تسلیم مزه غذا‌های چرب و شیرین و سرخ شده نشوید

چربی، قند و نمک سه ماده‌ای هستند که مصرف زیادشان بیماری زا است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، تسلیم مزه غذا‌های چرب، شیرین و سرخ شده نشوید و برای سلامتی خود ارزش قائل شوید؛ چربی، قند و نمک سه ماده‌ای هستند که مصرف زیادشان بیماری زا است.

سوء تغذیه یا به عبارتی هرگونه انحراف از تغذیه طبیعی که موجب عدم دسترسی بدن به مواد اصلی و اساسی غذایی می‌شود، یکی از دلایل مهم بیماری‌های جسمانی و روانی است.

در راستای توجه سلامتی انسان‌ها بیست و چهارم مهر ماه، برابر با شانزدهم اکتبر،  روز جهانی غذا نامگذاری شده است.

در این روز، سازمان‌های بین المللی، به انگیزه برقراری روابط در زمینه کشاورزی و زمینه سازی برای جلوگیری از فقر و گرسنگی و نابودی محیط زیست، تلاش می‌کنند.

دکتر علیمرادیان معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: از آنجا که چربی، قند و نمک سه ماده‌ای هستند که مصرف زیادشان بیماری زا است، بنابراین برای مراقبت بیشتر چراغ راهنمای تغذیه‌ای روی محصولات غذایی طراحی شده است.

علیمرادیان افزود: نشانگر‌های رنگی تغذیه‌ای به منظور افزایش آگاهی مصرف کنندگان و اصلاح الگوی مصرف جامعه بر روی برچسب محصولات خوراکی تدوین شده است.

او اضافه کرد: محصولات خوراکی عرضه شده باید مطابق ضوابط و قوانین سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تولید و دارای پروانه ساخت معتبر باشند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: هدف از نشانگر‌های رنگی کمک به مصرف کننده به منظور شناسایی ویژگی‌های تغذیه‌ای محصول است تا با توجه به شرایط جسمی و نیاز‌های شخصی، انتخاب آگاهانه داشته باشد.

او ادامه داد: در این طرح با عنوان چراغ راهنمای تغذیه‌ای که در بر گیرنده نشانگر‌های رنگی روی محصولات است، میزان چربی، قند و نمک در هر ماده غذایی مشخص می‌شود.

علیمرادیان تصریح کرد: نشانگر‌های رنگی در سه رنگ سبز، زرد و قرمز، روی محصول غذایی درج می‌شوند که رنگ قرمز نشان دهنده مقدار بالای ترکیب مورد نظر (مثلا چربی ترانس یا نمک)، رنگ زرد نشان‌دهنده مقدار متوسط و رنگ سبز هم نشان‌دهنده مقدار کمی از ترکیب مورد نظر می‌باشد.

او اظهار کرد: هرچه نشانگر‌های سبز یک محصول غذایی بیشتر و نشانگر‌های زرد و قرمز آن کمتر باشند، یعنی آن محصول سالم‌تر است.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.