وال استریت ژورنال افشا کرد؛

بسیاری از جاسوسان آمریکایی باقی‌مانده در افغانستان، به داعش ملحق می‌شوند

نشریه وال استریت ژورنال فاش کرد بسیاری از جاسوسان و سربازان افغان که توسط آمریکا آموزش دیده بودند به صف داعش در افغانستان می پیوندند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه وال استریت ژورنال آمریکا امروز (دوشنبه) فاش کرد بسیاری از جاسوسان و سربازان افغان که توسط نظامیان آمریکا آموزش دیده بودند، پس از ترک آن‌ها از سوی این کشور به سازمان تروریستی داعش ملحق شده اند.

این نشریه به نقل از چند تن از سران طالبان و مقامات امنیتی سابق افغانستان گفت: بسیاری از اعضای دستگاه اطلاعاتی و نظامی دولت سابق افغانستان پس از خروج سریع ائتلاف از افغانستان در اوت گذشته به داعش پیوستند.

وال استریت ژورنال افزود: تعداد آنهایی که به داعش ملحق شده اند، ممکن است در مقایسه با حجم نیرو‌های افغان نسبتاً کم به نظر برسد، اما به طور مداوم داعش درحال جذب نیرو است که این امر  تجربیات مهمی در جمع‌آوری اطلاعات و تکنیک‌های جنگی به این گروه تروریستی می‌دهد که ممکن است توانایی تروریست‌ها را افزایش دهد.

رحمت الله نبیل، رئیس سابق سازمان اطلاعات افغانستان در اداره امنیت ملی، که اندکی قبل از کنترل طالبان، کشور را ترک کرد، به این روزنامه گفت: داعش برای نیرو‌های امنیتی و دفاعی و به صورت کلی کسانی که از رفتن به آمریکا جا مانده‌اند بسیار جذاب شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: اعلام وجود این گروه تروریستی مصادف با پایان فاجعه‌بار اشغال نظامی آمریکا در افغانستان است، به طوری که گفته می‌شود مجتمع نظامیان آمریکا راه را برای روی کار آمدن مجدد آن هموار کردند.

این خبرگزاری آمریکایی در پایان نیز گفت: مقامات طالبان به صراحت آمریکا را مسئول بازگشت این گروه تروریستی به افغانستان می‌دانند، در حالی که جنرال مارک میلی، رئیس ستاد ارتش اخیرا زنگ خطر را به صدا درآورده و گفته است که احتمال جنگ داخلی گسترده‌تر بر اثر سازمان‌دهی مجدد القاعده و رشد داعش در افغانستان وجود دارد.

چندی پیش نیز بر اثر حملات عناصر انتحاری داعش به دو مسجد شیعیان در قندوز و قندهار ده‌ها نفر شهید و صد‌ها نفر دیگر زخمی شدند. تحلیلگران نیز اعتقاد دارند حضور گروه تروریست‌های داعش در افغانستان تهدیدی بزرگ برای امنیت این کشور خواهد بود، زیرا هدف آن‌ها گسترش تهدیدات در سطح جهان با کسب پناهگاه در افغانستان است. تارنمای «بی. بی. سی» انگلیسی، تعدادی اعضای داعش افغانستان  حدود ۳ هزار نفر برآورد کرد که بسیاری از آن پیش از این به خاطر حملات آمریکا و نیرو‌های افغان جراحت‌های زیادی دیده اند. پایگاه اصلی آن‌ها هم در شرق منطقه ننگرهار نزدیک مسیر قاچاق مواد مخدر به پاکستان عنوان شده است. همچنین بیشتر تمرکز این گروه تروریستی بر ننگرهار و کابل است، اما در دیگر مناطق همچون پکتیا، قندوز و هرات و ... هم نفوذ نسبی دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۱۰ آبان ۱۴۰۰
افغانستان در نهایت توسط داعش تصرف میشه
آخرین اخبار