تعلل های چندین ساله در تکمیل حادثه‌خیزترین محور مواصلاتی سروستان / بازخوانی وعده هایی که ادامه دار است

تقاطع غیرهمسطح مومن آباد نقطه اتصال دو مسیر ارتباطی در شرق شیراز است که به دلیل مختصات هندسی، نقطه‌ای پرخطر و حادثه ساز در جاده‌های فارس محسوب می‌شود.

به گزارش گروه باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، تقاطع غیر همسطح مؤمن آباد سروستان، بخش قابل توجهی از بار ترافیکی مسیر شیراز اصفهان را تحمل می‌کند و خودرو هایی که از کرمان، زاهدان، بندرعباس و شهر های شرقی فارس قصد حرکت به سمت پاسارگاد و اصفهان را دارند، از این محور تردد می‌کنند.

همزمان با ساخت جاده خرامه به سروستان در شهریور ماه سال  ۹۶ که با حضور مسئولان ارشد شهرستانی، استانی و کشوری افتتاح شد با توجه به اهمیت این محور و حجم ترددها، باید تقاطع غیر همسطح سروستان به خاوران هم اجرا می‌شد که به دلایل نامعلوم این بخشی از طرح  اصلی حذف شد در صورتی که گفته می شد ساخت تقاطع غیر همسطح که به مناقصه گذاشته شده بخش جدا نشدنی این طرح بوده است.

با توجه به اینکه این محور مواصلاتی، یک جاده ترانزیتی و اصلی است و گفته می شود در طول شبانه روز بیش از چند هزار خودرو از این مسیر به سمت شهرها و استان‌های شرقی فارس تردد می‌کند  و جاده فسا، ترانزیتی بندر عباس و کرمان نیز از این مسیر می‌گذرد امکان انسداد کامل مسیر نیست اما مشاهده می شود که ایمن سازی این محور هیچ وقت در اولویت طرح های استان و شهرستان نبوده است.

در آخرین روزهای تیرماه سال  ۹۸ بدنبال اعتراضات شدید مردم نسبت به مسدود سازی تقاطع مرگ که باعث از بین رفتن یک خانواده چهار نفری شده بود مسئولان شهرستان قول مساعد برای ایمن سازی دادند و دستگاه قضا با ابراز ناراحتی گفت: از همه ظرفیت های ممکن و موجود در سطح شهرستان و استان برای اقدام  رفع خطر جانی مردم در این محور مواصلاتی استفاده می کنیم و  به زودی اقداماتی قاطع و قانونی انجام می شود.

به مدت کمتر از پنج ماه از آن حادثه در هفته اول دی ماه  ۹۸ دو حادثه دلخراش به فاصله ده روز اتفاق افتاد که باز هم با واکنش های شدید مردم رو به رو شد و حیاتی بودن ساخت این تقاطع را بیشتر از پیش یاد آور شد.

حمید خزایی نائب رئیس شورای شهر سروستان بیان کرد: با پیگیری و جلسات متعدد که با مسئولان شهرستانی و به ویژه استانی داشتیم وعده شروع عملیات ساخت تقاطع غیر همسطح مومن آباد از اوایل مرداد ماه داده شد اما دریغ از عمل به وعده های داده شده. 

او تصریح کرد: مسئولان از زمان افتتاح جاده فرعی سروستان به خرامه تا امروز ۳۶ نفر فوتی ناشی از تصادف در این تقاطع داشته ایم اعلام کردند که نبود عمل به تعهد دستگاه های مقصر در این حادثه را  پیگیری می کنند.

پس از اعتراضات شدید مردمی طی چند روز بعد از این واقعه، در ۸ دی ماه عنایت الله رحیمی استاندار فارس در سفر به شهرستان سروستان از نقطه حادثه خیز و تقاطع غیر همسطح سه راهی مومن آباد بازدید کرد.

او با اشاره به اینکه عملیات اجرایی مرحله دوم ساخت این طرح با اعتبار ۱۸ و نیم میلیارد تومان آغاز شد است قول داد که این طرح در مدت  ۱۸ ماه به بهره برداری و در زمان بندی مشخص شده به پایان برسد اما بعد از گذشت بیشتر از ۲۲ ماه از این قول و رسانه ای کردن شروع این طرح در مراسمی با حضور استاندار برگزار شد که به گفته رئیس اداره راه و شهرسازی سروستان، این طرح در حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. 

 خزایی ادامه داد: این طرح در اواخر سال  ۹۸ به ما سپرده شد اما  تامین اعتبار نشد و نتوانستیم پول لازم را به پیمانکار تزریق کنیم و پایان طرح  با اختلال رو به رو شد.

رئیس اداره راه و شهر سازی افزود: با همه مشکلات موجود، قسمت راست گرد جاده به مرحله آسفالت ریزی رسیده و از قسمت چپ جاده که در حال ساخته شدن است ستون وسط ساخته می شود که درحال حاضر محوطه ای زده شده و تیر و ستون ریزی داریم.

او اضافه کرد: قسمتی از جاده که به سمت نظر آباد کشیده می شود، تکمیل شده و به آسفالت ریزی رسیده که در صورت امکان جاده را تا روستای نظر آباد ادامه می دهیم.

  خزایی اظهار کرد: با توجه به تورم موجود در این مدت چنانچه اعتبارات لازم تامین نشود مدت زمان پایان  طرح قابل تخمین نیست.

رئیس اداره راه و شهر سازی گفت: پیمانکار تا حدودی آهن آلات و وسایل مورد نیاز را تهیه کرده و در انبار دارد اما مشکلاتی مثل گرانی سیمان داشتیم که با تلاش های فرمانداری سروستان این مسئله نیز رفع شد.

او بیان کرد:  وظیفه ما این است که مشکلات این چنینی را برطرف کرده اما برخی از مسائل مانند مشکلات مالی و نبود بودجه نه تنها در اداره ما بلکه در تمام ادارات، دست ما را برای ارائه خدمت به همشهریان عزیز بسته است.

خزایی تصریح کرد: با توجه به تورم بالا هر چه زمان بیشتر سپری می شود نگرانی ما نسبت به پایان کار بیشتر می شود  چنانچه نماینده محترم مجلس و مسئولان ارشد استان و شهرستان سروستان بودجه ای را به این طرح اختصاص  بدهند جای هیچ نگرانی نیست. 

در تصادف ها علت‌های و عوامل مختلفی دخیل هستند که بخشی از آن محصول خطاهای انسانی بوده اما بخش زیادی هم مربوط به ایمن‌ سازی مسیرها و جاده‌ها است، مسئله ای که باید بیشتر به آن پرداخت و با توجه به میزان تصادفات جاده ای در استان فارس نسبت به تصادفات کشوری، این موضوع باید در اولویت برنامه ریزی و توجه مسئولان در استان فارس قرار بگیرد.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۹:۱۷ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
کلا فرماندارش بی مسولیته و همش دروغه دوساله ی دونه موچه اسفالت نمیشه همینجوری کندن گذاشتنش
آخرین اخبار