مقام سعودی:

محمد بن سلمان با اردوغان در دوحه دیداری نخواهد داشت

یک مقام سعودی ادعا‌ها مبنی بر دیدار بن سلمان و اردوغان در پایتخت قطر را کذب محض خواند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان مقامی بلند پایه در دربار آل‌سعود در مصاحبه با خبرگزاری آلمان شایعه‌هایی مبنی بر دیدار «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در دوحه پایتخت قطر را کذب محض و بی اساس خواند.

این مقام که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد سفر اردوغان امروز و فردا در دوحه جریان دارد درصورتی که بن سلمان چهارشنبه آینده به دوحه می‌رسد و به همین خاطر دیداری میان این دو برگزار نخواهد شد.

اداره ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه پیش از این اعلام کرده بود اردوغان در روز‌های ششم و هفتم ماه جاری میلادی به دعوت «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر برای شرکت در نشست کمیته راهبردی بین دو کشور در هفتمین دوره خود و امضای تعدادی موافقتنامه و یادداشت تفاهم به منظور تقویت روابط دوجانبه شرکت داشته باشد.

محمد بن سلمان نیز امروز (دوشنبه) عربستان را به مقصد عمان ترک کرد و قرار است بعد از مسقط به کشور‌های امارات، قطر، کویت و بحرین سفر کند. سفر دوره‌ای بن سلمان به کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس از آن جهت که برای اولین بار بعد از سال ۲۰۱۷ که بن سلمان رسما ولیعهد عربستان شد، صورت می‌گیرد مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

وزیرخارجه قطر بعد از افزایش شایعات دیدار ولیعهد عربستان با رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد این تلاقی سفر‌ها اتفاقی بوده و از قبل برنامه ریزی نشده است.

پیش از این اردوغان بعد سفر «محمد بن زاید» ولیعهد امارات به ترکیه که بعد از ده سال صورت می‌گرفت ادعا کرده بود روابط خود را با عربستان و رژیم صهیونیستی نیز عادی خواهد کرد.

روابط عربستان و ترکیه از سال ۲۰۱۱ با شروع شدن انقلاب‌هایی مردمی در کشور‌های عربی به اسم بیداری اسلامی و حمایت ترکیه از این جنبش‌ها، رو به تاریکی رفت. ترکیه با حمایت گروه‌های وابسته به جنبش اخوان المسلمین در کشور‌هایی مانند مصر، تونس و لیبی ادعا کرد این آنکارا است که مسئولیت‌های مهمی در منطقه دارد، این ادعا و حمایت‌های ترکیه از بیداری اسلامی به مذاق مقامات سعودی خوش نیامد.

بعد از کمرنگ شدن روابط ترکیه با عربستان به دلایل زیاده‌خواهی‌های آنکارا در سال ۲۰۱۸ قتل «جمال خاشقجی» نیز سوختی برای داغ کردن تنور اختلافات میان ترکیه و عربستان شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار