تازیانه خشکسالی بر تن «بهشت پرندگان ایران»

فرماندار مهاباد گفت: بخش اعظمی از تالاب بین المللی کانی برازان به علت عدم تخصیص حق آبه خشک شده است.

عارف خدرلو فرماندار مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: هم اینک بخش اعظمی از تالاب بین المللی کانی برازان این شهرستان به دلیل عدم اختصاص حق آبه آن خشک شده است که این امر در یک دهه اخیر کم سابقه بوده و بسیار نگران کننده است.

خدرلو افزود: عواملی که موجب خشک شدن دریاچه ارومیه در طول سال‌های اخیر شده، سایر منابع طبیعی از جمله تالاب‌های این منطقه را نیز با تهدید جدی مواجه کرده است.

وی با اشاره به وضعیت بحرانی تالاب بین المللی کانی برازان ادامه داد: در حال حاضر اگر بخواهیم وضعیت تالاب کانی برازان را به سطح مطلوب برسانیم باید حدود ۱۰ میلیون متر مکعب آب به تالاب رهاسازی شود، اما با توجه به خشکسالی‌های اخیر و اولویت تامین آب شرب شهرستان هدف تنها حفظ وضعیت موجود است در نتیجه مقرر شد حداقل حق آبه یعنی حدود سه میلیون متر مکعب آب به تالاب کانی برازان رهاسازی شود تا تالاب را از خشکسالی نجات داده و از خسارت‌های وارده به حیات وحش هم جلوگیری کنیم.

این مقام مسئول از تشکل‌های زیست محیطی و مردم نهاد درخواست کرد با اداره محیط زیست همکاری کنند تا از برداشت‌های غیر مجاز از آبی که در مسیر به تالاب کانی برازان انتقال داده می‌شود جلوگیری کنند تا حق آبه لازم به تالاب کانی برازان برسد و خطر خشکسالی این تالاب بین المللی و سایر تبعات زیست محیطی آن رفع شود.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.