مدیرعامل آب منطقه‌ای استان همدان:

لایروبی سد اکباتان غیراقتصادی و بی اثر است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان لایروبی سد اکباتان در افزایش گنجایش , ظرفیت و اقتصاد بی اثر است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، منصور ستوده ،  مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به برخی گمانه زنی‌ها در خصوص لایروبی سد اکباتان، گفت که لایروبی جدای از آنکه هیچ اثر و نتیجه مثبتی در افزایش گنجایش و ظرفیت سد ندارد، اقتصادی هم نیست.

او امروز در جمع خبرنگاران افزود: یکی از مبانی اصلی طراحی سدها، تله اندازی رسوباتی است که در رژیم طبیعی رودخانه منتقل می‌شوند که این حجم از رسوبات براساس طول عمر و دوره بهره‌برداری سد تعیین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به اینکه رسوب گیری به عنوان حجم مرده از قبل در طراحی سد پیش بینی شده است، اظهار داشت: بر اساس مشخصات فنی سدها، همواره حجمی به عنوان حجم مرده برای تله‌اندازی ذرات رسوب در نظر گرفته و با طراحی دقیق، جریان غلیظ از طریق دریچه‌های تحتانی تخلیه می‌شود.

ستوده ادامه داد: میانگین هزینه برداشت فیزیکی نهشته‌های رسوبی (لایروبی) از مخزن سد‌ها بیش از ۱۵۰ هزار تومان به ازای هر متر مکعب است و به همین دلیل در سطوح بزرگ مقیاس در دنیا استفاده نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه نرخ رسوب گذاری سالانه سد‌ها (درصد از دست دهی حجم مخزن) در ایران در حدود ۰.۷۵ درصد تخمین زده می‌شود که در مقایسه با مقدار متوسط جهانی (۱ درصد) در حد قابل قبول است، یاد آوری کرد: این مقدار در اروپا در حدود ۰.۲ درصد، متوسط خاورمیانه حدود ۱.۵ درصد و چین ۳.۲ درصد است.

او بیان کرد: مجاری آبگیر سد اکباتان طوری طراحی شده که در طول عمر مفید سد، رسوبات به عنوان حجم مرده در زیر تراز آبگیری تجمع کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه یک بار در سال ۱۳۷۸ و پیش از افزایش ارتفاع سد اکباتان، حدود یک میلیون متر مکعب از رسوبات سد خارج شد، گفت: اگر در طول ۶ ماه حدود یک میلیون متر مکعب لایروبی انجام شود، برای این روند حدود ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

ستوده ادامه داد: این حجم از لایروبی، ذخیره یک میلیون متر مکعب آب را افزایش می‌دهد که معادل مصرف ۱۰ روز شهر همدان است؛ بنابراین این روند هم توجیه اقتصادی ندارد.

او افزود: سد اکباتان مانند تمام سد‌های دنیا در کف مخزن دریچه رسوب گیری دارد و هرساله در فصل بهار با ورود سیلاب‌ها، بخشی از رسوبات غلیظ همراه با آب از این دریچه خارج می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت:با این وجود، به سازمان‌های همیاری شهرداری‌ها، جهاد کشاورزی و صمت استان اعلام شده که در صورت نیاز برای برداشت مصالح و لایروبی سد به شرکت آب منطقه‌ای مراجعه کنند.

کاهش ۴۲ درصدی بارندگی در سال آبی گذشته، موجب خالی شدن ۸۰ درصد مخزن سد اکباتان در محدوده شهر همدان شده است.

سد‌های آبشینه، اکباتان، سرابی تویسرکان، شنجور رزن، شیرین سو، نعمت آباد اسدآباد و کلان ملایر از سد‌های بزرگ استان همدان به حساب می‌آیند.

منبع ایرنا

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۵ ۱۱ آذر ۱۴۰۱
- یعنی از این خاک کف سد که سرشار از ازت هست هم نمی شه خاک گلدان درآورد و بسته ای فروخت؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!
- یعنی اون همه خاک پشت دیوار سد به دیوار سد فشار وارد نمی کنه و بعداً سد بشکنه؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!
- یعنی بعد از مدتی تاج دوم سد هم مثل تاج اول پر از گل نمیشه؟؟؟؟؟؟!!!!!!
- چند تای دیگه مثال و توجیه اقتصادی بیارم ؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۴:۳۴ ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
لایه روبی تاثیری ندارد؟؟؟