رایزنی سران فرانسه و انگلیس درباره مناقشات اخیر دو کشور

در حاشیه نشست گروه ۲۰، نخست وزیر انگلیس و رئیس‌ جمهور فرانسه در دیداری کوتاه درباره انجام اقداماتی عملی برای حل مناقشات بین خود توافق کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه توافق کردند که بر روی «اقدامات عملی و عملیاتی» برای حل مناقشات بین انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر مسائل مربوط به ماهیگیری کار کنند.

مشاور رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد هدف جانسون و مکرون از این گفتگو تنش‌زدایی بوده است.

به گفته مشاور کاخ الیزه، امروز (یکشنبه) امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه از بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس درخواست کرد تا در راستای تعهدی که به برگزیت دارد، به قوانین مربوط به ماهیگیری در حریم اتحادیه اروپا احترام بگذارد.

دیدار مکرون و جانسون در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در رم، ۲۵ دقیقه به طول انجامید.

گفتنی است، ماه سپتامبر سال جاری میلادی بود که وزارت محیط زیست انگلیس اعلام کرد ۱۷۰۰ کشتی از اتحادیه اروپا مجوز ماهیگیری در حریم آب‌های این کشور را دریافت کرده اند اما در این بین، از بین ۴۷ کشتی فرانسوی، تنها ۱۲ کشتی موفق به اخذ مجوز ماهیگیری در آب‌های انگلیس شده اند.

طبق قرارداد برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا)، ماهیگیران اتحادیه اروپا حق دارند در صورت کسب مجوز در آب‌های انگلیس ماهی‌گیری کنند. اکنون امتناع لندن از اعطای مجوز به قایق‌های ماهیگیری فرانسوی، نارضایتی پاریس را برانگیخته است.

در آغاز ماه اکتبر، ژان کاستکس، نخست وزیر فرانسه از کمیسیون اروپا خواست تا بر پایبندی لندن به تعهدات تحت توافقنامه حقوق ماهیگیری نظارت کند.

چند روز پیش وزارت دریانوردی فرانسه یک قایق ترال (قایق‌های بزرگ کف روب) انگلیس را توقیف کرد و به یک کشتی دیگر نیز به صورت شفاهی هشدار داد.

پیش از این، فرانسه هشدار داده بود که در صورت حل نشدن اختلافات دو کشور برسر مجوز‌های ماهیگیری، قایق‌های انگلیسی حق ورود به آب‌های فرانسه را نداشته و پاریس کنترل قایق‌ها و کامیون‌های انگلیسی را تشدید می‌کند.

«کلمنت بوون» وزیر امور اروپایی فرانسه نیز پس از توقیف یک قایق ماهیگیری انگلیسی با لحنی تند خطاب به انگلیس گفت: «انگلیسی‌ها فقط زبان زور را می‌فهمند. ما بسیار صبور بودیم و ماهیگیران ما بسیار مسئولیت‌پذیر بودند، اما از دوم نوامبر همه این‌ها تمام می‌شود و اگر انگلیسی‌ها بخواهند وارد گفت‌وگو خواهیم شد، اما ما اقدامات تلافی‌جویانه انجام خواهیم داد.»

در مقابل، انگلیس تهدید‌های فرانسه را نامتناسب و نقض قوانین بین المللی و توافقات تجاری می‌داند و بعد از اعلام توقیف یک شناور انگلیسی از سوی فرانسه دولت انگلیس تهدید کرده بود که اگر فرانسه به این اقدامات خود ادامه دهد، لندن نیز تلافی خواهد کرد.

لندن همچنین در اقدامی متقابل به توقیف یک شناور انگلیسی از سوی فرانسه پاسخ داده و سفیر این کشور در انگلیس را فراخوانده بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار