ساحل‌نشینان بوشهری در انتظار سامان گرفتن «ته‌لنجی»

ساماندهی ته‌لنجی (کالای همراه ملوان) سال‌ها است که دغدغه ساحل‌نشینان بوشهری است؛ به ویژه آن‌هایی که زندگی‌شان با تجارت این گونه کالاها پیوند خورده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، درصد بالایی از مردم بنادر استان بوشهر بخشی به صورت مستقیم و بخشی دیگر غیرمستقیم از دریا ارتزاق می‌کنند و شغل ملوانی و تجارت دریایی و بازرگانی یکی از مشاغل مهم مردم ساحل‌نشین استان بوشهر بوده که به ویژه در سال‌های اخیر دچار فراز و نشیب‌هایی شده است.

قرار گرفتن در کنار دریا و داشتن مرز آبی گسترده با ویژگی‌های منحصر به فرد و دارا بودن بنادر مهم استان بوشهر را در موقعیت خاص قرار داده است که می‌طلبد تا از این موقعیت بهترین بهره برده شود.

کالای ته لنجی یا کالای ملوانی نوعی واردات کالا به همراه ملوانان است که در بنادر جنوب ایران رواج دارد، بازارهای ته لنجی عموماً در شهرهای بندری که لنج و واردات کالا مرسوم است رونق دارد.

ته‌لنجی به کالایی گفته می‌شود که صاحبان لنج و خدمه مجاز به واردات آن هستند که قانون آن مبنی بر میزان واردات برای هر ملوان و تعداد سفرهای مجاز هر ملوان طی سال‌های اخیر دستخوش تغییراتی شده است.

ساماندهی اساسی این نوع کالا که منبع درآمد و معیشت بسیاری از خانواده‌ها و مردم است از دغدغه‌های این روزها به خصوص در بنادر استان بوشهر است.

این موضوع در سفر اخیر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان بوشهر و حضور وزرا در بنادر نیز یکی از مطالبات اصلی مردم ساحل نشین و مسئولان بود.

رئیس جمهور مهلتی ۱۰ روزه را برای استان بوشهر در حل مشکل واردات کالای همراه ملوان تعیین کرد که این بازه زمانی، روزهای پایانی خود را می‌گذراند.

فعالیت تجاری ساحل‌نشینان تسهیل شود/ لزوم ساماندهی «ته‌لنجی»

تشکیل کارگروه ویژه واردات کالای همراه ملوان

مدیرعامل تعاونی لنج داران بندر گناوه با اشاره به کمیت و کیفیت واردات کالای همراه ملوان (ته لنجی) توسط لنج‌های سنتی اظهار داشت: آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد که سال گذشته ۳۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار وارد ایران شده است و بر همین اساس به طور میانگین، ارزش دلاری هر یک تن کالایی که وارد ایران شده برابر با هزار و ۱۱۶ دلار است.

سیدعلی موسوی گمارانی افزود: از سوی دیگر بنا بر آمارهای رسمی سازمان بنادر و دریانوردی، تعداد لنج‌های فعال در بخش کالای همراه ملوان حدود دو هزار و ۵۰۰ فروند است و مطابق مصوبه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هر لنج اجازه دو سفر در سال و حداکثر به میزان ۶۰ وانت نیسان را دارد که با توجه به ظرفیت ۲.۲ تنی وانت نیسان، مشخص می‌شود کل میزان باری که سال گذشته از مجرای ته لنجی امکان ورود به کشور را یافته در بیشترین حالت ۳۳۰ هزار تن به ارزش حداکثر ۳۶۸ میلیون دلار بوده است.


بیشتر بخوانید


موسوی گمارانی بیان کرد: بر همین اساس، با در نظر گرفتن آمارهای رسمی به روشنی مشخص می‌شود که ادعای واردات پنج میلیارد دلار کالا به کشور از مجرای ته لنجی کذب و بی‌اساس است.

بهترین شیوه ترخیص ته لنجی حمل یکسره است

مدیرعامل تعاونی لنج داران گناوه در ادامه با ارائه دلایل کارشناسی اظهار داشت: با توجه به وضع موجود و کمبود ظرفیت انبار کالا در گمرکات بنادر استان و نیز تشریفات و فرایندهای زمان بر ترخیص کالا در گمرکات، در حال حاضر بهترین شیوه ترخیص کالای ته لنجی، حمل یکسره است.

موسوی گمارانی خواستار تشکیل کارگروه ویژه واردات کالای همراه ملوان زیر نظر استاندار برای رفع مشکلات موجود شد و اضافه کرد: این کار گروه می‌تواند با اقدامات مطالعاتی پیوسته در طول سال نسبت به هوشمند سازی فهرست اقلام مشمول ته لنجی (بر اساس مناسبت‌های فصلی و نیازهای بازار و مردم) اقدام نموده و پیشنهادات خود را به استاندار ارائه کند.

گمارانی افزود: همچنین این کارگروه می‌تواند بر اساس نظرات ادارات کل صمت و جهاد کشاورزی استان نسبت به واردات کالا جهت تأمین نیازهای واحدهای صنعتی و رفع نیازهای کشاورزان استان تصمیم گیری کند.

وی گفت: پیشنهاد می‌شود طی رایزنی با سازمان برنامه بودجه، گمرک ایران و سایر مراجع ذیربط، منابع مالی حاصل از عوارض ورود کالای ته لنجی برای رفع مشکلات استان اختصاص یافته و بخشی از آن در محدوده فعالیت و خدمات ادارات بندر از قبیل ایجاد اسکله توسعه و گسترش خدمات بندری، انبارداری، ارتقا سطح ایمنی شناورهای سنتی و… هزینه شود.

فعالیت تجاری ساحل‌نشینان تسهیل شود/ لزوم ساماندهی «ته‌لنجی»

حمایت از ساحل‌نشینان

استاندار بوشهر با اشاره به سفر رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت به استان بوشهر اظهار داشت: دولت نگاه ویژه‌ای به ساحل‌نشینان دارد و در این راستا برای حل مشکل کالاهای همراه ملوان (ته لنجی) به عنوان یکی از مهمترین مطالبات ساحل‌نشینان داشته است.

احمد محمد زاده خاطرنشان کرد: یکی از مصوبات ششمین سفر استانی رئیس جمهوری و هیئت دولت سیزدهم به استان بوشهر، تعیین تکلیف وضعیت کالای همراه ملوان تحت عنوان ته لنجی است که طی ۱۰ روز آینده ساماندهی می‌شود.

وی رفت و آمد به کشورهای حاشیه خلیج فارس و تجارت و بازرگانی را از مهمترین راه‌های امرار معاش ساحل‌نشینان عنوان کرد و افزود: در استان بوشهر امرار معاش بیشتر ساحل‌نشینان از طریق دریا و دریانوردی است.

محمدزاده با اشاره به اینکه ۴۰ هزار ملوان در عرصه تجارت دریایی فعالیت دارند اضافه کرد: رئیس جمهور در جریان این مشکل بندر نشینان استان بوشهر قرار گرفته و قرار شد در مدت ۱۰ روز این مسئله بررسی شود.

وی با تشریح تفاوت کالای همراه ملوان با واردات کالای تجاری گفت: افراد سودجو تلاش می‌کنند بسیاری از کالاهایی که ورود آنها ممنوع و یا باید مسائل گمرکی آنها حل و یا مشمول عوارض گمرکی شوند در قالب ته لنجی وارد بنادر کنند.

تاکید رئیس جمهور بر حل مشکل ته‌لنجی

در سفر ۱۶ مهر رئیس جمهور به استان بوشهر، رئیسی مهلت ۲۰ روزه برای ساماندهی این امر تعیین کرد و گفت که مسئولان استان ۱۰ روز و مسئولان وزارت کشور هم ۱۰ روز وقت دارند که ته‌لنجی سامان یابد.

رئیس جمهور در سفر هفته گذشته خود به استان بوشهر در جلسه شورای اداری استان بیان کرد: برای ساماندهی ته لنجی مشخص شود که چه کسی، چه کالایی چه میزانی و با چه شرایطی می‌تواند وارد کند در این شرایط گمرک این کالا را مجاز می‌داند به همین علت این کالا هر کجا برود قانونی است.

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی با تاکید بر اینکه ساماندهی ته‌لنجی ۲۰ روزه به سامان برسد، ادامه داد: ابتدا کار کارشناسی در استان صورت گیرد سپس به وزارت کشور اعلام شود تا پس از تصمیم‌گیری، به ملوانان اعلام کنیم و آنان بدانند شرایط کالای ته لنجی چیست و مشکلات موجود حل شود.

انتظار می‌رود در مهلت تعیین شده توسط رئیس جمهور، مسئله واردات کالای همراه ملوان یک بار برای همیشه حل شود تا ساحل‌نشینان از سردرگمی رها شوند و این تجارت رونق بگیرد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.