سیاره مشتری را بیشتر بشناسید

مشتری به سیاره‌ای بزرگ و پر از گاز معروف است و شاید این سوال که آیا این سیاره یک سطح جامد و سفت دارد یا خیر ذهن همه را درگیر کرده باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسکرین رنت، سیاره مشتری به عنوان یکی از چشمگیرترین سیارات منظومه شمسی شناخته می‌شود، اما شاید برای شما سوال باشد که جنس سطح این سیاره واقعا چگونه است؟ فضای خارج از زمین و منظومه شمسی، پر از شگفتی‌های بی پایان است. دانشمندان معتقدند تنها در کهکشان راه شیری حدود ۱۰۰ میلیارد سیاره و ۱۰۰ هزار میلیون ستاره وجود دارد. این اعداد با نگاهی به کهکشان‌ها و جهان‌های دیگر بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند. به طور کلی تخمین زده می‌شود که ۷۰۰ کوینتیلیون سیاره و ۲۰۰ میلیارد تریلیون ستاره در جهان وجود داشته باشد.

منظومه شمسی به صورت یک ذره کوچک در مقایسه با وسعت عظیم کهکشان‌ها قرار گرفته است. منظومه شمسی ما تنها هشت سیاره را در خود جای داده و گوشه‌ای کوچک و البته منحصر به فرد در جهان است. این منظومه محل واقع شدن سیاراتی مانند مریخ، زحل و زمین است. مشتری یکی دیگر از سیارات منظومه شمسی و بزرگترین سیاره در این سیستم است. این سیاره از فاصله دور بسیار شگفت انگیز است، اما سطح این سیاره از نزدیک چگونه به نظر می‌رسد؟

سطح سیاره مشتری

مشتری از بسیاری جهات با زمین متفاوت است، اما شاید بزرگترین تفاوت آن مربوط به سطح باشد؛ یا در واقع باید بگوییم که تفاوت آن با زمین فقدان سطح است. برخلاف زمین که دارای سطح جامد است و در بالای آن اتمسفری قرار دارد، مشتری اصلا یک سطح واقعی ندارد. این به این دلیل است که مشتری یک «غول گازی» به حساب می‌آید. همانطور که ناسا در مورد مشتری توضیح می‌دهد: "مشتری عمدتا در حال چرخش گاز‌ها و مایعات است. یک فضاپیما جایی برای فرود روی مشتری نخواهد داشت و نمی‌تواند بدون صدمه از میان آن عبور کند. فشار‌ها و دمای شدید در اعماق این سیاره باعث ذوب شدن فضاپیما و کاوشگر‌ها خواهد شد."

سطح مشتری چگونه به نظر می‌رسد؟

به طور خلاصه، مشتری سیاره‌ای نیست که انسان بتواند از آن بازدید کند. این سیاره عمدتا از گاز هیدروژن و هلیوم تشکیل شده و همین موضوع دلیل خطرناک بودن این سیاره است. هرچه بیشتر به اعماق این سیاره سفر کنید فشار و دما نیز افزایش می‌یابد. این فشار عظیم گاز‌های هیدروژن را به شکل مایع فشرده کرده و در نتیجه اقیانوس عظیمی را ایجاد می‌کند که تماما از هیدروژن مایع تشکیل شده است.

سیاره مشتری

اما یک اقیانوس عظیم تنها چیزی نیست که در سطح مشتری پیدا می‌کنید. طوفان‌هایی با اندازه‌های باورنکردنی در این سیاره رخ می‌دهد. با ایجاد این جریان‌های شدید و همینطور نبود سطح جامد برای متوقف کردن آنها، طوفان‌های مشتری با طوفان‌هایی که در روی زمین ممکن است تجربه کنیم متفاوت هستند. طوفان‌های مشتری اغلب سال‌ها طول می‌کشند و می‌توانند باد‌هایی با سرعت ۳۳۵ مایل در ساعت داشته باشند. لکه قرمز بزرگ، مشهورترین طوفان مشتری است که دو برابر زمین عرض دارد. پس در نهایت باید بدانیم که مشتری سطح جامد ندارد و به جای آن یک اقیانوس عظیم دارد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
و خدواند چقدر بزرگ وتوانا وانسان کوچک در برابر این همه عظمت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
وای خدای من خیلی جالبه چقدر جذاب
آخرین اخبار