منابع آبی اصفهان گرفتار چاه‌های غیرمجاز

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌‌ای اصفهان گفت: استفاده غیرمجاز باعث افت کمی و کیفی منابع آبی و در نتیجه موجب شور شدن و غیر قابل استفاده شدن این منابع می‌شود.

محمود چیتیان معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،گفت: چاه‌های غیرمجاز پر و مسلوب المنفعه می‌شود و پروانه چاه‌های مجاز نیز اصلاح و تعدیل می‌شوند.

وی افزود: بدترین خسارت ناشی از استفاده غیر مجاز از منابع آب زیرزمینی فرونشست زمین است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان بیان کرد: استفاده غیرمجاز باعث افت کمی و کیفی منابع آبی و در نتیجه موجب شور شدن و غیر قابل استفاده شدن این منابع می‌شود.

چیتیان به خسارت ناشی از فرونشست زمین اشاره کرد و گفت: این خطر در بسیاری از مناطق گزارش شده است که به عنوان مثال در دشت مهیار باعث ترک و شکاف‌های آشکار در سطح زمین قابل مشاهده است.

او خاطرنشان کرد: مقدار برداشت از منابع آب زیرزمینی باید طبق مجوز‌های صادره از سوی آب منطقه‌ای باشد و برداشت‌های خارج از این مقدار خسارات جبران ناپذیری به بار خواهد آورد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: متاسفانه طی دهه‌های اخیر به دلیل افزایش مصرف و بارگذاری‌های خارج از ظرفیت منابع، همچنین خشکی زاینده رود و در بعضی سال‌ها افت بارش‌ها، فشار به منابع آب زیرزمینی و منابع استراتژیک آبی را افزایش داده است.

چیتیان ادامه داد: امید است با ادامه اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی با محوریت شرکت آب منطقه‌ای اصفهان و همراهی دستگاه‌های قضائی، انتظامی و اجرایی و نیز گزارش‌های مردمی از طریق سامانه شبانه روزی ۳۸۴۸ برای گزارش تخلفات، بتوانیم زیان‌ها را به حداقل برسانیم.

او اضافه کرد: اصفهان هم اکنون به ۳۵ دشت تقسیم بندی شده است که از این تعداد ۲۷ دشت آن ممنوعه و ممنوعه بحرانی است.

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار