اردوغان: آمریکا پول جنگنده‌های اف ۳۵ ما را پس دهد

رییس جمهور ترکیه ضمن انتقاد از آمریکا برای اعمال سیاست‌های دوگانه، از دولت بایدن خواست پول خرید هواپیما‌های اف ۳۵ را به این کشور پس دهد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری اکسیوس، رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در دیدار خود با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود،  یک مقام ارشد در دولت آمریکا را به حمایت از تروریسم متهم کرد و از آمریکا خواست پول ترکیه برای خرید جنگنده‌های اف – ۳۵ را به این کشور پس دهد.

بسیاری می‌گویند جو بایدن از تعمیق همکاری‌ها میان ترکیه و روسیه به شدت نگران است و تلاش می‌کند به هر نحو مانع ادامه این همکاری‌ها شود. اردوغان پیشتر همکاری آمریکا با شبه نظامیان کرد در سوریه را نشانه سیاست‌های دوگانه واشنگتن خوانده و آن را تهدیدی بزرگ برای امنیت آنکارا دانسته بود.

حلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه در این رابطه گفت: حمایت آمریکا از گروه پ. ک. ک و شبه نظامیان تجزیه طلب کرد در بخش‌هایی از سوریه بزرگترین چالش پیشروی روابط دو جانبه میان آنکارا و واشنگتن است.

آمریکا هم متقابلاً این روز‌ها به ترکیه نسبت به خرید سامانه موشکی اس – ۴۰۰ از روسیه هشدار داده و گفته است اگر این قرارداد خرید لغو نشود واشنگتن تحریم‌های شدیدی را علیه آنکارا اعمال خواهد کرد. ضمن اینکه این کشور را از برنامه توسعه جنگنده‌های اف -۳۵ خارج می‌کند.

اردوغان هم در واکنش به این تهدید کاخ سفید گفت: ما برای برنامه توسعه جنگنده‌های اف -۳۵ حدود ۱.۴ میلیارد دلار پول پرداخت کرده ایم. سرنوشت این پول چه می‌شود؟

وی در جمع خبرنگاران ادامه داد: ما این پول را به راحتی به دست نیاورده ایم. آمریکا یا باید هواپیما‌های ما را به ما تحویل دهد یا باید این پول را به ما پس دهد.

آیکن اردمیر، نماینده سابق مجلس ترکیه گفت: روابط سیاسی میان بایدن و اردوغان رو به سردی نهاده است.

دولت آمریکا نیز بار‌ها آنکارا را به نقض قوانین حقوق بشری در کشورش متهم کرده؛ امری که موجب خشم دولت ترکیه و انتقاد از سیاست‌های دوگانه آمریکا شده است.

در روز‌های گذشته و طی برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل، بایدن از ملاقات مستقیم با اردوغان امتناع کرده بود که همین امر انتقاد‌های زیادی را از سوی دولت ترکیه به دنبال داشت. اردوغان در این رابطه به خبرنگاران گفت: من در طول ۱۹ سال حضورم در سیاست ترکیه باید بگویم علی رغم ارتباط با روسای جمهور قبلی آمریکا از جمله بوش، اوباما و ترامپ این بار شروع خوبی با جو بایدن نداشتم.

تحلیلگران می‌گویند این سردی روابط سیاسی میان واشنگتن و آنکارا با ادامه همکاری‌های نظامی و صنعتی ترکیه با روسیه ممکن است در ماه‌های آینده بیشتر شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار