قدردانی اولیانوف از توافق ایران و آژانس انرژی اتمی

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی وین حصول توافق ایران و آژانس اتمی برسر دوربین‌های سایت کرج را تبریک گفت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی وین، در پیامی توافق میان کشورمان و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برسر دوربین‌های سایت هسته‌ای کرج را تبریک گفت.

اولیانوف در این پیام نوشت: «خبر فوری! آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تهران برای نصب مجدد دوربین‌های فیلمبرداری در کارگاه کرج به توافق رسیدند.»

او در ادامه افزود: «این مسئله مزاحمی بود که در چندماه گذشته توجه جامعه بین‌المللی را به خود معطوف کرده بود. اکنون که این مسئله از میان رفت به همه تبریک می‌گویم.»

گروسی: به رایزنی‌های سازنده در آینده امیدواریم

ساعاتی پیش، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه‌ای از نصب دوباره دوربین‌های سایت هسته‌ای «تسا» در کرج در چند روز آینده و حصول توافق با ایران برسر نصب این دوربین‌ها خبر داد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «براساس توافق بین رافائل گروسی، مدیرکل آژانس و محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در آینده نزدیک دوربین‌های نظارتی جدید در کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ در کرج نصب خواهد شد.»

این دوربین‌ها جایگزین دوربین‌های پیشین خواهند بود که سال گذشته از تأسیسات کرج برداشته شدند.

رافائل گروسی در بخشی از این بیانیه گفت: «توافق امروز تحول مهمی در نظارت ما بر سایت کرج و راستی‌آزمایی و فعالیت‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران حاصل خواهد کرد. ما به رایزنی‌های سازنده در آینده امیدواریم. در ادامه این روند، مجموعه‌ای از تبادل اطلاعات و ارزیابی‌ها میان ایران و آژانس رد و بدل خواهد شد تا مسائل باقی مانده نیز حل‌وفصل شود.»

همچنین گروسی درباره توافق امروز آژانس و ایران و تأثیرات آینده آن گفت: «اولین نفع برای ایران خواهد بود، بازرسی آژانس از سایت‌های ایران به دیگر طرف‌های برجام آرامش خاطر می‌دهد. نقش ما در این میان حصول اطمینان از این است که ایران به تعهدات خود ذیل توافق عمل کند، این نقش مبنای هر توافقی خواهد بود و عدم همکاری ایران و آژانس به بدگمانی می‌انجامد. به همین دلیل می‌گویم ایران نباید در‌های خود را به سوی بازرسان ببندد. تنها راه‌حل برای ایران تعامل با آژانس است.»


بیشتر بخوانید


این در حالی است که شب گذشته گروسی مدعی شده بود محدودیت در دسترسی بازرسان به تأسیسات هسته‌ای در ایران به تصویری مبهم از برنامه‌های کشورمان منجر شده است.

هفته گذشته هشتمین دور مذاکرات احیای برجام در وین، پایتخت اتریش انجام شد و از زمان تاکنون تیم مذاکره کننده ایران به رهبری «علی باقری کنی» همچنان در وین به سر می‌برند و «حسین امیر عبدالهیان» وزیر امور خارجه کشورمان، گفته است تا حصول توافق تیم ایرانی با کشورمان باز نخواهند گشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار