برای رهایی از بحران اقتصادی؛

تلاش ترکیه برای بهبود روابط با کشور‌های خلیج فارس

رئیس‌ جمهور ترکیه در نظر دارد برای نجات اقتصاد این کشور، همکاری خود با کشورهای حاشیه خلیج فارس را بیشتر کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وبگاه اف‌دی‌دی در گزارشی نوشت که همزمان با روند رو به افول اقتصاد در ترکیه، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌ جمهور این کشور در فکر افزایش همکاری خود با کشور‌های حاشیه خلیح فارس است تا راهی برای نجات اقتصاد این کشور باشد.

بنابر این تحلیل، گزارش‌ها حاکی از آن است که اردوغان در سفرش به دوحه تنها به دنبال بحث درباره مسائل مالی نبود و از قطر می‌خواست تا شرایطی را برای رایزنی او با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی نیز فراهم آورد و از این راه روابط ترکیه و عربستان ترمیم یابد.

تاکنون چنین ملاقاتی انجام نشده است، اما مقام‌های ترک همچنان امیدوار به برگزاری چنین نشستی هستند.

اردوغان همچنین می‌گوید قصد اصلاح روابط ترکیه با کشور‌هایی را دارد که پیشتر به عنوان دشمنان خود معرفی می‌کرد، «عربستان سعودی، امارات، مصر و بحرین» از جمله این کشور‌ها هستند.

همچنین گفته می‌شود ترکیه با آنکه قصد دارد روابط خود با رژیم اشغالگر را حفظ کند، اما رجب طیب اردوغان در سخنانی به توافقنامه موسوم به ابراهیم برای ایجاد به اصطلاح صلح میان رژیم صهیونیستی، امارات و بحرین حمله تندی کرده است.

پس از قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی در سال ۲۰۱۸ در استانبول، روابط میان ریاض و آنکارا رو به وخامت گذاشت و در سال جاری میلادی صادرات از ترکیه به بازار عربستان سعودی به پایین‌ترین حد خود رسید. این اختلافات باعث کاهش سرمایه‌گذاری خارجی عربستان و امارات در این کشور نیز شده است.

در چند سال گذشته، اقتصاد ترکیه فشار بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است، زیرا سیاست غیرمتعارف اردوغان برای مبارزه با تورم از راه کاهش نرخ‌های بهره، اقتصاد این کشور را ویران کرده است.

بانک مرکزی ترکیه از سال ۲۰۱۸ در راستای تلاش برای حفظ ارزش لیر، حدود ۱۴۰ میلیارد دلار از ذخایر خود را از طریق فروش ارز‌های پشتیبان سوزانده است، در نتیجه بانک ذخایر ارزی این کشور تخلیه شد و توانایی ترکیه برای ادامه چنین سیاستی از بین رفت.

این هفته لیر ترکیه به پایین‌ترین میزان خود یعنی ۱۴ در برابر هر دلار آمریکا سقوط کرد. لیر ترکیه در سال جاری نیمی از ارزش خود را از دست داده است.

اما روابط ترکیه با قطر نمی‌تواند به تنهایی پاسخگوی وضعیت اقتصادی ترکیه باشد، زیرا این کشور بسیار کوچک است. اردوغان امیدوار بود با کاهش نرخ بهره به این وضعیت پایان دهد، اما لیر همچنان در حال سقوط است. همین امر نیز باعث شده تا رئیس‌ جمهور ترکیه به فکر تغییر سیاست خارجی خود باشد.

از طرفی محبوبیت اردوغان نیز امسال به پایین‌ترین حد خود رسیده است. البته در چند ماه گذشته او تلاش برای احیای روابط با کشور‌های مخالف را آغاز کرده و پیشرفت‌هایی نیز داشته است. اردوغان ماه گذشته با «محمد بن زاید» ولیعهد امارات در آنکارا ملاقات کرد و ماه فوریه نیز سفری به ابوظبی خواهد داشت. او امیدوار است گام بعدی دیدار با ولیعهد سعودی باشد.

البته نویسنده‌های این تحلیل در انتها به عربستان سعودی و امارات توصیه می‌کنند تا پس از انتخابات ۲۰۲۳ ترکیه دست نگهدارند و سپس روابط خود با ترکیه را بازبینی کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار