در عراق حضور خواهند داشت.

بر اساس مصوبه پارلمان عراق بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، نظامیان آمریکایی باید تا پایان سال جاری میلادی از خاک عراق خارج شوند. بر اساس این مصوبه از این پس حضور نظامی آمریکا در عراق محدود به حضور مستشاری و آموزشی می شود.

وی گفت: درباره انتقال سفیر ایران در یمن دولت عراق تلاش فراوانی کرد و نخست وزیر الکاظمی سعی کرد که با طرف سعودی ارتباط بگیرد.

وزیر خارجه عراق در پاسخ به سؤالی درباره نقش عراق برای برقراری ارتباط بین ایران و آمریکا نیز پاسخ داد روابط آمریکا و ایران برای عراق یک مسئله خارجی محسوب نمی‌شود، بلکه یک موضوع داخلی است. تنش بین تهران و واشنگتن مستقیما بر وضعیت سیاسی و امنیتی در عراق تاثیر می گذارد و این دلایل مختلفی دارد. هر گشایشی در روابط ایران و آمریکا بر وضعیت عراق تاثیر مثبت دارد. بر اساس منافع عراق، ما با برادران در تهران درباره روابط آمریکا و ایران صحبت می‌کنیم و براساس منافع عراق با دوستانمان در واشنگتن درباره روابط آمریکا و ایران صحبت می‌کنیم.

ما فقط پیام رسان نیستیم بلکه دیدگاه‌ها را مورد گفت‌وگو قرار می‌دهیم، این جمله حسین می گوید و ادامه می دهد با صراحت با دوستان ایرانی و همچنین آمریکا مسائل را مورد بحث و گفت ‌و گو قرار می‌دهیم. منفعت و مصالح عراق نیازمند این است که اگر بتوانیم کمک کنیم دو طرف دور میز گفت‌وگو بنشینند و ما خواستار مذاکرات مستقیم بین دو طرف هستیم. این مسئله را به آمریکا گفتیم و امروز و پیش از این هم این موضوع را با طرف ایرانی در میان گذاشتیم. در نیویورک به امیرعبداللهیان گفتم بهتر است گفت‌وگوی مستقیمی بین ایران و آمریکا باشد.

فواد حسین معتقد است وقت آن رسیده که گفت‌وگو‌های مستقیمی بین ایران و آمریکا انجام شود تا به تفاهمات مشترک برسند نه فقط در بحث هسته‌ای بلکه درباره تحریم‌های تحمیل شده. در تلاش برای ارتباط مستمر بین دو طرف هستیم و تلاش می‌کنیم چنین اتفاقی بیفتد. ایرانی‌ها به عراقی‌ها اعتماد دارند و آمریکا نیز همچنین. این اعتماد هست، ولی آن چه نیست سازوکار ارتباط بین تهران و واشنگتن است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار