روزانه ۷۰۰ تن سیب با هدف صادرات از سردخانه‌های استان خارج می شود

رئیس جهاد کشاورزی اذربایجان غربی گفت: روزانه ۷۰۰ تن سیب درجه یک و درجه ۲ با هدف صادرات از سردخانه‌های استان خارج می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، اکبر کرامتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی اذربایجان غربی با بیان اینکه  بیش از ۹۰ درصد سیب‌های خارج شده از استان صادراتی است ادامه داد: روزانه ۷۰۰ تن سیب درجه یک و درجه ۲ با هدف صادرات از سردخانه‌های استان خارج می شود.

وی خاطرنشان کرد: بخش عمده صادرات ما به شمال عراق است و فروش سیب استان در بازار‌های داخلی کشور بسیار ناچیز است.

کرامت با انتقاد از روند کند صادرات سیب استان تصریح کرد: در صورتیکه میزان صادرات افزایش پیدا نکند با احتساب صادرات ۷۰۰ تنی روزانه و موجودی فعلی ۶۱۰ هزار تنی برای اتمام موجودی سردخانه به ۲۹ ماه زمان نیاز است در حالیکه سیب در سردخانه‌ها فقط ۴ ماه دیگر دوام خواهد آورد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: تنها راه برون رفت از این وضعیت بحرانی دیپلماسی سیاسی و اقتصادی برای باز شدن مسیر‌های ویژه صادرات سیب به افغانستان، هندوستان، پاکستان و روسیه است.

کرامت گفت: موجودی سیب سردخانه‌های استان ۷۵۰ هزار تن است که تا بیست آبان ماه ۱۴۰ هزار تن آن از سردخانه‌های استان خارج شده است.

حیدری رئیس سازمان تعاون روستایی آذربایجان غربی هم از خرید ۴۲ هزار ۵۰۰ تن سیب صنعتی در طرح خرید تضمینی با قیمت ۱ هزار و ۴۶۰ تومان خبر داد و گفت: در حال حاضر سیبی دست باغداران نمانده است.

وی افزود: از کل خرید تضمینی سیب صنعتی ۳۰ هزار تن مستقیم از طریق مراکز خرید، ۱۰هزار تن با معرفی به واحد‌های صنایع تبدیلی استان و ۱۲ هزار ۵۰۰ تن از طریق واحد‌های صنایع تبدیلی سایر استان‌های کشور خریداری شده است.

حیدری با اشاره به سیب‌های که هنوز در کنار جاده‌ها وجود دارد گفت: این سیب‌ها متعلق به واسطه‌های است که با قیمت پایین از کشاورزان خریداری کردند و قصد دارند با قیمت خرید تضمینی به ما بفروشند، اما طبق ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی هیچ برنامه‌ای برای خرید از واسطه‌ها وجود ندارد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.