همشهری‌ها اصالت را فریاد می‌زنند / ذوب‌آهن-سپاهان؛ صلح و سازگاری، شاید وقتی دیگر

دیدار رفت ذوب‌آهن و سپاهان اصفهان در دربی نصف‌جهان فردا ۱۴ آبان ماه برگزار خواهد شد.

به‌گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، بیست‌ویکمین دوره لیگ‌برتر فوتبال ایران جام خلیج‌فارس در فصل ۰۱-۱۴۰۰ از چند هفته گذشته آغاز شده و فوتبال ایران رنگ و بوی خاص و جذابی به خود گرفته است و حالا پس از ۳ هفته، دربی نصف‌جهان بین دو تیم ذوب‌آهن و سپاهان اصفهان در هفته چهارم به میزبانی سبزپوشان دیار زاینده‌رود در ورزشگاه فولادشهر برگزار خواهد شد.

دو تیم فوتبال ذوب‌آهن و سپاهان اصفهان جزو معدود تیم‌های با قدمت و اصیل ایران به‌شمار می‌روند که در تمامی دوره‌های لیگ‌برتر حرفه‌ای فوتبال ایران حضور مستمر و پر رنگی داشته‌اند. تنها ۴ تیم پرسپولیس، استقلال، سپاهان و ذوب‌آهن موفق به حفظ این رکورد فوق‌العاده بوده‌اند.

سبزپوشان ذوب‌آهن و طلایی‌پوشان سپاهان قرار است جمعه ۱۴ آبان‌ماه ۱۴۰۰، چهل‌ویکمین مصاف‌شان در تاریخ لیگ‌برتر را مقابل هم به‌نمایش بگذارند. در دیدارهای قبلی، ۱۹ پیروزی سهم سپاهان و ۱۱ پیروزی برای ذوب‌آهن بوده و ۱۰ تقابل هم با نتیجه مساوی به اتمام رسیده، نکته‌ای که نشان می‌دهد سپاهان همیشه تیم آماده‌تر و سرسخت‌تری در دربی‌ها بوده است.

مهدی رجب‌زاده با زدن ۵ گل و مرتضی تبریزی، محرم نویدکیا، ادموند بزیک و محمدرضا خلعتبری با زدن ۴ گل، بهترین گلزنان دیدارهای سپاهان و ذوب‌آهن به‌شمار می‌روند. ️سپاهان با ۴ برد متوالی (جدال‌های رفت و برگشت دوره اول و دوم لیگ برتر) رکورددار پیروزی متوالی مقابل ذوب آهن در لیگ برتر است و سپاهان که در هر دو بازی فصل گذشته موفق به شکست‌دادن ذوب‌آهن شد در صدد ارتقای این عملکرد و رسیدن به رکورد قبلی‌اش است.

کوبل داوری دربی نصف‌جهان؛ متشکل از پیام حیدری به‌عنوان داور وسط، محمدرضا ابوالفضلی کمک‌داور اول، فرهاد مروجی کمک‌داور دوم و مسعود حقیقی داور چهارم است، ضمن‌اینکه ابوطالب طاهریان ناظر داوری این دیدار خواهد بود.

همچنین طبق پیشبینی‌های هواشناسی، روز جمعه و در زمان تقابل ذوب آهن و سپاهان، هوای فولادشهر به احتمال زیاد بارانی خواهد بود و می‌توانیم یک دربی بارانی را درست در اواسط پاییز تماشا کنیم.

دربی در تمامی نقاط مختلف دنیا چیزی فراتر از مرگ و زندگی‌ست، رقابتی که به جایگاه تیم‌ها در جدول مربوط نیست، فرقی نمی‌کند تیم‌ها برای قهرمانی می‌جنگند یا برای فرار از سقوط و مهم هم نیست که هفته‌های نخستین مقابل هم می‌ایستند یا هفته‌های پایانی، چیزی که برای هواداران مهم و حیاتی‌ست پیروزی در این بازی است. این حساسیت مکان هم نمی‌شناسد، می‌خواهد دربی دلامادونینا و دلاکاپیتاله ایتالیا باشد، دربی منچستر و لندن در انگلیس یا دربی پایتخت، دربی گیلان یا اصفهان، برای هواداران رنگ و بوی این بازی‌ها کاملا مشابه است.

حتی برای طرفداران چند آتیشه کار به جایی می‌رسد که حاضرند قید قهرمانی در فصل را بزنند اما تیم‌شان دربی را ببرد، چرا که همین یک بازی حکم قهرمانی را برایشان دارد.
بنابراین اتمسفر این مسابقه با وجود چگالی منفی صفر سکوها اینقدری بالا هست که ۹۰ دقیقه برایش وقت بگذاریم و به تماشا بنشینیم.

و اما بعد از بررسی‌های آماری دربی اصفهان، شرایط جوی این مسابقه و البته پیش‌تعریف و توصیفی از مهم‌ترین بازی هر فصل برای همشهری‌ها؛ به‌سراغ شرایط دو تیم برویم و نگاهی به وضعیت ذوب‌آهن و سپاهان بیندازیم.

ذوب‌آهن که در این دیدار میزبان است امسال یک خانه‌تکانی اساسی در لیست بازیکنان، کادرفنی و کادرمدیریتی ایجاد کرده و تنها هدفش در لیگ بیست‌ویکم، پاک‌کردن خاطرات تلخ ۲فصل گذشته به‌دست جوان‌ترهاست. ذوب‌آهن در ۲سال اخیر به‌خاطر مشکلات بیش از حد مدیریتی و حضور افراد غیرمتخصص و کارنابلد تا آستانه سقوط هم رفت. تیمی که بیش از ۶ مربی در ۲فصل عوض کرد و با ۳مدیرعامل مختلف به هیچ نتیجه‌ای نرسید.

اما حالا با آمدن مهدی تارتار و خرید ۱۴ بازیکن جدید، سر و سامان گسترده‌ای به ذوب‌آهن داده شده و فرشاد دادفر نیز سرپرست باشگاه است. آن‌ها در دو بازی ابتدایی این فصل تفاوت و تغییر سبک بازی را به تماشاگران نشان دادند؛ تیمی که جوان است و از پرس‌های سنگین و پرفشار خسته نمی‌شود و هر تیمی را وادار به اشتباه می‌کند، موقعیت‌های مختلفی به‌دست می‌آورد و به‌جای نمایش فوتبال همراه با ترس، جسورانه مقابل حریفان قرار می‌گیرد، آن‌ها گرچه کماکان از داشتن یک مهاجم تمام‌کننده رنج می‌برد اما با ترکیبی از بازیکنان باتجربه و جوان می‌شود به این تیم در ادامه فصل امیدوار بود.

ذوبی‌ها هفته اول با گل دیدنی عارف رستمی در دقایق پایانی به سه امتیاز اول‌شان در فصل جدید رسیدند و در بازی با استقلال علی‌رغم نمایش دلچسب و امیدوارکننده اسیر تجربه شاگردان مجیدی شدند و با دبل یامگا متحمل نخستین شکست فصل هم شدند، دیدار ذوب‌آهن که باید در هفته‌سوم مقابل پیکان انجام می‌شد به‌دلیل حضور بازیکنان دو تیم در تیم ملی امید به‌تعویق افتاد و این یعنی ذوبی‌ها با استراحت بیشتر نسبت به سپاهان برای یک نمایش جسورانه به میدان خواهند آمد.

اما در سمت مقابل، تیمی قرار دارد که اسکله‌ای برای قهرمانی در لیگ بنا کرده است؛ سپاهان اصفهان.
اگر نگاهی منصفانه به شرایط سپاهان در چند فصل اخیر داشته باشیم کاملا این تیم مانند ذوب‌آهن بوده است، آن‌ها با مدیرعاملانی که به‌اندازه شان و جایگاه سپاهان تلاش نکرده بودند و سرمربیانی که انتخاب‌های اشتباهی بودند نه در لیگ مدعی بودند و نه در آسیا حضور داشتند و حتی مانند همشهری‌شان تا آستانه سقوط پیش رفتند.

اما با یک انتخاب حساب‌شده و برگشتن محمدرضا ساکت به هیئت‌مدیره همه‌چیز برای سپاهان به اصل‌خویش بازگشت. سپاهان با روی کار آوردن محرم نویدکیا اسطوره فراموش‌نشدنی‌اش به‌عنوان سرمربی خاطرات قهرمانی‌های پیاپی را تداعی کرد و پس از اینکه فصل گذشته با بدشانسی و با وجود ۶۵ امتیاز نایب‌قهرمان لیگ شد امسال کاملا عزمش را جذب کرده که به ناکامی ۷ساله پایان داده و قهرمانی لیگ را از آن خودش کند.

تیمی که اکثر بازیکنان تاثیرگذارش را حفظ کرد و با خرید ستاره‌های نام‌آشنا تقویت تمام نقاط زمین را در دستور کار قرار داد.

سپاهان لیگ را فوق‌العاده آغاز کرده و با ۳برد از ۳بازی مقابل تیم‌های مس رفسنجان، نفت مسجدسلیمان و هوادار تهران در بهترین شرایط به‌سر می‌برد. سپاهانی‌ها بازی نخست را با ۲گل دیدنی امید نورافکن و سروش رفیعی از حریف رفسنجانی‌شان پیروز شدند و در بازی دوم با دبل سجاد شهباززاده آقای‌گل فصل گذشته لیگ‌برتر و تک‌گل گئورگی گولسیانی از سد نفت مسجدسلیمان گذشت، هفته گذشته نیز در یک بازی پیچیده و سخت مقابل حریف تازه‌لیگ‌برتری‌شده هوادار با تک‌گل دانیال اسماعیلی‌فر برنده جدال حساس و مهم خانگی شد و حالا با روحیه‌ای مضاعف و باتوجه به شکست دور از انتظار پرسپولیس مقابل آلومینیوم می‌خواهد در فرصت خوبی که برایش به‌دست آمده از سد همشهری‌اش نیز رد شود تا اختلافش را با قهرمان پنج دوره اخیر لیگ‌برتر زیاد کند و فاصله بگیرد.

این شروع سپاهان برای پنجمین‌بار در لیگ است، پیش از این طلایی‌پوشان در لیگ‌های پنجم، هفتم، چهاردهم و پانزدهم لیگ برتر را با سه پیروزی پیاپی شروع کرده بودند. همچنین نکته جالب اینجاست که سپاهان هیچ‌گاه در چهار بازی اول خود در لیگ برتر به پیروزی نرسیده و در دربی روز جمعه این فرصت را دارد تا برای اولین‌بار این رکورد را برای خودش در تاریخ لیگ‌برتر به ثبت برساند.

تیمی که پلن‌های متفاوت‌تری نسبت به فصل گذشته دارد و نویدکیا نشان داده در مواقعی مانند دیدار برابر هوادار که بازی گره می‌خورد می‌تواند با یک تغییر تاکتیک تیم را به هدف برساند.

شاید اگر رقابت این دو همشهری هفته‌های آینده و دیرتر از این زمان برگزار می‌شد بازی جذاب‌تر و با نشاط‌تری از دو تیم می‌دیدیم، چرا که معیار تیم‌ها کاملا مشخص می‌شد و هر دو تیم در آرمانی‌ترین شرایط به‌مصاف هم می‌رفتند؛ اما حالا که هفته‌چهارم زمان انجام دربی رفت این فصل است باید منتظر یک بازی مهیج باشیم.

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار