توافق چین و آمریکا برای تقویت همکاری‌های آب و هوایی

در جریان اجلاس آب و هوایی گلاسکو، چین و آمریکا خبر از تقویت همکاری‌های آب و هوایی در دهه آینده دادند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بی بی سی، آمریکا و چین دو کشور بزرگ تولیدکننده دی‌اکسید کربن در جهان در یک بیانیه مشترک متعهد شدند که اقداماتی علیه معضلات آب وهوایی انجام دهند. آن‌ها خواستار تشدید تلاش‌ها برای از بین بردن شکاف‌ها در این زمینه شدند.

پکن و واشنگتن طی بیانیه‌ای اعلام کردند که در زمینه آب و هوا با یکدیگر همکاری خواهند کرد. در این بیانیه آمده است که هر دو طرف تعهد قاطع خود را برای دستیابی به حداکثر تغییر دمای ۱.۵ درجه سانتیگراد اعلام می‌کنند.

در بیانیه مشترک روز چهارشنبه، حل معضلاتی، چون انتشار متان، گذار به انرژی پاک و کربن زدایی مورد توافق طرفین واقع شد.
شی ژنهوا، مذاکره کننده ارشد چین در زمینه آب و هوا، به خبرنگاران گفت که در مورد تغییرات آب و هوایی شانس توافق بین چین و آمریکا بیشتر از توافق نکردن است.

جان کری، فرستاده آمریکا به این اجلاس گفت: «در حال حاضر هر قدمی مهم است و ما یک سفر طولانی برای حل این مشکل پیش رو داریم.»

انتظار می‌رود که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و شی جین پینگ، همتای چینی‌اش در اوایل هفته آینده یک دیدار مجازی برگزار کنند. این دو کشور در بسیاری از مسائل به عنوان رقبای جهانی شناخته می‌شوند.

دانشمندان می‌گویند که محدود کردن افزایش دمای زمین به ۱.۵ درجه سانتیگراد به بشریت کمک می‌کند تا از تأثیرات مخرب آب و هوایی در امان بماند.

پیشتر و در خلال اجلاس آب و هوایی پاریس در سال ۲۰۱۵، سران جهان متعهد شدند از طریق کاهش گسترده انتشار گاز‌های گلخانه ای، تلاش کنند جهان را از گرم شدن بیش از ۱.۵ تا ۲ درجه سانتیگراد حفظ کنند. اما اقدام موثری در این زمینه انجام نشد.

اجلاس آب و هوایی امسال که از ۳۱ اکتبر تا ۱۲ نوامبر در گلاسکو برگزار می‌شود، به عنوان آخرین فرصت جهان برای دستیابی به تعهدات معنادار برای تحقق اهداف تعیین شده در توافقنامه ۲۰۱۵ پاریس در نظر گرفته می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار