ارتباط بیش از 670 گروه مالی اروپایی با شهرک‌سازی صهیونیست‌ها در فلسطین

۲۰ سازمان اعلام کردند بیش از ۶۷۰ موسسه مالی اروپایی در ۳ سال گذشته در معاملات غیرقانونی شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در فلسطین مشارکت داشته‌اند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، حدود ۲۰ سازمان روز چهارشنبه در گزارشی اعلام می‌کنند بیش از ۶۷۰ موسسه مالی اروپایی در سه سال گذشته در معاملات با شرکت‌های مرتبط با شهرک سازی‌های رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فلسطین که طبق قوانین بین المللی غیرقانونی است، مشارکت داشته اند.

بر اساس مقدمه گزارشی که مایکل لینک، گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در سرزمین‌های فلسطینی، تهیه کرده است، در مجموع ۲۵۵ میلیارد دلار (۲۱۸ میلیارد یورو) در معاملات بین این موسسات مالی (بانک‌ها، بیمه‌ها، صندوق‌های بازنشستگی) و این شرکت‌های مرتبط با شهرک‌های صهیونیست نشین رد و بدل شده است.

گزارش بیست سازمان فلسطینی و اروپایی، از جمله فدراسیون بین المللی حقوق بشر (FIDH) خاطر نشان می‌کند، به طور خاص، در فاصله ۲۰۱۸ تا مه ۲۰۲۱، ۱۱۴ میلیارد دلار در قالب وام و مشارکت از سوی موسسات بانکی اروپایی - که در رأس آن‌ها ب ان پ پاریبا  (۱۷.۳۰ میلیارد دلار)، دویچه بانک (با ۱۲.۰۳ میلیارد میلیارد دلار) و اچ اس بی سی  (۸.۷۲ میلیارد دلار) قرار دارند - به شرکت‌های دخیل در شهرک سازی‌ها در سرزمین‌های فلسطینی داده شده است.

بیش از ۶۰۰ هزار صهیونیست در کرانه باختری و بخش شرقی قدس در شهرک‌هایی زندگی می‌کنند که از نظر قوانین بین المللی غیرقانونی هستند در حالی که کمی بیش از سه میلیون فلسطینی از سال ۱۹۶۷ در این سرزمین‌های اشغالی ساکن هستند.

شرکت‌های ایربی ان بی Airbnb، آلستوم، کاترپیلار یا زیمنس، درست مانند بانک‌های بزرگ اسرائیلی هاپوالیم Hapoalim و لئومی Leumi و غول مواد غذایی اسرائیلی رمی لوی Rami Levi، از جمله شرکت‌هایی هستند که در شهرک‌ها مشارکت داشته اند و این طلبکاران به طور مستقیم و یا به طور غیر مستقیم به آن‌ها کمک مالی کرده اند.

بر اساس این گزارش، موسسات دیگر مانند صندوق بازنشستگی دولتی جهانی (نروژ) یا گروه فرانسوی ب پ س یی BPCE در شرکت‌هایی به عنوان مشارکت و اوراق قرضه به ارزش ۱۴۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده اند. این گزارش توقف این حمایت‌ها را خواستار شده است.

لینک با ابراز تاسف گفت: «علیرغم واضح بودن قانون در مورد غیرقانونی بودن شهرک‌ها و اطلاعات محکم در مورد تأثیر منفی آن‌ها بر حقوق بشر، شهرک‌های اسرائیلی همچنان شرکت‌های بین المللی را جذب می‌کنند.»

وی افزود: این موسسات مالی «اکسیژن اقتصادی لازم برای رشد آنها» را برای این شهرک‌ها فراهم می‌کنند و در نوعی از «مشروعیت سیاسی» بخشیدن به این شهرک‌ها مشارکت می‌کنند.

در سال ۲۰۲۰، سازمان ملل فهرست ۱۱۲ شرکت فعال در شهرک‌های صهیونیست نشین را منتشر کرد که ایر بی ان بی و تریپ ادویزور از جمله آن‌ها بودند.

ماه ژوئیه، بستنی ساز آمریکایی بن اند جری اعلام کرد که فروش محصولات خود را در این شهرک‌ها متوقف می‌کند که انتقادات شدید مقامات صهیونیستی را به دنبال داشت. رژیم صهیونیستی به شدت با جنبش بی دی اس BDS که خواستار تحریم اقتصادی، فرهنگی یا دانشگاهی تل آویو با هدف پایان دادن به اشغال و شهرک سازی در سرزمین‌های فلسطینی است، مبارزه می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار