بهره‌برداری از مرکز دیرینه‌شناسی کشور گردشگری طبیعی را متحول می‌کند

رییس اداره حفاظت محیط زیست مراغه گفت:گردشگری طبیعی ایران با بهره‌برداری از مرکز دیرینه‌شناسی کشور در مراغه و گسترش مطالعات در خصوص مناطق فسیلی متحول می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،غلامرضا زارع رییس اداره حفاظت محیط زیست مراغه گفت: مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور پس از شروع فعالیت، رکورد‌های جهانی فسیل‌های مهره‌داران را به نام ایران ثبت خواهد کرد، اما ساختمان آن اکنون ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

اوبا ابراز امیدواری نسبت به تکمیل هرچه سریع‌تر مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور در مراغه بیان کردوافزود: این مرکز ۹ هزار و ۲۰۰ مترمربع زیربنا دارد و پس از بهره‌برداری، بیشتر مناطق فسیلی ایران از طریق کارشناسان آن کاوش و نمونه‌های شاخص فسیلی نگهداری خواهد شد.

او شناسایی، بازسازی و مدل‌سازی فسیل‌های کشور را از جمله مهمترین اقدامات برای بالندگی روزافزون این ظرفیت بین‌المللی دانست و اظهار داشت:موزه‌های تاریخ طبیعی ایران و دیگر کشور‌های جهان باید با ماکت‌هایی که بر اساس فسیل‌های حقیقی استخراج شده ساخته خواهد شد، تزئین شود تا این ظرفیت بیش از پیش به جهانیان معرفی گردد.

 در این آیین از لوگو مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی و تنوع زیستی دیرینه‌ای ایران و پوستر همایش ملی دیرینه‌شناسی و تنوع زیستی دیرینه کشور که در سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود، رونمایی شد.

راه‌اندازی سایت اختصاصی مرکز تحقیقات و موزه دیرینه‌شناسی و تنوع زیستی دیرینه‌ای ایران و تجلیل از فعالان حوزه محیط زیست مراغه از دیگر بخش‌های این آیین به شمار می‌رود.

​تنوع زیستی ایران ظرفیتی برای اشتغال و درآمدزایی است

منطقه فسیلی مراغه جزو پنج منطقه مهم دارای فسیل مهره‌داران جهان به شمار می‌رود و به علت تنوع بالای جنس و گونه‌ها و همچنین گونه‌زایی‌های جدید، از اهمیت خاص بین‌المللی برخوردار است.

این منطقه از حدود ۹ میلیون سال پیش که فسیل‌هایش رسوب‌گذاری شده تاکنون حرکت تکتونیکی شدیدی را متحمل نشده و در نتیجه فرونشست منطقه آذربایجان در این قسمت از مراغه وجود نداشته است.

بر همین اساس دسترسی آسان به لایه‌های فسیلی از جمله شاخصه‌های مهم منطقه فسیلی مراغه محسوب می‌شود، اما در شهر‌های همجوار از جمله در تبریز فسیل‌ها در ارتفاع منفی ۲۵ متر به پایین قرار دارد و استخراج آن‌ها مقرون به صرفه نیست.

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، فسیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.