گابریل بوریک ۳۵ ساله رئیس جمهور شیلی شد

گابریل بوریک از ائتلاف چپ با کسب ۵۵ درصد آرا خوزه آنتونیو کاست محافظه‌کار را شکست داد و رئیس جمهور شیلی شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشا تودی، در انتخابات ریاست‌جمهوری شیلی، گابریل بوریک، نامزد ائتلاف چپ، خوزه آنتونیو کاست محافظه‌کار را شکست داد و به عنوان جوان‌ترین رئیس جمهور این کشور معرفی شد.

بوریک ۳۵ ساله با کسب بیش از دو سوم یعنی ۵۵ درصد آرا پیروز این رقابت شد. او متعهد شده که برنامه‌های اجتماعی شیلی را گسترش دهد، سیستم بازنشستگی را ملی کند و درآمد دولت را از طریق مالیات بر شرکت‌های معدنی عظیمی که در این کشور فعالیت می‌کنند، افزایش دهد.

اگرچه این رقابت یکی از جنجالی‌ترین انتخابات ریاست جمهوری از زمان بازگشت دموکراسی شیلی در سه دهه پیش بود، کاست تنها حدود ۹۰ دقیقه پس از اتمام شمارش آرا به رقیب خود تبریک گفت. کاست اعلام کرد که از امروز، او رئیس جمهور منتخب شیلی است و سزاوار احترام و همکاری سازنده ماست.

دور اول که ماه گذشته برگزار شد، هیچ یک از هفت نامزد بیش از ۳۰ درصد آراء را کسب نکردند. کاست از حزب محافظه  کار در ماه نوامبر با کسب نزدیک به ۲۸ درصد آرا، به پیروزی نزدیک شد. بوریک اما در دور اول ۲۶ درصد را از آن خود کرد و در دور دوم با حمایت قوی مردم سانتیاگو  پیروز این رقابت شد.

بر اساس برخی منابع، افشاگری‌ها او مبنی بر اینکه پدر کاست یک نازی آلمانی در طول جنگ جهانی دوم بوده منجر به پیروزی او در این رقابت شده است. محکوم کردن اشغال کرانه باختری از سوی رژیم صهیونیستی هم باعث شد بسیاری از یهودیان شیلی با او همراه شوند.

رئیس جمهور جدید در زمانی حساس سکان را به دست خواهد گرفت، زیرا شیلی در حال تهیه پیش نویس قانون اساسی جدید است تا جایگزین قانون اساسی  ژنرال آگوستو پینوشه در سال ۱۹۷۳ شود. بوریک قول داده است از حقوق مردم بومی شیلی، از جمله سرخ پوستان ماپوچه، سقط جنین و ازدواج همجنس گرایان محافظت کند و این حقوق را گسترش دهد. 

بوریک در ماه مارس ( اوایل اسفند) به قدرت می‌رسد. او جانشین سباستین پینیه را که از  ۲۰۱۰ رئیس جمهور شیلی است، خواهد شد. 

این نخستین انتخابات در شیلی پس از اعتراضات مردمی در ماه اکتبر سال ۲۰۱۹ است که باعث برگزاری همه پرسی برای اصلاح قانون اساسی مربوط به دوره حکومت نظامیان شد. ۷۸ درصد مردم شیلی با اصلاح قانون اساسی در همه پرسی که در ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ برگزار شد، موافقت کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۰۰:۳۸ ۳۰ آذر ۱۴۰۰
بیایید واقع‌بین باشیم.‌ هیچ کشور چپ‌گرا و سوسیالیستی در طول تاریخ موفق نشد. سوسیالیسم یک ایدئولوژی ورشکسته و ناموفق بوده است. در همین منطقه ما به دو کشور سوریه و عراق نگاه کنید که حزب بعث که یک حزب چپ و سوسیالیستی بوده، چه بلایی بر سر این دو کشور آورده است.
اوضاع آشفته و هرج‌و‌مرج‌زده اقتصادی امروز ایران هم نتیجه اندیشه‌های سوسیالیست‌ها و چپ‌ها است که نبض اقتصاد کشور را بعد از انقلاب به دست گرفتند.
سوسیالیسم راهی به سوی خوشبختی نیست. سوسیالیسم مردم را فریب می‌دهد و درنهایت فقط فقر و فلاکت و ویرانی به ارمغان می‌آورد.
آخرین اخبار