دلیل مرگ بازیکن‌ها در مستطیل سبز چیست؟

آمار‌ها نشان از افزایش ۵۰۰ درصدی مرگ و میر بازیکنان فوتبال در سال ۲۰۲۱ با میانگین ۲ دهه اخیر دارد،

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،  ورزشکاران حرفه‌ای همواره در افکار عمومی نمادی از تندرستی و زندگی سالم هستند و مردم عقیده دارند که آن‌ها به دلیل فعالیت‌های جسمی زیاد، شایسته یک زندگی سالم، بی دغدغه و بدون بیماری هستند، اما سوال این است که چرا برخی از این ورزشکاران حرفه‌ای و مشهور جوانمرگ می‌شوند؟ سایت Real-Time News فهرستی از ورزشکارانی را ارائه داده است که در سال ۲۰۲۱ مجروح شده یا فوت کرده اند. با تجزیه و تحلیل فهرستی که این سایت ارائه داده نتایج عجیب و غریبی به دست می‌آید که مهم ترینش افزایش ۵۰۰ درصدی مرگ و میر بازیکنان فوتبال در سال ۲۰۲۱ نسبت به میانگین سال‌های گذشته بوده است. در ادامه ضمن بررسی این آمار به دلایل مرگ و میر ورزشکاران پرداخته ایم.


بیشتربخوانید


فاجعه در فوتبال!
با تجزیه و تحلیل فهرستی که سایت (Real-Time News) ارائه داده نتایج زیر به دست آمده است:
۱- طی امسال ۱۸۳ بازیکن و مربی حرفه‌ای بیهوش شده که ۲۱ نفر آن‌ها فوت کرده اند.
۲- اکثر ورزشکاران مرد هستند. (فقط ۱۵ زن)
۳- بیشتر این افراد بین ۱۷ تا ۴۰ ساله هستند.
۴- فقط ۲۱ نفر مسن‌تر هستند که این ۲۱ نفر شامل پنج نفر ۴۲ تا ۴۵ ساله، شش نفر ۴۶ تا ۴۹ ساله، هفت نفر ۵۱ تا ۵۴ ساله و سه نفر ۶۰ تا ۶۴ ساله هستند.
۵- ۲۳ نفر نوجوان ۱۲ تا ۱۷ ساله هستند که ۱۶ نفر آنان فوت کردند.

در بیشتر موارد، گزارش شده است که علت این بیهوشی مربوط به اختلالات قلبی از جمله میوکاردیت، پریکاردیت، حملات قلبی یا ایست قلبی است. دومین علت گزارش شده، رویداد‌های لخته شدن خون است.

افزایش ۵۰۰ درصدی مرگ و میر بازیکنان فیفا
برای دریافت تصویر بهتری از داده‌ها در مقایسه با سال‌های گذشته، داده‌های مربوط به مرگ و میر در میان ورزشکاران ثبت‌شده در فیفا بررسی شده و برای این که بفهمیم در طول دو دهه اخیر (۲۰۰۱-۲۰۲۰) چه تعداد مرگ و میر در بین بازیکنان فیفا رخ داده است، از اطلاعات ویکی پدیا استفاده کردیم. طبق داده‌های ویکی پدیا در «فهرست فوتبالیست‌هایی که در حین بازی مرده اند»، در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۰ به طور متوسط ۴.۲ مرگ در سال به خاطر مرگ ناگهانی قلبی یا دلایل دیگر داشته ایم. این در حالی است که در سال ۲۰۲۱ و طبق فهرست سایت Real-Time News، ۲۱ فقره مرگ ناگهانی در بین بازیکنان فیفا وجود داشته است. به عبارت دیگر، به جای چهار فقره مرگ بر اثر بیماری‌ها در سال (طبق داده‌های ویکی‌پدیا) طی سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۰، از ابتدای امسال تاکنون ۲۱ بازیکن جان خود را از دست داده اند که این یعنی حدود پنج برابر بیشتر از میانگین سالانه! این رقم از نظر آماری معنادار است. در واقع، هیچ سال دیگری از سال ۲۰۰۱ به بعد وجود ندارد که بین تعداد موارد مشاهده شده مرگ ناگهانی و تعداد مورد انتظار از نظر آماری تفاوت معناداری وجود داشته باشد.

علت مرگ فوتبالیست‌ها چیست؟
واقعیت فقط یک نکته است. «ورزش باعث مرگ ورزشکار‌ها نیست، اما می‌تواند زمان رسیدن به لحظه آخر را جلو بیندازد!» البته فقط در مواردی خاص، آن هم زمانی که ورزشکار مبتلا به بیماری قلبی و عروقی ارثی و مادرزادی باشد و خودش از آن بی خبر. آن وقت در حالی تن به ورزش‌های سنگین می‌دهد که هر حرکتی برایش مانند سم است. تا امروز تحقیقات زیادی روی مرگ ناگهانی ورزشکاران در دنیا انجام شده است. محققان با کلی آزمایش و زیر و رو کردن شرایط جسمی ورزشکار‌های حرفه‌ای فقط به این باور رسیده‌اند که در بیشتر موارد مرگ ورزشکار‌ها به خاطر اختلال‌های قلبی یا مشکل در خون‌رسانی قلب بوده است، اما داستان این است که بیشتر این عارضه‌ها به صورت مادرزادی در طرف وجود دارند یا به صورت ارثی از زمانی در او بروز کرده‌اند که خودش بی خبر بوده است. البته نکته اصلی این جاست که خطر مرگ ورزشکار‌هایی با عارضه‌های پنهانی قلب در مقایسه با کسانی که ورزشکار نیستند و همین مشکلات قلبی و عروقی را دارند، سه برابر بیشتر است.

مرگ فوتبالیست‌های سرزن بیشتر است
یکی دیگر از دلایل مرگ و میر فوتبالیست ها، ضربه‌هایی است که با سر می‌زنند. به گزارش یورونیوز، دکتر آدریانو چیو، استاد بخش علوم اعصاب در دانشگاه تورین با توجه به تحقیقاتی که انجام داده، یکی دیگر از دلایل مرگ بین بازیکنان فوتبال را ضربه سر فوتبالیست‌ها به توپ بیان می‌کند. البته این ضربه‌ها شاید موجب مرگ ناگهانی نشود، اما نتیجه خود را در سال‌های بعد نشان می‌دهد و به زوال عقل، آلزایمر و مرگ افراد منجر می‌شود. این تنها تحقیق در این زمینه نبوده و تحقیقات دیگری هم در همین زمینه وجود داشته که محققان را بر آن داشته تا از مسئولان فوتبال بخواهند سر زدن را کنار بگذارند و ممنوع کنند. به گزارش ورزش ۳، دکتر ویلی استوارت از دانشگاه گلاسکو گفته است که مسئولان این ورزش اکنون باید درباره خطرات زدن ضربات سر در طول دوران حرفه‌ای بازی فوتبالیست‌ها به آن‌ها هشدار دهند. در تحقیقات تیم دکتر استوارت آمده است: «هم اکنون با کمک نمونه‌های ما برای قرار گرفتن در معرض سر زدن و آسیب مغزی، به این نتیجه رسیده ایم که اگر در موقعیتی قرار دارید که در معرض زدن تعداد زیادی از ضربه‌های سر قرار دارید یا بیشتر بازی می‌کنید، شما بیشتر در معرض خطر هستید.»

دلیل مرگ بازیکن‌ها در مستطیل سبز چیست؟

چرا مردان بیشتر می‌میرند؟
در این زمینه دکتر منوچهر قارونی، استاد دانشگاه تهران و متخصص قلب و عروق در گفتگو با سلامت آنلاین تاکید دارد که شایع‌ترین علت مرگ ورزشکاران بعد از ۳۰ سالگی، سکته قلبی است. در گفته‌های دکتر قارونی آمده است که بعد از ۳۰ سالگی، احتمال تنگی عروق و رگ‌ها در برخی ورزشکاران وجود دارد و با وجود بسته شدن رگ‌ها احتمال سکته قلبی نیز شایع است. این استاد دانشگاه همچنین احتمال مرگ زودهنگام ورزشکاران فوتبالیست را بیشتر دانست، چون در این ورزش فشار خون و تعداد ضربان قلب بیش از حد بالا می‌رود. قارونی همچنین دلیل تعداد بیشتر مرگ و میر بین ورزشکاران مرد نسبت به بانوان ورزشکار را سنگین‌تر بودن ورزش آقایان نسبت به بانوان دانست و گفت: «طبیعی است که ورزش‌های سنگین در ایران بیشتر توسط آقایان انجام می‌شود و شیوع مرگ زودهنگام در آقایان بیش از خانم هاست، ولی اگر در کل دنیا خانم‌ها نیز به حدی ورزش کنند که آقایان ورزش می‌کنند، در آن‌ها هم مرگ زودهنگام، بیشتر دیده می‌شود.»

منبع: روزنامه خراسان 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار