موانع پیش روی صادرات سیب آذربایجان غربی

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردات محصولات کشاورزی آذربایجان غربی گفت: باید زیرساخت‌های صادرات سیب و محصولات کشاورزی در کشور و استان فراهم شود.

جعفر نیکزاد رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردات محصولات کشاورزی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، اظهار کرد: به دلیل گرمای زودرس هوا، سیب تولیدی در استان شکرکی است  و زودتر از سال های گذشته وارد بازار شده است  و باید زود صادر شود اگر در این امر تاخیر شود به دلیل قند بالا در سیب امکان صادرات نبوده و محصول زود فاسد می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کشور هندوستان بازار بسیار خوبی برای سیب آذربایجان غربی است، افزود: برای ارسال سیب آذربایجان غربی به هند از ناوگان دریایی در جنوب کشور استفاده می‌شود، اما در روز‌های اخیر به دلیل کمبود کشتی و بالا بودن تعرفه‌ها ۳۸۰۰ دلاری، کانتینر‌های حاوی سیب‌های استان در بنادر معطل مانده و کیفیت محصول به شدت پایین می‌آید.

نیکزاد با تاکید بر اینکه بالا بودن تعرفه‌ها و کمبود کشتی، روند صادرات سیب‌های استان را با بیش از ۴۰ روز تاخیر مواجه می‌کند تا به بازار هدف برسد، که این امر موجب کاهش کیفیت سیب‌ها و در نتیجه نارضایتی کشور هدف می‌شود، عنوان کرد: برای حفظ بازار سیب در هدوستان، مسئولان کشوری باید در این زمینه چاره اندیشی کنند.

تعهد غیراصولی عدم دریافت مشوق‌های صادراتی برای سیب درجه ۲ برداشته شود

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردات محصولات کشاورزی آذربایجان غربی اخذ تعهد غیراصولی از سوی گمرک را یکی دیگر از مشکلات صادرکنندگان سیب در استان دانست و گفت: سیب‌های صادراتی استان درجه یک و دو هستند که هر دو محصول شامل مشوق‌های صادراتی برای تهاتر در زمینه موز را می‌گیرد، اما متأسفانه این مشوق‌ها از سوی گمرک برای سیب‌های درجه ۲ اعمال نمی‌شود.

نیکزاد با بیان اینکه سال گذشته برای حل مشکل ارزی صادرکنندگان مقرر شد تجار برای بازگشت ارز اقدام به تهاتر با محصول موز را انجام دهند که این محصول شامل مشوق‌های صادراتی می‌شود، افزود: در حالی که این مشوق‌های صادراتی برای سیب‌های درجه یک و دو تعریف شده، اما گمرک اعلام می‌کند اجازه ترخیص به سیب‌های درجه ۲ را زمانی می‌دهد که صادرکنندگان تعهد دهند مشوق‌های صادراتی موز را نمی‌خواهند این تعهد غیراصولی است و باید بزودی رفع شود.

وی کمبود کامیون‌های یخچال دار، کمبود کشتی و تعرفه‌های بالای حمل و نقل در بخش دریایی را از دیگر موانع پیش روی صادرات سیب استان دانست و افزود: مهمترین بازار‌های هدف سیب آذربایجان غربی کشور‌های اورسیا، هند، افغانستان، پاکستان و عراق است باید این موانع برطرف شود تا بتوانیم روند صادرات را تسهیل دهیم، چون زمان صادرات سیب بسیار محدود است اگر تا عید صادر نشوند سیب‌های استان کیفیت صادراتی را از دست می‌دهند.

زیرساخت‌های ثبت سفارش در وزارت جهاد کشاورزی فراهم نیست

وی با بیان اینکه بیشتر محصولات کشاورزی از مرز آستارا صادر می‌شود به دلیل وجود صف‌های طویل ناوگان حامل محصولات کشاورزی به خصوص سیب معطل می‌ماند و موجب از دست رفتن کیفیت محصولات می‌شود پیشنهاد کرد: مسیر ویژه ای تحت عنوان مسیر سبز ویژه‌ای برای صادرات محصولات کشاورزی و سیب باز شود تا محصولات کشاورزی در مرز‌ها معطل نمانند.

نیکزاد با اشاره به اینکه ستاد تنظیم بازار در سال‌های گذشته مربوط به وزارت صمت بود و به دلیل فراهم نبودن سایت ثبت سفارش برای رفع تعهد ارزی با مشکل مواجه بودیم، گفت: از سال گذشته ستاد تنظیم بازار به وزارت جهاد کشاورزی محول شده، اما نزدیک ۲ الی ۳ ماه هست زیرساخت ثبت سفارش در این وزارت خانه نیز فراهم نیست.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردات محصولات کشاورزی آذربایجان غربی گفت: این امر موجب شده صادرکنندگان برای تهاتر با موز با هدف رفع تعهد ارزی نتوانند اقدام به ثبت سفارش کنند باید کامنت برای ثبت سفارش توسط وزارت جهاد کشاورزی عملیاتی شود.

گفت: با تاکید بر اینکه به دلیل تعهد ارزی کارت بسیاری از تجار استان تعلیق شده است، گفت: این امر موجب شده تجار به نام استان نتوانند در زمینه صادرات فعالیت کنند این امر روند صادرات را کند کرده است امیدواریم دولت هر چه سریع‌تر برای رفع این مشکل چاره اندیشی کند.

وی با اشاره به اینکه مرز ایران با جمهوری آذربایجان، مرز مخصوص صادرات محصولات کشاورزی به کشور‌های اورسیا است، گفت: باید برای تسریع در روند صادرات محصولات کشاورزی به خصوص سیب در این مرز برنامه ریزی اصولی انجام گیرد.

به اعتقاد کارشناسان بخش کشاورزی و اقتصادی استان ادامه این روند و عدم رفع موانع صادراتی موجب بروز فاجعه فاسدشدن سیب در سردخانه‌های استان خواهد شد که از دست رفتن دسترنج بخش زیادی از باغداران استان را در پی خواهد داشت.

آذربایجان غربی با تولید سالانه بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب، قطب نخست این محصول در کشور به شمار می‌رود، اما به دلیل نبود برنامه‌ریزی مناسب و منسجم سالانه در بخش تولید، عرضه در بازار‌های داخلی و خارجی به‌جای اینکه این موضوع نقطه قوت اقتصادی باشد، به مشکل تبدیل‌شده است.

کمتر از چهار ماه فرصت برای صادرات سیب‌های استان باقی است، هرچند تحریم‌های اقتصادی مانعی پیش روی صادرات محصولات کشاورزی است، اما با اندکی تدبیر و برنامه‌ریزی ازجمله حل بروکراسی‌های گمرکی و اداری و نیز بازاریابی مناسب می‌توان موانع پیش روی صادرات را به‌راحتی برداشت.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.