شاخص سلامت دهان و دندان در خراسان شمالی بهتر از میانگین کشوری

کارشناس دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: طرح دانشگاه علوم پزشکی جهت بهبود شاخص سلامت دهان و دندان جامعه روستایی در خراسان شمالی انجام و موجب ارتقاء این شاخص شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، مهین یاهوئیان کارشناس دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: اقدامات پیشگیرانه مناسب و کافی از سنین پایین، زمینه‌ای را فراهم کرده که هزینه‌های وارد شده بر اقتصاد جامعه و خانواده نیز کاهش یابد، مبنای این اقدامات تغییر در الگو و نگرش افراد جامعه به سلامت دهان و دندان است که در قالب برنامه‌های آموزشی نیز شکل می‌گیرند.


بیشتر بخوانید


یاهوئیان افزود: با اجرای طرح تحول سلامت دهان و دندان هم در زمینه پیشگیری و هم ارائه خدمات دندان پزشکی از سال ۹۳، مخصوصا برای گروه‌های هدف شامل مادران باردار و شیرده و گروه سنی زیر ۱۴ سال، شاخص DMFT در استان بهبود یافته است.

او عنوان کرد: با اجرای این طرح، شاخص سلامت دهان و دندان کمتر از میانگین کشوری شده است.

(هرچه این شاخص کمتر باشد نشانه بهبود وضعیت بهداشت دهان ودندان است.)

یاهوئیان گفت: خدمات پیشگیری ارائه شده در شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر در گروه‌های سنی زیر ۱۴ سال رایگان انجام می‌شود و شامل اقدامات آموزشی - بهداشتی و درمانی، فیشورسیلانت، فلورایدتراپی و جرمگیری برای زنان باردار و شیرده است.

به گفته یاهوئیان در کودکان زیر ۱۴ سال اقدامات ترمیمی و پالپوتومی دندان ۶ با تعرفه‌های پایین، (دفترچه‌های روستایی رایگان)، تا ۳۰ درصد تعرفه‌های دندانپزشکی و بعضا رایگان انجام می‌گیرد.

کارشناس دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی  عنوان کرد: طرح دهان و دندان عاری از پوسیدگی برای پایه ششم و هفتم با انجام خدمات رایگان ترمیم و پالپوتومی برای دندان ۶ گروه هدف به احقاق این هدف کمک کرده است.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.