سردرگمی دانشمندان پس از تکرار تحقیقی درباره یک کهکشان

درباره کهکشانی که تمام ماده تاریک خود را از دست داده است و دانشمندان نمی توانند آن را توضیح دهند بیشتر بخوانید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از Space؛ مشاهدات نشان می‎دهد کهکشان پراکنده AGC ۱۱۴۹۰۵ ماده تاریکی ندارد در حالی که این یافته با نظریه‌ها در تضاد است. اخترشناسان در شگفتند که چه چیزی یک کهکشان دوردست را که به نظر می‌رسد هیچ اثری از ماده تاریک ندارد، کنار هم نگه می‌دارد.

این کهکشان که AGC ۱۱۴۹۰۵ نام دارد، در فاصله ۲۵۰ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد و به بزرگی کهکشان راه شیری است. با این حال، این کهکشان دور، هزار بار کمتر از خانه کهکشانی ما ستاره دارد.

طبق مدل‌های نظری، چنین کهکشان‌های پراکنده‌ای باید توسط ماده تاریک، ماده مرموز نامرئی که طبق تخمین‌ها حدود ۸۵ درصد از کل ماده جهان را تشکیل می‌دهد، کنار هم نگه داشته شوند. اما وقتی ستاره شناسان AGC ۱۱۴۹۰۵ را از نیومکزیکو اندازه گیری کردند، دریافتند که این کهکشان عجیب مطلقاً هیچ ماده تاریکی ندارد.

کهکشان فاقد ماده تاریک

این تیم به رهبری پاول مانسرا پینا، ستاره شناس دانشگاه گرونینگن در هلند و موسسه نجوم رادیویی هلند (ASTRON)، مطالعه AGC ۱۱۴۹۰۵ را تصادفی انتخاب نکردند، چرا که مشاهدات قبلی نشان داده بود که ماده تاریک در این کهکشان و همچنین پنج کهکشان دیگر ممکن است بسیار کم باشند، اما یافته‌ها آنقدر در تضاد با نظریه بود که مانسرا پینا و همکارانش تصمیم گرفتند دوباره اندازه‌گیری کنند. با این حال، حتی پس از ۴۰ ساعت اندازه گیری با یکی از قوی‌ترین تلسکوپ‌های رادیویی در جهان، محققان هیچ ماده تاریکی پیدا نکردند.

کهکشانی که فاقد ماده تاریک است

مانسرا پینا در بیانیه‌ای گفت: البته این همان چیزی است که ما فکر می‌کردیم و به آن امیدوار بودیم، زیرا اندازه‌گیری‌های قبلی ما را تأیید می‌کند. اما اکنون مشکل این است که این نظریه پیش‌بینی می‌کند که باید ماده تاریک در AGC ۱۱۴۹۰۵ وجود داشته باشد، اما مشاهدات ما نشان می‌دهد که وجود ندارد. در واقع، تفاوت بین نظریه و مشاهده در حال قوت گرفتن است.

البته AGC ۱۱۴۹۰۵ اولین کهکشان خالی از ماده تاریک نیست که توسط ستاره شناسان کشف شد. در سال ۲۰۱۸، تیمی به رهبری ستاره‌شناس دانشگاه ییل، پیتر ون داکوم، دریافتند کهکشانی به نام NGC ۱۰۵۲-DF۲، که حدود ۶۰ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد، حاوی ماده تاریکی نیست.

کهکشانی فاقد ماده تاریک

دانشمندان فکر می‌کنند که ممکن است ماده تاریک کهکشان مورد مطالعه آن‌ها توسط کهکشان دیگری با جرم بیشتر گرفته شده باشد. اما نکته عجیب این است که به نظر می‌رسد هیچ کهکشانی قادر به انجام چنین کاری در مجاورت AGC ۱۱۴۹۰۵ نیست.

در همین حال، محققان در حال بررسی دومین کهکشان کوتوله فوق پراکنده از مجموعه شش تایی اولیه خود هستند. دانشمندان در بیانیه می‌گویند که اگر آن‌ها هیچ اثری از ماده تاریک در آن کهکشان نیز پیدا نکنند، موضوع کهکشان‌های فاقد ماده تاریک را قوی‌تر می‌شود.

این مطالعه در مجله Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر شد.