فعالیت ۹۶ باب کتابخانه عمومی در آذربایجان غربی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی گفت:در سطح استان ۹۶ باب کتابخانه عمومی هم اکنون فعال است که از این تعداد ۷۳ باب نهادی و ۲۳ کتابخانه مشارکتی و مستقل است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از  ارومیه، خدیجه معصومی  مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی گفت: سرانه فضای کتابخانه‌ای در استان ۱.۵ مترمربع به ازای هر ۱۰۰ نفر است که این میزان یک پنجم استاندارد جهانی است.

معصومی اظهار داشت: به ازای هر ۱۰۰ نفر، هشت متر مربع باید فضای کتابخانه‌ای موجود باشد، اما در استان به ازای هر ۱۰۰ نفر هم اکنون تنها ۱.۵ متر مربع است که تلاش می‌شود این مقدار بهبود پیدا کند.

وی بیان کرد: توسعه فضای کتابخانه‌ای یکی از اولویت‌های مهم این اداره کل به خصوص در شهر‌های فاقد کتابخانه و روستا‌های پرجمعیت است که در این راستا درصدد بهره گیری از ساختمان‌های مازاد هستیم که به اداره کل کتابخانه‌های عمومی معرفی شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی بیان کرد: در مناطق محروم و روستا‌های پر جمعیت که فعلا امکان راه اندازی کتابخانه عمومی وجود ندارد می‌توان پیشخوان کتابخانه راه اندازی کرد که مستلزم معرفی فضا توسط مسوولان شهر‌ها و روستا‌ها برای راه اندازی توسط این اداره کل است.

معصومی افزود: در سطح استان ۹۶ باب کتابخانه عمومی هم اکنون فعال است که از این تعداد ۷۳ باب نهادی و ۲۳ کتابخانه مشارکتی و مستقل است.

وی با بیان اینکه از مجموع کتابخانه‌های استان ۱۲ کتابخانه روستایی و مابقی شهری هستند اظهار داشت: در این تعداد کتابخانه بیش از یک میلیون ۵۰۰ هزار جلد کتاب موجود است که به مردم ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد: برابر استاندار‌ها فضای کتابخانه‌های عمومی به ازای هر ۲۵ هزار نفر باید یک باب کتابخانه وجود داشته باشد که این آمار در سطح استان آذربایجان غربی برای هر ۴۵ هزار نفر یک باب کتایخانه وجود دارد.

معصومی اضافه کرد: ایجاد کتابخانه‌های مشارکتی یکی از راه‌های توسعه فضای کتابخانه‌ای است که در تامین منابع، نیرو و نرم افزار به قدر توان به سازمان‌ها و خیرین درخواست کننده مساعدت خواهیم کرد.

وی گفت: در سطح استان کتابخانه سیار عمومی نداریم و در تلاش هستیم با مشارکت سازمان‌های دیگر این نوع کتابخانه‌ها را نیز اضافه کنیم، چون نیاز است سایر سازمان‌ها و خیرین در تامین خودرو مشارکت داشته باشند.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۲ باب کتابخانه با اعتباری بالغ بر ۵۲ میلیارد ریال در استان احداث و راه اندازی شده است.

وی گفت: این کتابخانه‌ها شامل کتابخانه عمومی " امامی " با واگذاری حق انتفاع در شهر بوکان است که برای تجهیز آن ۲ میلیارد ریال و برای ساختمان آن ۴۰ میلیارد ریال و یک باب کتابخانه در شهر حاجیلار از توابع چایپاره است که با بیش از ۱۰ میلیارد ریال تجهیز و راه اندازی شده است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.