نگرانی برای بحران کمبود آب در ۴۵۰ هکتار از مزارع زعفران گناباد

فرماندار گناباد گفت: ۴۵۰ هکتار از مجموع سه هزار و ۵۰۰ هکتار مزارع زعفران گناباد در فصل زراعی جاری با بحران کمبود آب مواجه است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حامد قربانی یکشنبه شب در جلسه ستاد هماهنگی و مدیریت بحران گناباد گفت: با توجه به این که عمده اقتصاد این شهرستان بر پایه کشاورزی استوار است استمرار خشکسالی‌های سال‌های گذشته و اُفت آب‌های زیرزمینی، زعفران کاران گنابادی را به خصوص در بخش کاخک برای آبیاری مزارع زعفران خود با مشکلات جدی مواجه کرده است.

او افزود: با وجود مشکلات کمبود منابع آبی افزایش مبالغ تانکر‌های حمل آب بر دامنه تنگنا‌های زعفرانکاران افزوده و باعث شده است که بسیاری از کشاورزان از ادامه آبیاری به مزارع زعفران منصرف شوند و این بحران به اقتصاد شهرستان صدمه وارد می‌کند.

فرماندار گناباد ادامه داد: با عنایت به این که بخش عمده صادرات و درآمد‌های اقتصادی خانوار‌های کشاورزان این شهرستان مربوط به زعفران است باید با بهره گیری از ظرفیت‌های بخش دولتی و خصوصی برای کاهش مشکلات فعالان این بخش بهره گرفت تا خسارت‌های وارد به آنان کاهش یابد.


بیشتر بخوانید


قربانی ضمن تاکید بر لزوم کاهش قیمت حمل آب تانکر‌های آبرسانی برای حمایت از زعفرانکاران که با کمبود شدید منابع آبی مواجه است هم افزایی بین بخشی و تعامل بیش از پیش مسوولان دستگاه‌های اجرایی ذیربط برای کاهش تبعات خسارت‌های بحران تامین آب مزارع زعفران گناباد را خواستار شد.

قربانی بیان کرد: باید علاوه بر بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی، با آب رسانی از منابع آب دولتی، دغدغه زعفرانکاران گنابادی به خصوص طی ۲۵ روز آینده که فصل آبرسانی مزارع زعفران است را کاهش داد.

نعمت غفوری مدیر جهاد کشاورزی گناباد هم در این نشست گفت: بحران کمبود منابع آبی در بخش کشاورزی گناباد در سال زراعی جاری در مقایسه با سال‌های گذشته بی سابقه و سال زراعی گذشته خشک‌ترین و کم باران‌ترین سال در ۳۰ سال قبل بود به طوری که ۴۵۰ هکتار از مزارع زعفران در خطر تشدید کمبود منابع آبی است و زعفرانکاران نیازمند توجه بیشتر مسوولان ذیربط هستند.

او با اشاره به این که برای کاهش این معضل ۱۱۲ میلیارد ریال اعتبار نیاز است افزود: سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با وجود پیگیر‌های متعدد تاکنون ردیف اعتباری برای کاهش این معضل در نظر نگرفته است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام//ص.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.