مکزیک: گردهمایی کشور‌های آمریکای لاتین ابزار تحکیم روابط آنهاست

رئیس جمهور مکزیک گردهمایی کشور‌های آمریکای لاتین و حوزه کارائیب را ابزار تحکیم روابط این کشور‌ها دانست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک و سران اجلاس کشور‌های آمریکای لاتین و حوزه کارائیب روز شنبه گفتند که باید به دنبال بلوکی مانند اتحادیه اروپا باشند، تا بتوانند نفوذ خود را از سازمان آمریکا مستقر در واشنگتن (OAS) دور کنند.

سالهاست که تعدادی از پرچمداران چپ منطقه که در گردهمایی کشور‌های آمریکای لاتین و کارائیب (CELAC) شرکت کرده اند، سازمان آمریکا مستقر در واشنگتن (OAS) را بسیار نزدیک به آمریکا می‌دانند و از حذف کوبا ناراضی هستند.

رئیس جمهور مکزیک که میزبانی اجلاس روز شنبه را به عهده داشت، در مراسم افتتاحیه به بیش از دوازده رئیس جمهور و نخست وزیر حاضر در جلسه گفت که چنین نهاد دیپلماتیک تازه‌ای می‌تواند با نابرابری اقتصادی منطقه و با بحران‌های متعدد از جمله بهداشت و شیوع کرونا مقابله کند.

وی اضافه کرد: گردهمایی کشور‌های آمریکای لاتین و کارائیب می‌تواند ابزار اصلی برای تحکیم روابط بین کشور‌های این مناطق شود.

لوپز اوبرادوراد با بیان اینکه ما باید در قاره آمریکا چیزی شبیه به جامعه اقتصادی که آغازگر اتحادیه کنونی اروپا بود، بسازیم، بر لزوم احترام به حاکمیت ملی و پایبندی به سیاست‌های غیر مداخله جویانه و حامی توسعه تاکید کرد.

هوگو چاوز، رئیس جمهور فقید ونزوئلا در سال ۲۰۱۱ به راه اندازی CELAC کمک کرد. مادورو جانشین وی در اواخر روز جمعه برای شرکت در این اجلاس وارد پایتخت مکزیک شد.

دیروز نیز، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین بر تداوم حمایت کشورش از کشور‌های آمریکای لاتین و حوزه کارائیب تاکید کرد و این گردهمایی را نقطه عطفی در روند همگرایی منطقه و ایجاد صلح و ثبات و پیشبرد توسعه مشترک خواند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار