مناطق کوهستانی استان سمنان شرایط کوهنوردی ایمن ندارند

رئیس هیات کوهنوردی استان سمنان گفت: مناطق کوهستانی و قله‌های مرتفع استان سمنان از نظر امکانات و شرایط برای کوهنوردی مناسب و ایمن نیستند.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان،هادی ملاکاظمی رئیس هیات کوهنوردی استان سمنان گفت: کوهنوردی ورزش همدلی، همراهی و زیست جمعی است و تفاوت‌های شغلی، تحصیلی و طبقاتی در این رشته ورزشی نیست و رقابت در این رشته ورزشی وجود ندارد.

او افزود: قله‌های شاهوار و نیزوا از بلندترین قله‌های استان سمنان است همچنین نبود تابلو‌های خطر، مناطق ایمن و پناهگاه در مناطق کوهستانی یکی از مهمترین ضعف‌های کوهستان استان است.

ملاکاظمی ادامه داد: کوهستان‌های شهمیرزاد، بنه کوه گرمسار، شمشیرکوه آرادان، ارتفاعات چشمه علی دامغان و مناطق کوهستانی مجن و بسطام در شاهرود از جمله کوهستان‌های مورد توجه کوهنوردان است.

او با اشاره به تجهیزات کوهنوردی اضافه کرد: کوهنوردی از جمله رشته‌های ورزشی پرهزینه است و در فصل زمستان به دلیل شرایط کوهستانی و نیاز به تجهیزات گسترده تر، کوهنوردان با افزایش قیمت روبه رو هستند.

رئیس هیات کوهنوردی استان سمنان خاطرنشان کرد: پارک کوهستان سمنان استاندارد‌های لازم کوهنوردی و پارکی را ندارد و ضعف نور، تابلو و مسیر‌های عبور وجود دارد.

او با تاکید بر اینکه آموزش، آمادگی‌های تغذیه‌ای و امدادی پیش‌نیاز‌های رشته کوهنوردی است، بیان کرد: کوهنوردی نیاز به آموزش، تجهیزات مناسب، آمادگی جسمی، آگاهی تغذیه‌ای و امدادی دارد و برای کوهنوردشدن تلاش مستمر و آموزش اصولی نیاز است.

ملاکاظمی یادآورشد: قدم اول در کوهنوردی، آموزش است و برای ارتقای دانش کوهنوردان استان کلاس‌های مختلفی با حضور استادان برتر کشور برگزار می‌شود که به دلیل نیاز به تجهیزات شخصی و لزوم حضور ۶ تا ۱۲ نفری در این کلاس‌ها هزینه‌ای بین سه تا ۹ میلیون ریال برای کوهنوردان در کنار هزینه تجهیزات وجود دارد.

او اظهارداشت: آموزش‌های امداد و نجات کوهستان و عمومی برای صعود ایمن و مدیریت بحران در حوادث به کوهنوردان و مربیان ارایه می‌شود و افراد برای صعود باید کیف کمک‌های اولیه و دارو‌های مورد نیاز به همراه داشته باشند.

ملاکاظمی در خصوص اهمیت توجه به تغذیه و رژیم‌های غذایی کوهنوردان عنوان کرد: دوره تغذیه کوهستان برای کلیه کوهنوردان و افرادی قصد صعود به قله‌های بلند را دارند با هدف بهره مندی از دانش تغذیه قبل، حین و بعد از صعود برگزار می‌شود.

او اضافه کرد: مدت زمان صعود حداقل ۲ روز و پیمایش‌ها ۱۰ روز است و کوهنوردان باید غذای مناسب به مقدار کافی به همره داشته باشند.

رئیس هیات کوهنوردی استان سمنان ابرازداشت: حدود ۸۴۰ ورزشکارسازمان یافته در رشته‌های کوهنوردی، صخره نوردی و سنگ نوردی با هدایت ۲۳ مربی رسمی فدراسیون کوهنوردی و ۱۵ راهنما کوهستان در استان سمنان مشغول به فعالیت هستند.

 ۱۱دسامبر مقارن با ۲۰ آذرماه «روز جهانی کوهستان» است. از سوی «سازمان بین‌المللی خواروبار و کشاورزی ملل متحد» (فائو) برای سال ۲۰۲۱ «گردشگری پایدار کوهستان» مورد توجه است.

گردشگری پایدار در کوهستان در راستای امرار معاش و فقرزدایی بومیان هر منطقه با حفاظت از محیط زیست، میراث طبیعی، فرهنگی، ترویج صنایع دستی و محصولات محلی رشد و ترویج می‌یابد.

حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد گردشگری جهانی مربوط به گردشگری کوهستان است.

انتهای پیام /ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار