پژوهشگران دانشگاه شیراز به یاری خبرنگاران آمدند

پژوهشگران دانشگاه شیراز موفق به ایجاد نرم‌افزار تایپ گفتاری با قابلیت تبدیل محتوای صوتی فارسی به نوشتار بدون استفاده از صفحه کلید شدند که به خبرنگاران کمک شایانی می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، امین رحمانی از اعضای این طرح گفت: حدود چهار سال است در بخش پردازش زبان طبیعی(NLP) که یکی از زیرشاخه های جدید در حوزه هوش مصنوعی به شمار می‌رود مشغول به فعالیت هستیم.

او بیان کرد: پردازش زبان طبیعی با زبانشناسی سروکار دارد و تمرکزش بر ارتباط انسان و کامپیوتر استوار است و به عبارتی دیگر ارتباط انسان با کامپیوتر را تسهیل می‌ کند.

رحمانی تصریح کرد: شرکت‌های بزرگ آمریکایی مانند مایکروسافت، گوگل و اپل فعالیت‌های قابل توجهی در این زمینه دارند اما وجه تمایز محصولات ما با سایر محصولاتی که از سوی شرکت‌های بزرگی مانند گوگل تولید شده ورود به حوزه زبان فارسی است که در واقع این شرکت‌ها به دلیل نبود توجیه اقتصادی در حوزه زبان فارسی ورود نکرده‌اند.

عضو پژوهشگر دانشگاه شیراز ادامه داد: ما در قالب شرکت پردازشگران زبانِ ویرا در زمینه هوش‌مصنوعی و پردازش زبان طبیعی اقدامات بسیار خوبی انجام داده‌ایم و موفق به ارائه دو محصول شده‌ایم که این محصولات نقش بسزایی برای سهولت کار در حرفه‌های مختلف از جمله خبرنگاری و ویراستاری دارد.

او افزود: یکی از محصولات ما نرم‌افزار تایپ گفتاری و سامانه ای است که امکان تبدیل فایل صوتی به متن را فراهم می‌کند و سامانه ویرایشگر هوشمند نیز از دیگر محصولات این شرکت به شمار می‌رود.

رحمانی اضافه کرد:  ما از جدیدترین الگوریتم‌های هوش مصنوعی و امکانات به روزی برای ساخت و به کارگیری این نرم‌افزارها بهره می بریم و خوشبختانه تاکنون  نتایج بسیار خوبی هم از نظر فنی و هم از نظر بازار کار گرفته‌ایم.

عضو پژوهشگر دانشگاه شیراز اظهار کرد: تاثیرات هوش مصنوعی در دنیای کنونی بشر انکارنشدنی است و این روزها، هوش مصنوعی حرف اول را در زمینه‌های پژوهشی و صنعتی می‌زند. بنابراین فعالیت‌های ما به تولید این نرم‌افزارها محدود نمی شود و تلاش این تیم برای ارائه سرویس‌دهی و خدمات بیشتر در زمینه هوش مصنوعی ادامه دارد.

او گفت: تیم ما شامل چهار گروه هوش مصنوعی، مهندسی نرم‌افزار، تیم بازاریابی و ویراستاری می‌شود. در واقع حدود هفده نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند.

پژوهشگران دانشگاه شیراز به یاری خبرنگاران آمدند

حامدرضا محمدی عضو دیگر این طرح نیز به معرفی محصولات تولید شده از سوی این تیم پرداخت و بیان کرد: سامانه هوشمند ویراستاری آنلاین متن فارسی با نام ویراویراست از محصولات ما محسوب می‌شود که از سال ۱۳۹۶ تاکنون به تولید آن پرداخته شده و این سامانه با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته و به‌ روز هوش مصنوعی و دانش زبان‌شناسی به‌دست فارغ‌التحصیلان این حوزه‌ها از دانشگاه شیراز تولید شده است.

او تصریح کرد: این سامانه دارای بخش‌های تایپ گفتاری، غلط‌یابی املایی، دستور خط، علائم نگارشی و ویراستاری پیشرفته است.

محمدی ادامه داد: بخش‌هایی از ویراویراست مانند غلط‌ یابی در سطح جمله و بررسی باهم‌آیی واژه‌ها برای اولین‌بار روی زبان فارسی انجام شده است و قابلیت یادگیری خودکار از رفتار کاربر را نیز دارد. ویراویراست قابلیت دسترسی بر سیستم‌های عامل اندروید، ios و افزونۀ مایکروسافت را نیز دارد.

 پژوهشگر دانشگاه شیراز افزود:بخش تولید، بررسی و ویرایش داده‌های متنی که شامل میلیون‌ها واژه و عبارت است برعهده کسانی است که درزمینه ساخت‌واژه، ویراستاری و معنی‌شناسی تخصص دارند.

او اضافه کرد: بخش پردازش زبان و برنامه‌نویسی نیز توسط متخصصان حرفه‌ای هوش مصنوعی شرکت انجام شده است.

محمدی اظهار کرد: ویراویراست در ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ به‌ دست سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان کشور رونمایی شد.

پژوهشگران دانشگاه شیراز به یاری خبرنگاران آمدند

 پژوهشگر دانشگاه شیراز با بیان اینکه محصول دیگر این شرکت با نام ویراتایپ نیز به‌تازگی آماده شده و در دسترس قرار گرفته است، گفت: ویراتایپ یک دستیار تایپ گفتاری آفلاین است که با دقت و سرعت بالا، زبان فارسی را تایپ می‌کند.

او  بیان کرد: در حال حاضر ویراتایپ به‌ صورت یک دستیار تایپ در ویندوز قابل‌دسترس است و هرجای ویندوز که کاربر نیاز به تایپ داشته باشد اجرا می‌شود.

محمدی تصریح کرد: می‌توان از این نرم‌افزار هوشمند برای تایپ متن در مایکروسافت ورد، نوت‌پد و تمام محیط‌هایی که قابلیت تایپ دارند استفاده کرد.

او ادامه داد: با توجه به بهینگی و کم حجم بودن مدل‌های به‌کار برده‌شده، این نرم‌افزار قابلیت اجرا روی ابزارهای اینترنت اشیا (Internet of things) و رایانه‌های تک‌بردی (Raspberry Pi) را نیز دارد.

 پژوهشگر دانشگاه شیراز افزود: این نرم‌افزار در محیط اندروید، iOS و پایتون اجرا می‌شود. این نرم‌افزار معنای جملات را در نظر می‌گیرد و کلمات هم تلفظ که نوشتار متفاوتی را دارند تشخیص می دهد و کلمه درست را تایپ می‌کند.

پژوهشگران دانشگاه شیراز به یاری خبرنگاران آمدند

او با اعتقاد به اینکه یکی از مهمترین اهداف ما از تولید این نرم‌افزارها خدمات‌رسانی به دولت و سازمان‌های دولتی است، اضافه کرد: ادارات و ارگان‌های دولتی می‌توانند با استفاده از این نرم‌افزارها متن‌های مهم و ارزشمند خود را تایپ یا ویرایش کنند و همان طور که گفته شد یکی از قابلیت‌های بسیار خوب این نرم‌افزار بوده که محدود به محیط کاربری ورد نیست و در تمام محیط‌ هایی که قابلیت تایپ دارند، قابل استفاده است.

محمدی اظهار کرد: ما جامعه مخاطب متفاوتی داریم و خبرنگاران، ویراستاران، دانشجویان، اساتید و کسانی که در کار نگاشتن نیاز به سرعت و دقت بالا دارند، عمده‌ترین مخاطبان ما محسوب می‌شوند و امیدواریم با تولید این نرم‌افزار که مناسب با بافت فکری و فرهنگی جامعه طراحی شده است نقش مؤثری در سهولت و تسریع کار این افراد داشته باشیم. 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.