باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

مشکلات پیش روی ایرانیان بعد از خرید ملک در ترکیه به امید گرفتن اقامت

بسیاری از ایرانیانی که به امید گرفتن اقامت، اقدام به خارج کردن سرمایه خود از کشور و خرید ملک در ترکیه می‌کنند و آگاهی کافی از شرایط این کشور ندارند.

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،در سال گذشته میلادی حدود ۷ هزار ملک در ترکیه توسط مردم ایران خریداری شده است  که نسبت به سال‌های گذشته ،افزایش حدود ۱۰ برابری داشته است. از سال ۱۳۹۷ و با افزایش نرخ ارز در کشور، خرید ملک در ترکیه توسط ایرانیان افزایش چشمگیر پیدا کرده است.

تبلیغات خرید مسکن در کشورهای همسایه هر کسی را وسوسه می‌کند که شانس اش را برای زندگی در یک کشور دیگر هم امتحان کند تا علاوه بر سرمایه گذاری از سایر مزایای آن هم بهره مند شود و از طرف دیگر این کشورها هم از جمله ترکیه با تبلیغاتی رنگارنگ کشورشان را برای افراد چند برابر نشان می‌دهند تا به این وسوسه دامن بزنند.

چیزی که این روزه‌ها در شبکه های خارجی فارسی زبان و فضای مجازی زیاد مشاهده می ‌شود تبلیغاتی با موضوع خرید یا اجاره ملک ارزان در کشورهای همسایه به ویژه ترکیه و امارات (دبی) است.

مواردی که افراد را ترغیب به این امر می‌کند تفاوت پایین قیمت ملک در ایران و ترکیه است؛ البته با توجه به اینکه با داشتن ملک در ترکیه صاحب پاسپورت ترکیه هم می‌شوند، عده ای که رویای مهاجرت را در سر دارند با توجه به شرایط فعلی کشور، داشتن پاسپورت ترکیه را میانبری برای مهاجرت قلمداد می‌کنند.

افراد به امید گرفتن اقامت تمام ترکیه و یا کشورهای اروپایی به دارای خود که حاصل سال ها تلاش آنها است چوب حراج می زنند تا بتوانند در ترکیه خانه بخرند بی خبر از آنکه گرفتن اقامت رویایی بیش نیست.

اخیرا بسیاری از ایرانیانی که در ترکیه اقدام به خرید ملک کرده اند با مشکلات زیادی روبه رو شده اند. طبق قوانینی که کشور ترکیه وضع کرده است، ایرانیان باید ملک خود را به خود ترک ها و ۴۰ تا ۶۰ درصد ارزان تر از قیمت خریداری شده ملک، بفروشند و خبری هم از اقامت نیست.

یکی از فروشندگان و مشاوران مسکن در ترکیه در مورد شرایط خرید ملک در ترکیه توسط ایرانیان با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بسیاری از ایرانیانی که به ترکیه می‌آیند و ملک می‌خرند، اظهار می‌کنند که به دلیل کاهش ارزش پول ملی  و به دلیل حفظ ارزش آن اقدام به خرید ملک در ترکیه  می‌کنند.

وی درمورد شرایط فروش ملک در ترکیه گفت:ایرانیان در هر زمانی می‌توانند ملک خودرا بفروشند، اما با یکسری از شرایط، به طور مثال اگر شما ۲۵۰ هزاردلار یک ملک را خریداری و روی ملک  حق شهروندی و پاسپورت ترکیه را دریافت می کنید اما طبق قانون ترکیه تا مدت ۳ سال نمی‌توانید ملک خود را بفروشید و بعد از این مدت می‌توانید ملک خودرا بفروشید، در این مدت ملک به نوعی در رهن دولت ترکیه است.

این مشاور املاک در ترکیه در مورد اقامت سالیانه با خرید ملک گفت: اگر ملکی را کمتر از ۲۵۰ هزار دلار بخرید و در خواست اقامت سالیانه کرده باشید هم در هرزمانی می‌توانید ملک خودرا بفروشید، اما اقامت سالیانه شما ازبین خواهد رفت و این موضوع هم طبیعی است.

طبق قوانین ترکیه شهروندان خارجی که ملکی به ارزش ۲۵۰ هزار دلار (۲.۲ میلیون لیر) در این کشور خریداری کنند، تابعیت ترکیه را دریافت می‌کنند اما در این بین شرکت ها و افرادی که در ترکیه کار معاملات را انجام می دهند در ارزش گذاری املاک تخلفات زیادی می کنند.

یکی از خریداران ملک در ترکیه در گفتگو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران گفت: من در ترکیه ملک خریدم تا اقامت ۳ ساله را دریافت کنم و به علت مشکلی که برای من پیش آمد و قبل از ۳ سال خواستم این ملک را بفروشم که متوجه شدم فقط به فردی می‌توانم ملک خود را بفروشم که اقامت ترکیه داشته باشد. دراین زمان به علت عجله‌ای که داشتم مجبور شدم ملک را به پایین‌تر قیمت کارشناسی شده به فروش برسانم.

وی گفت: لازم به ذکر است دلالان ملک ترکیه در کمین افرادی هستند تا مسکن را به چند برابر قیمت به افرادی که اطلاعی از وضعیت قیمت ها ندارند، بفروشند.

ترکیه مدینه فاضله نیست

یکی از مهاجران ایرانی به ترکیه در مورد شرایط این کشور اظهار کرد: برای زندگی بهتر به ترکیه مهاجرت کردم تا کار کنم و زندگی بهتری برای خودم درست کنم، ای کاش قبل از مهاجرت بیشتر تحقیق می‌کردم. میزان حقوق در ترکیه پایین است  و در ضمن هزینه حامل‌های انرژی در این کشور بالاست.

وی در ادامه گفت: دوری از خانواده سخت است و هزینه‌های  زندگی در این کشور بالاست، برای مهاجرت روبه روی خانواده ام  ایستادم، اما الان روی بازگشت ندارم و پشیمان هستم.


آژانس‌های املاک واسط خرید ملک ترکیه در ایران

تعداد این آژانس‌ها که هر روزه در حال افزایش است به دلیل درآمد بالای این بخش، در این حوزه سرمایه گذاری کرده اند. خرید از این آژانس‌های املاک که واسط هستند و بعضی از آن‌ها مجوز کشور ترکیه را ندارند می‌تواند موجب از دست رفت سرمایه ی افراد شود.

 


بیشتر بخوانید

برچسب ها: ترکیه ، مهاجرت ، پناهجو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۱۵ آبان ۱۴۰۰
هرجا دلتون خوشه بروید .....زندگی کوتاه و پر از رنج .....ترکیه .اروپا کانادا آمریکا آنگولا سودان .تانزانیا و......تا میتوانید خوشی برای خودتان بسازید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۰۹ آبان ۱۴۰۰
من الان ۶ سال هست تو ترکیه زندگی میکنم و این مشکلاتی که میگین رو ندیدم. به نظر میاد که هدف از این متن صرفا ایجاد شایعه و جلوگیری از خروج سرمایه هستش که در خود ایران به هیچ دردی نمی خوره و غفلت کنی به فنا میره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۸ ۱۰ آبان ۱۴۰۰
این نشون میده که تو کلا هر جا باشی هیچی نمی بینی،در حالیکه طبیعی هست،چون همه کشورها میترسن که طبعه ها،از کشورهای دیگه ملک هاشون رو به راحتی بخرن،اینجوری که همه میشن فلسطین.....
Iran (Islamic Republic of)
ع.ا.ق
۱۴:۴۸ ۰۹ آبان ۱۴۰۰
کسی که حاضر هست پولش را ببره ترکیه و از بین ببره، بدرک
مردمی که توی بورس، سهام شرکت های داخلی را خریدند، نابود شدند .
Iran (Islamic Republic of)
بی نام
۱۳:۲۴ ۰۹ آبان ۱۴۰۰
زندگی توی ایران برای ما جهنم است،در ترکیه آزادی هست، ما این نوع زندگی که مختص فقط ایران امروز است را دوست نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۰۹ آبان ۱۴۰۰
تعصب بی جارو بزاریم کنار منطقی حرف بزنیم من که نمیدونم ترکیه قیمت خونه ای که یک ایرانی میخره چنده....ولی تو کشورما تو شهرستانی مثل شهرستان نا که هیچی نداره نه کار درست و حسابی و نه درامد آنچنانی قیمت یک خونه در حد متوسط به پایین که امکانات آنچنانی و طراحی درست و درمونی نداره بین 1 میلیارد و نیم تا دو سه میلیارد شده و اجاره بها که اصلا" آدم روش نمیشه بگه...به بعصیا حق میدم برن ترکیه و کشورهای دیگه خونه بخرن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۹ ۰۹ آبان ۱۴۰۰
برای شهروندی فقط باید از ترک ملک خرید و کمتر از سه سال نفروخت.برای فروش هم آزادی تا بعد از سه سال به هر خریداری بفروشی.و اگر کمتر از سه سال خونه را فروختی شهروندیت باطل میشه...فقط همین...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۰ ۱۰ آبان ۱۴۰۰
خوب اون هم که همین رو گفت،بلدیا.......
خلاصه گویی رو میگم.....
United States of America
ناشناس
۱۵:۵۸ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
حالا با این همه ثروت و دارایی کشور ما چرا حاکمان ما کاری نمی کنند که آنها بیایند در کشور ما سرمایه گذاری کنند ، مشکل اصلی رو درست کنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
پاسپورت ترکیه ارزش ندارد که برایش 250 هزار دلار هزینه کنیم. کشوری که رئیس جمهورش اردوغان است یک " پاپاسی" هم ارزش ماندن و زندگی کردن ندارد!
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۴۹ ۰۹ آبان ۱۴۰۰
برو دنبال کارگریت
Norway
ناشناس
۱۵:۰۵ ۰۹ آبان ۱۴۰۰
اردوغان که تو میگی یه کاری کرده هموطنات بره اونجا خونه بخره،حالا به نظر من اقتصاد اول منطقه ترکیه اس ،توی نظامی هم ترکیه حرف اول رو میزنه توب گردشگری هم ترکیه....ما چی؟!توی تورم و گرانی حرف اول منطقه رو ما میزنیم،توی بیکاری هم ما اولیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
خب نخرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
خودکرده را تدبیر نیست ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
پولهائی که. از حرام بدست امده از راه حرام پس میدن ، اما اینجا. از ترکیه گول خوردن دل ادم را به دردمیاورد ترکیه با ایران ترکیه شد. ،اردوغان هم با کمک ایران اردوغان
شد اما. ، اردووغان عثمانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
مهاجرت به هر کشور خارجی یعنی تحمل بی هویتی و سختیهای جدید برای مدت نامعلوم.
Germany
ناشناس
۱۳:۳۰ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
اونهایی که ارز از کشور خارج میکنند و میخوان تابع ترکیه بشن باید در ایران سلب تابعیت بشن و اجازه ورود به ایران نداشته باشن چون ترکیه با همین تفکر فکر گرفتن منافع ایران و بستن راه ایران از ارمنستان افتاده میدونه راه فشار به ایران برای سکوت تو مشتش هست
United States of America
ناشناس
۱۵:۵۹ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
بی خیال داش این همه خشونت چرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
بشین بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۰ ۰۹ آبان ۱۴۰۰
مگه الان خودت که آلمان هستی تابعیت کشورتو از دست دادی؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۲۲ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
وقتی نمیشه اینجا خونه گرفت خوب معلومه طرف پول کمتری میده و توی به کشور دیگه خونه میگیره.
من خونم یه اپارتمان ۸۰ متری توی به جای مزخرف رو خریدم ۸۵۰ ملییون.طرف که عقلشو از دست نداده که بیاد اینجا مثل ما خونه بگیره.دولت باید زمین و خونه رایگان به جوانان بده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
خوشبختانه آخروعاقبت هرحرص ومال ودنیا دوستی،،، افول و سرشکستگی و خسارت وتباهی است.چقدراین قانون الهی در سراسرتاریخ ، مشهوداست و باز چقدر خیل آدمیان نابیناهستند به آن علامت.
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۱۲:۳۴ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
دولت ارز کشور را در اختیار مردم قرار ندهد چون مردم پول کشور را اصراف می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
تو برو املای کلمه اسراف رو یاد بگیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
خیلی بده ما افتادیم دنبال برجام آمریکا چند بار گفته تضمین بابت رفع تحریم برجام نمی دهم حالا هی ما جلسه بزاریم بگوییم دنبال لغو تحریم ها هستیم طرف میگه نمی کنم. باید فقط به سمت همسایگان و قرارداد بزرگ با چین رفت و هسته ای را هم ادامه داد با قوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
بیشتر اونایی که رفتن ترکیه ملک خریدن همونایی هستند که نعره نژاد آریایی و قمپز وطن پرستی شون همه جا رو پر کرده. در یک کلام: بیشتر از این بلاها هم حقشونه
Turkey
ناشناس
۱۴:۲۱ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
تو پول نداری بری بخری داری
Iran (Islamic Republic of)
.
۱۶:۳۳ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
جمله زیبای تو خیلی هارو سوزوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
عدم امید به زندگی واسترس وتورم توایران بیداد میکند
Iran (Islamic Republic of)
Bdrvzr
۱۱:۰۶ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
آفرین، نرین ترکیه
Iran (Islamic Republic of)
سیاوش
۰۹:۲۵ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
اين حركت به خاطر تبليغات زيادي كه ترك ها مي كنن مي خوان با سرمايه ايرانيها اقتصادشون رو نجات بدن
Iran (Islamic Republic of)
reza
۰۹:۱۵ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
اگر بخواهید سالی یکی دوبار بری ترکیه چند روز بمانی تفریح کنی و برگردی ترکیه جای خوبی است اما برای اقامت دایم جای خوبی نیست چون درآمد خودش را نمی تواند به پای هزینه ها برساند
مخصوصا قیمت حامل های انرژی چند برابر ایران است
Finland
ناشناس
۰۸:۳۸ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
ببینید اول اشکال کار کجاست که این همه ایرانی دار و ندار خودشون رو تو ایران بفروشن برای رفتن به ترکیه چرا نباید تو ایران بمونن؟ پس در نتیجه داخل ایران صددر صد مشکل داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
چجوری مشکل هست وقتی پول هست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
مگه مشکل فقط پوله؟!
همه چیز داغونه..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
مشکل اینه که با یه میلیارد تو تهران خونه ۱۰۰ متری نمیتونی بخری،با ۸۰۰ تومن تو استانبول خونه ۱۲۰ متری میخری.مشکل اینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
جدی ؟ چ جالب نمی دونستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
خب ایرانم مثل ترکیه کنین . جذاب و پر امکانات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
متاسفانه خیلی ها فکر میکنن داشتن پاسپورت ترکیه مشکل را حل کنه،خیر خود ترکیه هم جهان سوم است و پاسپورتش آنفدر امتیاز ندارد، خود مردم این کشور هم در حال مهاجرت به کشورهای غربی هستن اگر مردم عادی برای آینده تحصیاات خود این کار را میکنن خیلی راحت میتوانن از بهترین دانشگاه های غربی از داخل کشور پذیرش بگیرن مثلا کانادا و نیازی برای گرفتن پاسپورت ترکیه نمی باشد
-
ناشناس
۰۷:۵۲ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
تبلیغات گمراه کننده در شبکه های مختلف ماهواره ای تا بخواهید وجود دارد چرا مقالات روشنگری از این دست در شبکه های مانیست ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۸ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
چرا یک کشور باید به گونه ای عمل کنند که اتباع آن، آرزوی گرفتن تابعیت یک کشور درجه 3 و بی فرهنگ را داشته باشند؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۱۳:۱۳ ۰۹ آبان ۱۴۰۰
بی فرهنگ کسان و یاقشری هست که خودشونرو بالاتر از دیگران ببینند و به راحتی به دیگران توهین کنند دقیقا مثل شما که نافرهنگی از سر و روت میباره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۹ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
تو خودشون تصویب کردن از هر ده نفر به یکی اقامت بدن که بقیه امیدوار بشن و بیشتر بیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۸ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
خرید ملک در توران زمین خیانت به ایران زمین است ! برید صحبتهای رهبران ترکیه رو بخونید در مورد توران زمین تا بفهمید دارید کجا ملک بخرید ؟؟؟؟!
بد نیست یه مقدار به رگ غیرتتون بر بخوره !!!
الان متوجه میشیم که چطور اسکندر تونست با خیانت خودی ها تخت جمشید فتح کنه !!!
متاسفانه در هر دوره هستند این افراد !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
یکی از صدها مشکل مااینه که بیشتر در زمان گذشته سیر میکنیم تاریخ جای خود دارد ببینید چه بلایی سر اقتصادکشور امده که یک قوطی کبریت 80 متری اپارتمان توشهرستان قیمتش یک ونیم میلیارد تومان شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
اگر منظورت از توران همون توران توی شاهنامه است، اصلاً ربطی به ترکیه امروزی نداشته. توران قدیم، در شمال شرق ایران قرار داشته یعنی تقریباً بالای افغانستان.
Turkey
حسن
۱۲:۲۵ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
هرطور حساب کنید کل ایرانیانی که پول از کشور خارج کردن و تو کشورهای دیگه ملک خریدن ، در مقابل پولهایی که سران مملکت خارج کردن و برای خودشون و فرزندانشون ملک خریدن
Canada
ناشناس
۰۷:۱۸ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
وقتی قانون کشوری که میخواهیم ملک بخریم
دانشی نداریم
مثل این میماند که بدون اینکه شنا بلد باشیم
در دریا شنا کنیم
باید مدتی بعنوان توریست زندگی میکردید
تا شاید اطلاعاتی در مورد ان کشور بدست اورید
اول قانون مالیات .بعد امینت بعد وصع کار
و صدها قانون دیگه که قبل از مهاجرت باید بدانید
بعد تبعص نزادی ووووو
آخرین اخبار