طرح جمهوری خواهان آمریکا برای تقویت توان نظامی تایوان در مقابل چین

جمهوری خواهان کنگره خواستار حمایت سالانه ۲ میلیارد دلاری آمریکا برای تقویت نظامی تایوان در مقابل فشار‌های چین شدند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، جمهوری خواهان کنگره می‌خواهند بودجه‌ای را به تصویب برسانند که به موجب آن آمریکا سالانه ۲ میلیارد دلار برای تقویت توان نظامی و مالی جزیرو تایوان تا سال ۲۰۳۲ در نظر بگیرد.

این لایحه توسط اکثریت نمایندگان جمهوری خواه کنگره روز گذشته ارائه شد. در حال حاضر دولت جو بایدن برای شفاف سازی حمایت آمریکا از منطقه تایوان و تقویت روابط سیاسی با این جزیره به شدت از داخل کشور تحت فشار است.

این لایحه توسط جیم ریش، یکی از نمایندگان ارشد کنگره در کمیته روابط خارجی پیشنهاد شده و برخی چهره‌های جمهوری خواه از جمله مایک کلاپو، جان کورنین، بیل هاگرتی، میت رامنی و مارکو روبیو از آن حمایت می‌کنند.

هنوز مشخص نیست چه میزان از نمایندگان دموکرات از این لایحه حمایت خواهند کرد، ولی موضوع کمک نظامی و مالی به تایوان یکی از نادرترین موضوعاتی است که مورد حمایت هر دو حزب در آمریکاست. واشنگتن طی هفته‌های اخیر از تایوان خواسته تا ظرفیت‌های دفاعی خود در مواجه با تنش‌های سیاسی و نظامی را بالا ببرد.

این لایحه در صورت تصویب می‌تواند تبادلات نظامی با تایوان را بهبود بخشد و فرصت‌هایی برای آموزش نظامی حرفه‌ای و آموزش‌های فنی برای نیرو‌های نظامی تایوان ایجاد کند. در متن این لایحه آمده است: دفاع از تایوان برای حفظ اعتماد به آمریکا به عنوان یکی از حامیان اصول دموکراتیک و حقوق بشری برای ما مهم است.

پکن در هفته‌های اخیر تحرکات نظامی خود علیه تایوان را افزایش داده است. در ماه‌های اخیر بار‌ها جنگنده‌های نظامی چین بر فراز آسمان تایوان به پرواز درآمده اند.

دولت پکن، اما گفته پرواز جنگنده به هیچ وجه ارتباطی با تحرکات نظامی ندارد و صرفاً به منظور یک مانور نظامی برای سالروز بزرگداشت استقلال این کشور انجام شده است. دولت چین معتقد است اگر آمریکا دست از دخالت آشکار خود در تایوان بردارد تمامی اختلافات سیاسی میان پکن و تایپه قابل حل است.

روز چهارشنبه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در گزارش سالانه خود از اقدامات چین علیه تایوان اظهار نگرانی کرده بود. مقامات نظامی آمریکا همواره تاکید کرده اند در صورت برخورد نظامی میان چین و تایوان از تایپه حمایت خواهند کرد.

جان مرشایمر، استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگو و سردمدار رئالیسم تهاجمی چین را بزرگترین تهدید امنیت ملی آمریکا می کند. وی بر این باور است اروپا و خلیج فارس دیگر آن اهمیت استراتژیک پیشین را ندارند و شرق آسیا هم اینک باید در اولویت سیاست خارجی واشنگتن قرار گیرد. 

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه وقت آمریکا در سال ۲۰۱۱ برای نخستین بار اصطلاح چرخش به آسیا را مطرح کرد. رئالیست ها بر این باورند آمریکا باید توهمات لیبرالی در سیاست خارجی خود پس از پایان جنگ سرد را رها کرده و تمرکز خود را بر چین قرار دهد. مرشایمر تاکید دارد واشنگتن باید از همان سیاست مهاری که علیه شوروی سابق استفاده کرد، علیه چین بهره بگیرد. 

دریای چین جنوبی، جزیره تایوان و جزایر مورد اختلاف توکیو و پکن در دریای چین شرقی از جمله مناطقی است که احتمال رویارویی نظامی وجود دارد. استراتژی فعلی آمریکا بر مبنای تقویت روابط نظامی با کشورهای همسایه چین و ایجاد ائتلاف ها و اتحادها به منظور مهار پکن انجام می شود. در این استراتژی تایوان نقشی ویژه دارد و به همین جهت هر دو حزب اصلی آمریکا بر حمایت از تایپه تاکید می کنند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار