تالاب کانی برازان آغوشش را به روی مهمانان همیشگی بست

بیش از ۸۰ درصد تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد در پی بی آبی خشک شد و آغوشش را به روی مهمانان همیشگی بست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، بازدید میدانی خبرنگاران از کانی برازان و تصاویر تالاب خشک شده، حاکی از تهدید بخش عمده‌ای از حیات وحش این تالاب است و اگر اقدامی عاجل در اینباره صورت نگیرد، فاجعه تالاب هورالعظیم در کانی برازان مهاباد تکرار می‌شود.

در حالیکه سالانه طبق برنامه مشخصی بدون درنظر گرفتن ملاحظات جوی و منطقه‌ای میلیون‌ها مترمکعب آب شیرین سد‌ها به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود، قانون حق‌آبه تالاب‌های با ارزش بین‌المللی و ملی به دست فراموشی سپرده می‌شود، این روند خشک شدن تالاب، نابودی حیات وحش، تصرف و تبدیل زمین تالاب‌ها را درپی داشته است.

فاروق سخنور رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: خشکسالی و عدم مدیریت منابع آب، اینبار حیات تالاب کانی برازان مهاباد را به صورت جدی تهدید کرد و زنگ خطری برای پرندگان مهاجر شد.

سخنور با بیان اینکه امسال آب تالاب کانی برازان تا ۸۰ درصد کاهش یافت، افزود: چند روز مانده به سفر بخشی از پرندگان مهاجر قاره‌های دیگر به مهاباد، بخش عمده این تالاب خشک شده و ادامه این روند شاید در روز‌های آینده به خشک شدن تمام عرصه تالاب منجر شود.

تالاب کانی برازان آغوشش را به روی مهمانان همیشگی بست

این مقام مسئول اذعان کرد: تنها ۲۰ درصد از مساحت آبی تالاب کانی برازان باقی مانده و مسئولان پیگیرند تا در روز‌های آینده ۳ میلیون مترمکعب آب حق‌آبه این تالاب را از سد مهاباد رهاسازی و وارد تالاب کنند.


بیشتر بخوانید


سخنور تصریح کرد: فصل مهاجرت پرندگان در ۲ بازه زمانی ۱۵ شهریور و پاییز آغاز می‌شود که فصل مهاجرت پرندگان کشور‌های اسکاندیناوی به سمت مناطق جنوبی آغاز شده و در مسیر خود مدتی در تالاب کانی برازان ماندگار می‌شوند و بعد از آن به مسیر خود برای مناطق جنوبی ادامه می‌دهند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد خاطرنشان کرد: فرصتی چند روزه برای تأمین حق‌آبه تالاب وجود دارد و انتظار داریم رهاسازی به صورت یکباره انجام شود تا از برداشت غیرمجاز جلوگیری شود.

تالاب کانی برازان مهاباد از سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی شده و در سال ۱۳۸۹ نیز به عنوان تالاب بین المللی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.