آغاز هفدهمین نشست آستانه درباره سوریه

هفدهمین نشست بین المللی سوریه با عنوان روند آستانه در پایتخت قزاقستان آغاز شد تا بار دیگر بر پایبندی به حفظ حاکمیت و وحدت اراضی سوریه تاکید شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، الکساندر لاورنتیف، رئیس هیئت روسی حاضر در این نشست گفت: گروه‌های تروریستی فعالیت خود را در مناطق مختلف سوریه افزایش داده اند و ضرورت دارد به همراه سازمان ملل متحد، برای کمک به آوارگان سوری تلاش شود.

روند آستانه از ۲۳ ژانویه سال ۲۰۱۷ با مشارکت دولت سوریه، مخالفان نظام سیاسی سوریه، مثلث روسیه، ترکیه و ایران به عنوان کشور‌های تضمین دهنده، مربع سازمان ملل متحد، لبنان، عراق و اردن به عنوان اعضای ناظر و با تاکید بر ضرورت حل سیاسی بحران سوریه، آغاز شد.

محور و مبنای روند آستانه، قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد و تاکید اساسی آن بر پایبندی به حفظ حاکمیت و وحدت سرزمینی سوریه است.

تاکنون مهم‌ترین تصمیم گیری‌های روند آستانه، ایجاد مناطق کاهش تنش، نظارت بر توقف درگیری ها، ایجاد مناطق امن برای انتقال کمک‌های انسان دوستانه، پرونده اسرا و بازداشت شدگان و کمیته قانون اساسی بود.

سوریه به دنبال یک دهه مبارزه با تروریسم، درگیر مشکلات متعدد ناشی از محاصره اقتصادی و تحریم‌های آمریکا است، با این حال کشور‌های عربی موضع خود را نسبت به دمشق تغییر داده و درخواست‌هایی درباره بازگشت این کشور به اتحادیه عرب مطرح شده است.

اواخر سال ۲۰۱۹، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا قانون موسوم به «سزار» را امضا کرد که از سال ۲۰۲۰ اجرایی شد و تقریبا تمام ابعاد اقتصاد سوریه را هدف قرار داد. این قانون تمام شرکت‌ها و افرادی را که با دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه تجارت می‌کنند تحریم کرده و این کشور را در بدترین اوضاع اجتماعی-اقتصادی از زمان آغاز جنگ فرو برده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار