قرارداد تسلیحاتی مکرون با امارات، گرانترین حق حساب میانجیگری در طول تاریخ

رای الیوم میانجیگری امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه بین لبنان و عربستان سعودی را گرانترین هزینه میانجیگری در طول تاریخ توصیف کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه اینترنتی رای الیوم در سرمقاله خود نوشت: «میانجیگری» امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه بین دولت لبنان و عربستان سعودی که با استعفای جورج قرداحی، وزیر اطلاع رسانی لبنان به اوج خود رسید، در میان همتایان خود در منطقه به عنوان گرانترین میانجیگری در تاریخ ثبت شده است.

مکرون پس از دیداری سه روزه از ابوظبی و ریاض در حالی به کشورش بازگشت که بیش از بیست میلیارد دلار معامله تسلیحاتی در جیب خود داشت.

امارات به پایتختی ابوظبی نخستین مقصد مکرون در سفر سه روزه وی به کشور‌های حاشیه خلیج (فارس) بود، این کشور روز جمعه از امضای قرارداد شانزده میلیارد یورویی برای خرید ۸۰ فروند هواپیمای رافال از نوع جدید خبر داد که بدین ترتیب این کشور به بزرگترین مشتری خارجی شرکت هواپیمایی «داسو» فرانسه تبدیل می‌شود و شاید این معامله، باعث جبران خسارت فرانسه از قرارداد فروش زیردریایی به استرالیا باشد که توسط آمریکا از چنگ پاریس در آمد.

مهمتر اینکه شاید این قرارداد، جایگزین قرارداد هواپیما‌های اف ۳۵ آمریکا باشد که که ابوظبی برای خرید آن قرارداد بسته بود، زیرا ابوظبی به علت شرایط پیچیده خصوصا ضرورت استفاده از آن‌ها تحت نظارت واشنگتن و اینکه این هواپیما‌ها از نظر فن آوری به پیشرفتگی هواپیما‌های اسرائیلی نبودند، منصرف شد و تغییر نظر داد.

البته عربستان سعودی از امضای هیچ قرارداد تسلیحاتی به منظور احترام به مکرون و در تقدیر از تلاش‌های وی برای میانجیگری خبر نداده است، اما این سفر به نوبه خود مجانی و رایگان نبود و باید بهای زیادی در مقابل آن پرداخت شود و خزانه عربستان خواه با امضای قرارداد‌های تسلیحاتی یا توافق‌های تجاری باید آن را جبران کند.


بیشتر بخوانید:

دست حمایت مکرون بر تداوم جنایات آل سعود در یمن


در تشریح بیشتر این موضوع باید بگویم که امانوئل مکرون نخستین مقام غربی است که از زمان ترور جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی در اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول، به ریاض سفر و با محمد بن سلمان ولیعهد این کشور دیدار کرد و این سفر به معنای شکست انزوای عربستان و پایان تحریم‌های دیپلماتیک این کشور و آغاز طرح آماده سازی بن سلمان برای تصدی حکومت به عنوان جانشین سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان است.

محمد بن سلمان در صدد گرفتن انتقام از قرداحی است، زیرا با محکوم کردن جنگ در یمن که از نظر مالی، انسانی و سیاسی به ضرر عربستان است دست روی نقطه حساس بن سلمان گذاشت، افزون بر این، قرداحی به عنوان یکی از کارمندان عربستان چطور جرات کرد چنین حرفی بزند در حالی که با کمک عربستان به این سمت رسید؟

با مجبور شدن قرداحی به استعفا به بهانه در نظر گرفتن منافع لبنان و جلوگیری از اخراج ۲۰۰ هزار لبنانی شاغل در عربستان، موضوع قرداحی از توجه مردم و مقامات کنار خواهد رفت، اما بحران لبنان و روابط این کشور با عربستان ادامه خواهد یافت و شاید حتی بدتر از قبل شود.

مکرون چطور شرایط میانجیگری بین بیروت و ریاض را فراهم کرد؟

مکرون پس از به جیب زدن بیست میلیارد دلار شرایط را برای میانجیگری بین لبنان و عربستان فراهم کرد. بن سلمان در حضور مکرون تلفنی با نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان تماس گرفت، البته این تماس شامل دعوت میقاتی برای سفر به عربستان یا ارائه وعده‌ای برای حل و فصل بحران‌های مالی یا معیشتی لبنان یا بازگشت چهار سفیری نبود که از لبنان فراخوانده شده اند.

از جمله عادت‌های عربستان در برخورد با چنین بحران‌هایی نظیر بحران ریاض با سازمان آزادی بخش فلسطین این است که با تحمیل شروط خود بر دیگران، از آن‌ها می‌خواهد این شروط را اجرا کنند بدون اینکه در ازای آن هیچ قول یا وعده‌ای دهد به جز اینکه کلمه «مژده می‌دهم» یا «خواهیم دید» را تکرار کند و پس از اجرای شروطش، فرآیند «کباب کردن» طرف مقابل روی آتش سرد را آغاز می‌کند.

فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود وزیر امور خارجه عربستان زمانی که اعلام کرد مشکل اصلی لبنان اظهارات آقای قرداحی نیست بلکه سلطه حزب الله و سلاح‌های این جنبش است، درست می‌گفت. یعنی اینکه بحران بین دو کشور خواه با استعفا یا برکناری قرداحی یا ادامه حضور وی به عنوان وزیر اطلاع رسانی لبنان ادامه خواهد داشت.

«حزب‌الله» که از جورج قرداحی حمایت و کاملا با استعفای وی مخالفت کرد، تاکنون هیچ اظهار نظری نکرده است و ترجیح می‌دهد سکوت کند یعنی اینکه مخالف استعفا است و در نتیجه بحران دولت میقاتی ادامه یافته است و شاید به همین علت است که هیچ نشستی توسط دولت میقاتی برگزار نشده است یعنی اینکه به طور ساده باید گفت تشکل «حزب الله» که در اکثریت هستند در این نشست شرکت نخواهند کرد مگر اینکه خواسته آن‌ها یعنی برکناری قاضی طارق بیطار، بازپرس پرونده بمب گذاری بندر بیروت محقق شود.

هواپیمای حامل مکرون با خوشحالی در حال بازگشت به پاریس است و بهای این میانجیگری را به طور کامل و چه بسا بیشتر از آنچه انتظار داشت دریافت کرده است، اما بحران‌های لبنان حتی با بازگشت چهار سفیر عربستان، بحرین، کویت و امارات به بیروت و دعوت میقاتی برای سفر به ریاض ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیر‌
۰۲:۰۵ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
بعضیها‌حرف‌مفت‌میزنند‌بیشترین‌ظلم‌گرانی‌فقر‌اختلاس‌نامردی‌زورگویی‌تو‌ایرانه‌اگر‌غرب‌بده‌مسولین‌بچهاشن‌در‌غرب‌خوشند‌‌خودشان‌سر‌در‌بیتتامال‌مرگ‌بر‌غربیها‌سر‌میدهند‌مگر‌مردم‌خرمد‌که‌ندونند‌‌‌اگر‌در‌جنگ‌پیروز‌شدیم‌بخاطر‌انبارهایی‌بود‌که‌از‌قبل‌پر‌بود‌کشورهای‌عربیصد‌سال‌از‌ایران‌جلو‌افتادند‌اما‌ما‌دنده‌عقب‌میرویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
خصوصا فرانسه هیچ نفعی برای ایران ندارد خودروهای مونتاژ شده از فرانسه هم بسیار بد تعمیر و زود تعمیر است ولی خودروهای ژاپنی مثل تویتا فکر مکانیک را کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
متاسفانه ما هم به فراسنه چسبیدیم و نتیجه آن را در مونتاژ خودرو می بینیم
و واردات لوازم آرایشی یعنی ما تولید نمی کنیم؟
Iran (Islamic Republic of)
فرزند زاگرس مرکزی
۲۱:۱۶ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه شدید و رقابتی است و شاید در چند سال قدرتها عوض شوند.
Canada
ناشناس
۲۰:۵۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
هر زمان سران اروپا بطرف کشورهای عربی راه بیفتدند
بخاطر وصع بد اقتصادی است
به دنبال فروش اسلحه وووو هستند
بعد هم باید کارشناس شان را بفرستند
تا با کمک انها بتوانند ازش استفاده کنند
به صرر کشورهای عربی و به سود امریکا شمالی و اروپا است و بس
به پپیسی که میخورند .سریع اینوری تشریف فرما میشوند
برای چاپیدن پولهای باد اورده نفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
لعنت به هرچی ظلمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
به این میگن سیاست .به فکر مردم وکشورش است نه ایران که فقط همین امروز را می بینند وجیب پراز پول خود وخانواده مردم هم برن بمیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
این ها در مقابل قدرت لایزال الله کف روی آب هم کمترند، اینکه کشور ما چطور هست یا نیست، با وجود تمام مشکلات داخلی و خارجی، احتیاج به همت مردم در تمام زمینه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی،نظامی، و دینی و اخلاقی و غیره داره، اگر همت خودمون رو بالا ببریم و به فکر منافع عام المنفعه باشیم و نه فقط جیب خودمون، نفع اون به همه می رسه، برنامه ریزی درست و اصولی و اجرای درست و اصولی اون در تمام سطوح و ارگان های زندگی شخصی و اجتماعی ما باید نهادینه بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
کشورک هایی که نمی خواهند یا نمی توانند یا اربابانشان اجازه نمی دهند تولید کنند باید بخرند و خرید یک پیشرفت براشون محسوب می‌شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
خرید تجهیزات روز جهان هم خودش پیشرفت بزرگی است که پایه و ستون پیشرفتهای بزرگتر است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
بله برای کشورهای ذلیل و ضعیف خرید تجهیزات نظامی خودش پیشرفتیه مثل رژیم ذلیل پهلوی ولی ملت و کشور عزتمدار به تولید فکر می کند نه به خرید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
بله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
حالا اگر همین ها رو ما بسازیم میگید اینها جنگ طلب هستند و دنیا دنیای گفتگو است!
Finland
ناشناس
۱۷:۳۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
گران قیمت ترین تجهیزات نظامی رو ایران مجبوره از روسیه و چین بخره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
اگر تجهیزات صدها میلیاردی عربستان توانست آنها را در مقابل ملت دست خالی یمن کمک کند این تجهیزات هم بدرد اماراتی ها خواهد خورد و کسانی که با دمشان گردو می شکنند بدانند به زودی خواهند فهمید که خوشحالی شان محلی نداشته است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
نتیجه این خرید های تجهیزات نظامی این است که موجب وابستگی و بالطبع سرسپردگی بیشتر این عربها به جهان سلطه شده و نه تنها به امنیت و استقلال آنها کمکی نمی کند بلکه با دستور آمریکا چاره‌ای جز عادی سازی روابط با رژیم صهیونسیتی ندارند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
بگزارید دولت رییسی با دنیا تعا مل و ارتباط پیدا بکند.به ماها چه ربطی دارد.شدیم کاسه داغتر از آش .بیخیال بشوید همین حرفهای پوچ باعث شده که ایران در انزوا قرار بگیرد.بگزارید ملت یک نفسی بکشند آقای رییسی هم بتواند پیوند های اقتصادی با دنیا ایجاد بکند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
فرانسه یه قدرت درجه پنجم تو جهانه.نه نفوذی داره نه حیثیتی.نه اقتصادی.تنها بازنده جنگ جهانی دوم که سهمش به نسبت قدرتش چند برابر بود.الانم دنبال یه عابر بانک واسه لبنان میگرده .به کام لبنان از جیب عربستان برای منافع فرانسه
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۷:۲۳ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
همین فرانسه ضیف به قول شما خودروهایش تو جاده های ایرانند پس ما ضعیفتریم.
و اینکه شصت یا هفتاد درصد برقش اتمی است که ما تنها یک نیروگاه آنهم پس از پنجاه سال ساختیمش.
در صنعت هوایی هم فرانسه ایرباس را دارد که ستاره ای جهانی است.
پس توان و قدرت در همین ساخته های نوین و انرژیهای نو است که ایران عزیز ما با مدیران بد هنوز سالها فاصله دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
یادمه تا دیروز میگفتید انرژی هسته ای میخوام چکار کنم حالا به انرژی هسته ای فرانسه حسرت می خورید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
بیست میلیارد که چیزی نییت. ترامپ که 400 میلیارد از بن سلمان گرفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
قبلا گفتم این عطوان جنس فوق العاده نابی استفاده میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
خیلی عالی.
دل شما بسوزه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
خرید تجهیزات دلسوزی نداره شما می سوزید که می بینید ایران با تولیدات خودش امنیت خودش را تأمین کرده و می کند آقای ۱۳:۲۴
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
بله ما دلمون می سوزه برای اینکه کشورهای اسلامی تحت حاکمیت خانواده های سلطنتی و عربهای خوش گذران جز خرید و خور و خواب ،هیچ خاصیتی ندارند و با این رفتار ذلت بار خود جهان اسلام را به خاک سیاه نشانده اند مثل رژیم خاین و سر سپرده پهلوی که ما باید برای جبران خیانت ها و بی لیاقتی های او دهها سال دیگر زحمت بکشیم و خون دل بخوریم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
یعنی باز گاوها رو دوشیدند .تا این گاوها اطراف ما هستند ایران هیچ کاری نمی تونه بکنه و ملت ما مدام در فشار هست
Netherlands
ناشناس
۱۳:۳۵ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
دیگه امارات داره همه رو میدوشه با این همه سرمایه گذاری های که غربی ها در حوزه مسکن امارات کردند امارات به بزرگترین قطب سرمایه گذاری آسیا تبدیل شده و امارات هم تمامیت ارضی خودش حفظ می‌کنه هم سیاست خارجی شو وگرنه عاشق چشم ابرو اسراییلی ها که نیستند به فکر منفعت خودشون هستند و در صورتی که توان پاسخ نظامی هم داشته باشند و جای خودشونو محکم کنند شاید این کارو بکنه وگرنه سیاست جنگ طلبی به جای منفعت طلبی فقط کشور ها رو زیر فشار قرار میده
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۶:۱۵ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
اتفاقا همین گاوها به قول شما، چه پیشرفتهایی کردن و چه خریدهای خوبی !!؟؟،انصافا اگر دوشیده میشوند ولی غرب را هم می‌دوشند.
منصف باشیم.
دبی بهتر است یا قشم؟؟؟؟؟
دبی و جبل علی بهتر ساخته شدند یا چابهار؟؟؟؟
صنعت هوایی ما پیشرفته تر و متنوع تر است یا امارات ؟؟؟؟
فرودگاه مهرآباد پایتخت بهتر و فعال تر است یا فرودگاه دبی؟؟؟؟
و....
Canada
ناشناس
۲۰:۵۹ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
چه مقایسه که اصلا علمی نیست
بودجه دبی را با جزایر ما می سنجید
بعد هم کانالهای معاند تبلیع خرید ملک کردند
هر کس هم که خرید .نمیتواند بفروشد
شارز بالا و گرانی سرسام اور
درست مثل الان ترکیه
هر که ملک خریده
بدون تحقیق .گول تبلیع کانالها را خورده
الان توی چاه افتاده
اگر میتوانید فقط یکماه بروید و زندگی کنید
آخرین اخبار