مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی:

کانی برازان سرزنده‌ترین تالاب حوضه دریاچه ارومیه است

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: تالاب کانی برازان به عنوان یکی از تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه و سرزنده‌ترین تالاب های این حوضه آبریز است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، مهران نظری مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اظهار کرد: تالاب بین‌المللی کانی برازان به عنوان یکی از تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه و از سرزنده‌ترین و پویا‌ترین تالاب‌های این حوضه آبریز بوده و در طول سال پذیرای شماری زیادی از پرندگان بومی و مهاجر این منطقه است.

نظری افزود: امسال به دلیل عدم اختصاص حقابه کافی به آن و از سویی خشکسالی و کاهش آب چشمه‌های تامین کننده آن، آبگیری این تالاب به صورت کامل صورت نپذیرفته بود که در ماه‌های اخیر با پیگیری‌های صورت پذیرفته نسبت به رهاسازی آب به تالاب اقدام شد.

وی با بیان این که این اداره کل همه ساله در راستای آبگیری بهینه تالاب اقدام به انجام عملیات لایروبی کانال‌های منتهی به تالاب می‌کند، اذعان کرد: آب این تالاب از رودخانه مهاباد، چشمه روستای «قره‌داغ» و زهکش‌های اطراف این تالاب تامین می‌شود که همه ساله با توجه به لایروبی زهکش‌ها این امر موجب سرعت ورود آب به آن می‌شود.

کانی برازان

این مقام مسئول اضافه کرد: این تالاب به عنوان اولین سایت پرنده نگری کشور، نقش مهمی در تامین معیشت پایدار برای جوامع محلی و حفاظت از تنوع زیستی دریاچه ارومیه دارد و برای همین منظور سازمان حفاظت محیط زیست مکلف به تدوین و اجرای برنامه‌های مدیریت جامع (با رویکرد زیست بومی) برای اکوسیستم‌های حساس این تالاب به همراه ۲۰ تالاب مهم کشور شده است.

وی با بیان اینکه این تالاب در فصول گرم سال با کاهش حجم آب مواجه می‌شود اضافه کرد: در صورتی که نیاز آبی این تالاب از منابع آبی این شهرستان تامین شود، کانی برازان همچنان سرزنده و مامنی برای پرندگان و سایر وحوش خواهد بود.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.