رئیس کانون سردفتران و دفتریاران مطرح کرد؛

مراکز تعویض پلاک درباره هزینه‌های دریافتی شفاف سازی کنند/ تصویب طرح تسهیل کسب و کار نظام حقوقی ۸۰ ساله را به هم می‌ریزد

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: همانطور که من هزینه‌های دفاتر اسناد رسمی را بیان کردم مراکز تعویض پلاک نیز شفاف سازی کنند.

خندانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در گفت و گو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان  درباره برگ سبز خودرو اظهار کرد: تمام مردم می‌دانند تنظیم سند خودرو از ابتدا و قریب به ۶۰ سال است که در صلاحیت دفاتر اسناد رسمی بوده است و کماکان این داستان ادامه دارد. اگر دیگران ادعا می‌کنند که تنظیم سند در دفتر اسناد رسمی الزامی نیست ایشان باید ادعای خود را اثبات کنند.

وی افزود:مبنای ادعای ما قانون است طبق قوانین قبلی و ماده ۲۰۹ که آخرین اراده قانون گذار است این وظیفه در صلاحیت ذاتی دفاتر اسناد رسمی و برای تثبیت مالکیت افراد است و ما بر این موضوع بر اساس قانون تاکید داریم.دوستانی که ادعا دارند نیازی نیست این فرآیند طی شود و یک فرآیند مقدماتی را به عنوان اختتامیه کار معرفی می‌کنند باید در قبال صحبت و نظر خود به مردم پاسخگو باشند.

خندانی در واکنش به این سوال که برخی مسئولان می‌گویند برگ سبز کافی است، آیا این زیرپا گذاشتن قانون است؟ گفت: بله،قانون تکلیف کار را روشن کرده است، ابتدا باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه و پس از آن در دفاتر اسناد رسمی تنظیم سند صورت گیرد. برای شما مثالی می زنم؛ مانند این است که شما برای انتقال مالکیت از مرجعی استعلاماتی برای انتقال ملک خود بگیرد و مرجعی مانند شهرداری بگوید همین استعلامی که گرفته شده کفایت می‌کند و نیازی به تنظیم سند و اثبات مالکیت نیست. این فرایند هم در همین راستا است. ما می‌گوییم بحث تعویض پلاک مقدمه انجام کار است و مرحله بعد تنظیم سند است. تثبیت مالکیت افراد آن چیزی است که در دفاتر اسناد رسمی اتفاق میفتد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران بیان کرد: اگر افراد صرفا به برگ سبز اکتفا کنند با مشکلات قانونی مواجه می‌شوند. علت تنطیم سند این است که بتوانید مالیکت خود را در زمانی که به مشکل بر می‌خورید و نیاز به اثبات مالکیت دارید اثبات کنید، مانند زمانی که نیاز دارید در  مراجع قضایی مالکیت و ادعای خود را اثبات کنید. 

وی اظهار کرد: قانون و بخش نامه ریاست محترم قوه قضاییه تاکید دارد که دستگاه قضایی کسی را به عنوان مالک می‌شناسد که سند را در دفتر اسناد رسمی ثبت کرده باشد نه کسی که برگ سبز اخذ کرده و تعویض پلاک انجام داده است.

خندانی در واکنش به این صحبت که در مراکز تعویض پلاک هزینه تراشی‌هایی انجام می‌شود بیان کرد: این که هزینه‌هایی که این دوستان دریافت می‌کنند تا چه حد بر مبنای قانون است را بهتر است شما و رسانه‌ها به آن بپردازید.مراکز تعویض پلاک هم در حال اعمال افزایش مبلغ هستند اما من خیلی وارد این بحث نمی شوم. به سردفتران تهمت هایی مبنی بر زر اندوزی زده شد و اگر لازم است پیگیری شود که هزینه ها در مراکز تعویض پلاک بر چه اساس اخذ می شود. 

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران درباره هزینه گفت: برای اینکه بدانید دقیقا چه مبلغی برای فرآیند تعویض پلاک لازم است باید به این مراکز مراجعه کنید تا ایشان هزینه‌های قانونی را برای شما آنالیز کنند، من در این کنفرانس هزینه‌های قانونی دفاتر اسناد رسمی را آنالیز کردم و خدمت شما اعلام کردم. زمانی که شما در دفتر اسناد رسمی سند تنظیم می‌کنید اعدا و ارقام شفاف و مشخص اعلام می‌شود. دوستان در مراکز تعویض پلاک نیز این شفاف سازی را انجام دهند، بگویند مبالغی که اخذ می‌شود برای چه خدماتی است و اتفاقا مطالبه ما نیر همین است.

خندانی درباره طرح تسهیل کسب و کار گفت اظهار کرد: علی رغم تلاش‌هایی که شد تا بر روی این طرح کار کارشناسی انجام و ایراداتش بر طرف شود این طرح مصوب مجلس شد، اما هنوز هم اعتقاد داریم به امید خدا شورای نگهبان ایرادات اصلی را بر طرف خواهد کرد. اجرای این مصوبه قانون نظام حقوقی کشور را کاملا برهم خواهد ریخت.

وی گفت: با اجرای این مصوبه نظام حقوقی ۸۰ ساله ما که  کاملا منطقی پیش می‌رفت بر هم خواهد ریخت و مشکلاتی را برای وکالت و در حوزه دفاتر اسناد رسمی ایجاد خواهد کرد و بعد‌ها مسئولان باید به این فکر باشند که این مشکلات را چگونه بر طرف کنند. کاری که می‌شد در زمان تصویب طرح انجام دهند و ایراداتش را برطرف کنند. همین اتفاقی که در حوزه فارغ التحصیلان بیکار دانشگاه اتفاق افتاده و نظام و کشور با این مشکل دست به گریبان است و نمی‌داند باید چه کاری انجام دهد همین اتفاق در آینده نزدیک در حوزه دفاتر اسناد رسمی، وکالت و کارشناسی با اجرای این مصوبه محقق خواهد شد.


بیشتر بخوانید: 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار