افغانستان در آستانه رکود شدید اقتصادی؛ کل جمعیت به زیر خط فقر خواهند رفت

سازمان ملل متحد، اعلام کرد که افغانستان در آستانۀ رکود شدید اقتصادی و خطر گسترش گرسنگی و فقر همه‌گیر قرار دارد و تا اواسط سال آینده، نزدیک به کل جمعیت این کشور زیر خط فقر قرار خواهد گرفت.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان،برنامه غذایی جهان گفته است که بیش از ١۴ میلیون نفر در افغانستان امنیت غذایی ندارند. سازمان ملل متحد نیز هشدار داده با ادامه بحران اقتصادی در افغانستان، تا کمتر از یک سال آینده، بیش از ٩٧ درصد جمعیت کشور به زیر خط فقر سقوط خواهد کرد.

شهر کابل پایتخت افغانستان در ١۵ اوت امسال به دست طالبان سقوط کرد و از آن هنگام تا کنون بیش از دو ماه می‌گذرد. طی این مدت بیشتر نهادهای خارجی از افغانستان رفته، اکثر فعالیت‌های اقتصادی متوقف شده و بیشتر کمک‌های مالی نهادهای خارجی با این کشور قطع شده است.

در پی این حوادث، بیشتر شهروندان افغانستان بیکار شده، منابع درآمد خود را از دست داده و خانواده‌های آنها دچار فقر فزاینده شده‌اند.

بانک‌های افغانستان نیز خدمات پولی خود را محدود کرده و هر هفته تنها ٢٠٠ دلار آمریکایی برای مشتریان خود که دارنده حساب‌های انفرادی بانکی‌اند پرداخت می‌کنند.

در این روزها کار و بار بازار کهنه فروشان در افغانستان به خصوص در شهر کابل پایتخت این کشور افزایش یافته است و بیشتر مردم به دلایل فقر، بیکاری، ناامنی، ترس و مهاجرت لوازم خانه‌های خود را با نازل‌ترین قیمت به فروش می‌رسانند تا برای ادامه زندگی یا برای فرار از افغانستان امید پیدا کنند. 

در پی به قدرت رسیدن گروه طالبان در افغانستان، سازمان ملل متحد هشدار داده که خدمات اولیه در این کشور در حال از بین رفتن است و مواد اولیه نیز اینک دیگر به پایان می‌رسد.

مقام‌های ارشد سازمان ملل متحد، اعلام کردند که افغانستان در آستانۀ رکود شدید اقتصادی و خطر گسترش گرسنگی و فقر همه‌گیر قرار دارد و اگر بحران کنونی برطرف نشود، تا اواسط سال آینده، نزدیک به کل جمعیت این کشور زیر خط فقر قرار خواهد گرفت.در همین حال، بیشتر کاربران افغان در روز جهانی تغذیه و محو فقر از افزایش فقر و بیکاری در افغانستان شدیداً ابراز نگرانی کرده‌اند.

از سویی دیگر، مقام‌های گروه طالبان تلاش دارند تا اعتماد جامعه جهانی را کسب کنند تا شاید میلیاردها دلار آمریکایی دارائی افغانستان که در کشورهای آمریکا و اروپا مسدود مانده، آزاد شود.

همچنان سران طالبان به شماری از کشورهای همسایه افغانستان سفرهای خود را آغاز کرده‌اند تا کمک‌های بشردوستانه آنها را به این کشور افزایش دهند.

سفارت پاکستان در کابل اعلام کرد که ١۶ لاری حامل کمک‌های بشردوستانه که شامل مواد غذایی و کمپل بود به وزارت مهاجرین دولت طالبان تحویل داده شد.

مقام‌های ازبکستان نیز در دیدار با عبدالسلام حنفی، معاون نخست وزیر دولت طالبان از کمک‌های بشردوستانه خود به افغانستان خبر دادند.گفتنی است که افغانستان با بحران اقتصادی، کاهش پول نقد، قطع کمک‌های مالی خارجی و خشکسالی مواجه است.

در چنین شرایطی، افغانستان که طی دو دهه اخیر از حمایت نهادهای بین‌المللی بهر‌مند شده بود و تامین بیش از ۶٠ درصد بودجه غیرنظامی آن به کمک‌های خارجی وابسته بود، اینک با یک اقتصاد بسیار بحرانی مواجه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
خدا رحم کنه همه افغانها هجوم می آورند ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
خدا رحم کنه همه افغانها هجوم می آورند ایران
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۵:۱۲ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
انگاهدر کشورمون فقر نیست 95درصد کارگران و کارمندان با این حقوق دریافتی زیر خط فقر هستند انوقت به کشور افغانستان طعنه میزنید در ایران فعلا هرکس کمتر از 15 میلیون دریافتی در ماه داشته باشد فقیر است و کمتر از 12 میلیون در ماه زیر خط فقر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
کشوری که هیچ چیزی برایش نگذاشتن برای بقا هر کاری میکمد
آخرین اخبار