با دستور خاندوزی؛

اسامی ابربدهکاران بانکی منتشر می‌شود؟

موضوع انتشار اسامی ابربدهکاران بانکی سال هاست که توسط دولت‌های مختلف مطرح می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، شب گذشته (یکشنبه ۲۳ آبان ماه)، با انتشار یک پیام در صفحه شخصی خود در توئیتر اعلام کرد که در نامه رسمی که به بانک مرکزی فرستاده، دستور داده تا بانک‌ها هر سه ماه یک بار، فهرست ‎ابربدهکاران بانکی را در سایت خود منتشر کنند تا به جای اشخاص معدود، دسترسی به تسهیلات برای طیف وسیعتری از تولیدکنندگان و مردم فراهم شود.

البته موضوع انتشار فهرست این ابربدهکاران با انتشار این پیام توئیتری مطرح نشده، بلکه در دولت‌های قبل نیز بار‌ها این مسئله از زبان مسئولان گوناگون کشور بیان شده است. به طور خاص می‌توان گفت، دولت نهم به ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، آغازگر طرح این موضوع در افکار عمومی بود، زیرا احمدی نژاد بار‌ها در سخنرانی‌های عمومی خود با شعار مبارزه با مفاسد اقتصادی، بدهکاران بزرگ بانکی را تهدید به افشای نامشان کرده بود.

بدهکار بانکی

این مسئله حتی چندین بار محل منازعه میان دولت وقت با قوه قضائیه شده بود؛ آن جا که احمدی نژاد در یکی از سخنرانی‌های تلویزیونی خود در تاریخ دوم دی ماه ۱۳۹۱ بیان کرد که فهرستی از ۳۰۰ نفر از ابربدهکاران بانکی که ۶۰ درصد از دارایی‌های دولت بلوکه کرده و پس نمی‌دهند را به قوه قضائیه ارسال کرده و چرایی مقابله نشدن با آن‌ها را این قوه باید پاسخ بدهد.

پس از این ادعای دولت نهم، سخنگوی قوه قضائیه با ارسال نامه‌ای که به سرعت در رسانه‌ها دست به دست می‌شد، محسنی اژه‌ای به عنوان دادستان کل کشور، ادعای احمدی نژاد را مبنی بر ارسال این اسامی تکذیب کرد و از او خواست تا اسامی بدهکاران بانکی را به قوه قضائیه ارسال کند.

بدهکار بانکی

ادعایی که بلافاصله پاسخ پایگاه اطلاع رسانی دولت را در پی داشت. در تاریخ دوازدهم دی ماه سال ۱۳۹۱، این پایگاه دو مورد از مکاتبات انجام شده توسط دولت با قوه قضائیه را منتشر کرد.

بدهکار بانکی

نامه اول مربوط به مکاتبه‌ای می‌شد که با امضای احمدی نژاد در ۲۷ آذر ۱۳۸۹ به صادق لاریجانی رئیس وقت قوه قضائیه ارسال شده و نامه دوم هم، مربوط به مکاتبه معاون نظارت و هماهنگی در سیاست‌های اقتصادی معاون اول رئیس جمهور به محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور در آن زمان است.

بدهکار بانکی

دعوا‌های رسانه‌ای میان دولت و قوه قضائیه آن قدر بالا گرفت که حتی در تاریخ هفتم بهمن ماه ۱۳۹۱، محمد شیخان سرپرست وقت معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور در واکنش به تکذیب ادعای احمدی نژاد توسط قوه قضائیه، بیان کرد: شاید دلیل این گونه اظهار نظر‌ها و فقدان انگیزه جدی برای پیگیری این مسئله، قرار داشتن نام افراد خاصی در لیست پیوست نامه دولت باشد.

او حتی اظهار کرد: به نظر می‌رسد راحت‌ترین راه عبور از این مطالبه ملت، کتمان اصل نامه و اسامی باشد، در حالی که اصل نامه رئیس جمهور حتی در رسانه‌ها نیز منتشر شده است. شاید بهترین راه حل این است که مدعی‌العموم به این موضوع وارد شود و حق ملت را از دستگاه قضا مطالبه کند!


بیشتر بخوانید:


در این بین محسنی اژه‌ای نیز به عنوان سخنگوی قوه قضائیه به جمع خبرنگاران آمد و اظهار کرد: این فهرست مربوط به بدهکاران بانکی و غیربانکی می‌شود که بسیاری از آن‌ها مربوط به سال‌های بسیار دور است؛ به طوری که تعداد زیادی از آن‌ها رسیدگی و حتی نتایج آن‌ها اعلام شده است.

غلامحسین الهام سخنگوی دولت احمدی نژاد هم پس از این اتفاق، در جمع خبرنگاران بیان کرد: آقای رئیس جمهور نسبت به قوانینی که موجب معوق شدن بدهی‌های بانکی می‌شود، انتقاد داشته است.

علیرغم تمام این جنجال‌های رسانه‌ای میان دو قوه کشور، در نهایت فهرستی از این بدهکاران بانکی که گفته می‌شد ۳۰۰ نفر هستند و ۶۰ درصد دارایی‌های کشور را در دست گرفته اند، منتشر نشد و هرگز نیز مشخص نشد که چه میزان از این معوقات به نظام بانکی بازگشته است؟

بدهکاران بانکی در دولت روحانی هم مشخص نشدند

پس از اتمام دولت‌های نهم و دهم، با روی کار آمدن دولت حسن روحانی نیز، بار‌ها موضوع افشای اسامی بدهکاران بزرگ بانکی از سوی مسئولان مختلف مطرح شد. به عنوان مثال، محمود صادقی یکی از نمایندگان تهران در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، در پیامی توئیتری نوشت: با توجه به تخلف مسئولان بانک سرمایه طی سال‌های ۸۵ تا ۹۵ در اعطای تسهیلات کلان بدون وثیقه و استنکاف بدهکاران از پرداخت بدهی و تعلل بانک در وصول مطالبات و مماشات و اطاله دادرسی در مراجع قضایی، برای شفاف سازی و اطلاع عموم، فهرست ۲۰ بدهکار عمده بانک سرمایه منتشر می‌شود.

بدهکار بانکی
 اما در نهایت، فهرست کامل ابربدهکاران بانکی نه در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد و نه در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی، افشا نشد و این مسئله بار دیگر در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری امسال نیز حاشیه ساز شد.

عبدالناصر همتی رئیس کل سابق بانک مرکزی که در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری نامزد شده بود، در پخش زنده تلویزیونی مناظره فهرستی از ۱۱ بدهکار بزرگ بانکی را که چند ماه قبل از آن در یک برنامه تلویزیونی میزان بدهی آن‌ها را ۹۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود،  به سیدابراهیم رئیسی که همزمان با نامزدی انتخابات ریاست جمهوری، رئیس قوه قضائیه هم بود، تحویل داد و از او خواست تا در صورتی که خودش صلاح می‌داند، فهرست آن‌ها را منتشر کند.

بدهکار بانکی

ساعاتی پس از اتمام این مناظره، ستاد انتخاباتی رئیسی هم این فهرست را منتشر کرد؛ فهرستی از اسامی ۱۱ نفر که مبلغی معادل دو برابر بودجه مربوط به یک سال یارانه نقدی کل کشور را به نظام بانکی باز نمی‌گردانند!

اکنون سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در شرایطی از بانک مرکزی درخواست انتشار این اسامی را در بازه‌های زمانی مستمر کرده که فضا دیگر سیاسی و انتخاباتی نیست؛ حال باید منتظر بود و دید که این بار اسامی این بدهکاران بزرگ بانکی منتشر می‌شود یا خیر؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
حالا که وامهای کلان به این افراد دادید گرفتنش هم برایتان مشکل شده اسامی انها را اعلام میکنید چه سودی دارد باید زندان کرد اموال انهارا که با این وامها بدست اوردن توقیف کرد ما مردم هم برای ی وام کوچک باید چند تا ضامن وصد ها فرم تکمیل کنیم در صورت تاخیر اقساط هم جریمه دیر کرد پرداخت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۲۸ دی ۱۴۰۰
هرچه بگندد نمکش میزنیم
وای به روزی که بگندد نمک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
خب که چی؟چقدر از این ۹۰ هزارمیلیارد تومن چند سال پیش که الان باتوجه به تورم به ۶۰ هزارمیلیارد تومن تبدیل شده پس گرفتین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۲۶ آبان ۱۴۰۰
چرا زندان نمیرن مصونیت قانونی دارن؟ بفرستید زندان پولهارو بگیرید اه دیگه خسته شدیم
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۹:۱۱ ۲۶ آبان ۱۴۰۰
بنظر من بهترین کامنت اونیه حقیقت باشه ولی نشه چاپش کنی // قبول دارید؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۷:۴۹ ۲۶ آبان ۱۴۰۰
حالا نام آنها را منشر کردید که چه باید محاکمه شوند وپول ها به خزانه برگردد وگرنه افشای تنها که فایده ای ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۲۵ آبان ۱۴۰۰
ما مردم عادی اگر هم بدانیم آب از آب تکان نمیخورد . اصل آن هست که قوه قضایی کشور بعداز افشای نام آنها مداخله کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۲۵ آبان ۱۴۰۰
چرا اسم اقای مدلل در این لیست نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۲۵ آبان ۱۴۰۰
11 نفر _ 90 هزار میلیارد تومن پول مملکت نمی دن
عرضه ندارید پول مردم بگیرید ، غلط کردید مسئول شدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۲۵ آبان ۱۴۰۰
منتشر ؟
اگه پرداخت نکردند سریع محاکمه بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۲۵ آبان ۱۴۰۰
مطمئنا اینبار هم همانند سابق اسامی منتشر نخواهد شد بنا به ملاحظات سیاسی.هیچ اتفاق خاصی نمی افتد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۲۵ آبان ۱۴۰۰
تا وقتی شفافیتی در کار نباشد هیچ چیز درست نخواهد شد این وظیفه صدا وسیما هست که پیگیر باشه
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۱۵:۱۰ ۲۵ آبان ۱۴۰۰
فلاحتیان همین نماینده مجلس و عضو فراکسیون های مجلس نیست؟

ابر بدهکار بانکی؟؟؟


وای

پس مردم و رسانه ها.... دروغ نمیگویند.

نماینده مجلسی که ابربدهکار بانکی باشد، آیا میتواند در خدمت مردم مستضعف باشد؟

مگر آنکه فلاحتیان هم مثل اون وزیر قبلی بگوید این وام برای اشتغال و... صرف کردم، که از نظر قانونی هم برای نماینده مجلس جای سوال است؟

نکنه بقیه مسوولان نطام هم جز لیست هستند؟

لعنت خدا بر این دنیای مادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۲۵ آبان ۱۴۰۰
نه تورو خدا ، اعلام نکنید ، خیلی ترسیدم ، بعد اعلام چی می شه ؟ چی به سر ما بده کاران می آید ؟ ما که چهل ساله این گونه زندگی کرده ایم خوب اگر پولهایمان را که سهم خودمان از بیت المال کشور است بگیرند ، ما با این هزینه های کلان و بی کاری چکار کنیم ؟ حالا عموم مردم آموخته اند ! اما ما که تقریبا ماهیانه یک میلیارد خرجی داریم (بدون احتساب هزینه سفر های لاکچری ) باید چه کار کنیم ؟ حالا دیگر باید از پول تو جیبی آقا زاده ها یمان هم کم کنیم ؟ بیچاره مادر مرده ها ، هرچی سنگه مال پای لنگه ! بچه مردم ممکنه سال جدید به پول تو جیبیشان افزوده هم بشه !!! همین کار ها را می کنند که این همه مهاجرت بدهکاران کلان و آقا زاده ها و فرار مغز ها ی اقتصادی زیاد شده !!! بعد می گویند مردم چرا نق می زنند ؟ بدهکاران ما کجا و خارجی ها کجا ؟
آخرین اخبار