ایران چه سودی از عضویت در همکاری های شانگهای خواهد برد؟

عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای به عنوان یک ظرفیت توسعه‌ای و اقتصادی شناخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، روز گذشته، جمعه ۲۶ شهریورماه، بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای با حضور سران ۱۲ کشور عضو و ناظر در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد که مهمترین خبر این نشست، افزوده شدن ایران به اعضای دائم این سازمان بود.

سازمان همکاری‌های شانگهای، در سال ۲۰۰۱ با هدف همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان، به منظور برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه پایه‌گذاری شد. به مرور بر تعداد اعضای دائم این سازمان افزوده شد؛ به طوری که، روز گذشته با اضافه شدن کشورمان به عنوان نهمین کشور دارای عضویت دائم این سازمان، در حال حاضر علاوه بر ایران، کشور‌های هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان، اعضای اصلی سازمان همکاری‌های شانگهای هستند و سه کشور افغانستان، بلاروس و مغولستان به عنوان عضو ناظر و شش کشور آذربایجان، ارمنستان، پادشاهی کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا نیز از شرکای گفت‌وگوی این سازمان محسوب می‌شوند.

چرا عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای از نظر اقتصادی مهم است؟

ایران مانند هر کشور دیگری، برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی در سطح بین المللی، نیازمند این است که در گام ابتدایی، روابط سیاسی خود را با کشورهای مد نظرش توسعه دهد و تعمیق ببخشد. از سوی دیگر، بسیاری از کشور‌ها برای دستیابی به اهداف مشترک اقتصادی، وارد پیمان‌های اقتصادی منطقه‌ای می‌شوند.

عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، به عنوان بزرگترین سازمان منطقه‌ای جهان، ‌می‌تواند یکی از راه‌های گسترش روابط سیاسی کشورمان باشد. این سازمان نزدیک به ۴۰ درصد جمعیت جهان را در خود جای داده است که دارنده و بزرگترین مصرف کنندگان منابع انرژی جهان هستند. مسئولان، کارشناسان و حتی علمای دینی کشورمان مدعی این هستند که با پیوستن ایران به فهرست اعضای دائم این سازمان، پیشرفت‌های اقتصادی مهمی در انتظار ایران خواهد بود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، ضمن بیان این که شروع فرآیند عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای دارای ابعاد مختلف سیاسی، امنیتی، تجاری، اقتصادی، فرهنگی، گمرکی و زمینه‌های متعدد دیگری است، گفت: این عضویت به دولت سیزدهم کمک می‌کند تا برای اجرای سیاست آسیامحور و کار با آسیا به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی خود، موفق باشد.

او ادامه داد: عضویت ایران در این سازمان را باید یک دستاورد خیلی مهم برای این اجلاس به شمار آورد و مردم عزیزمان حتما آثار آن را در برنامه اقتصادی دولت سیزدهم مشاهده خواهند کرد.

مهدی خورسند کارشناس اقتصاد بین الملل در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره اهمیت عضویت دائم ایران در این سازمان از نظر اقتصادی، توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران با عضویت دائم در سازمان اقتصادی شانگهای می‌تواند در مسیر توسعه، گام‌های بلند تری بردارد. ساختار سازمان همکاری شانگهای به دلیل عضویت همسایگان ایران، می‌تواند برای کشورمان زمینه ساز یک بازار جدید و بزرگتر باشد.

او افزود: از سوی دیگر، ایران نیز برای کشور‌های عضو سازمان شانگهای، دارای اهمیت اقتصادی، سیاسی و ژئوپلیتیکی زیادی است. ایران راه دسترسی کشور‌های عضو این سازمان به سمت بازار‌های غرب آسیاست و ژئوپلیتیک امن، کوتاه و به صرفه دارد که می‌تواند محصولات و تولیدات کشور‌های عضو این سازمان را، به سمت اروپا و غرب آسیا برساند. این رابطه می‌تواند مهم و دو سویه برای سال‌های آینده باشد.

پیمان شانگهای غربی‌ها را از پوسته تحریم خارج می‌کند

گفته می شود؛ سفر رئیسی به تاجیکستان شامل وجوهات اساسی است؛ نخست بحث پیمان شانگهای که مستلزم انجام اقداماتی از جانب ایران بود تا به عنوان عضو اصلی برگزیده شود و موضوع بعدی نیز دیدار‌های دو جانبه و چند جانبه‌ای است که بین رؤسای ایران، چین، پاکستان و کشور‌های آسیای میانه شکل خواهد گرفت و از این جهت دارای اهمیت بالایی است.

بعد از عضویت ایران در اجلاس شانگهای نقطه نظرات مثبتی توسط کاربران توئیتر در این شبکه اجتماعی منتشر شد.

ایران چه سودی از عضویت در همکاری های شانگهای خواهد برد؟

 

ایران چه سودی از عضویت در همکاری های شانگهای خواهد برد؟

خروج از یک چالش گازی، اولین دستاورد حضور فعال در سازمان شانگهای

شاید بتوان توافق مجدد بر سر روابط گازی با ترکمنستان را نخستین دستاورد مهم حضور فعالانه ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای پس از چندین سال انفعال دانست. دستاوردی که روز گذشته پس از دیدار رئیس جمهور کشورمان با رئیس جمهور ترکمنستان، به دست آمد.

اهمیت این مسئله جایی خود را نشان می‌دهد که نگاهی به گزارش سال گذشته پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام، داشته باشیم.

در این گزارش آمده است: «درآمد‌های حاصل از صادرات گاز سهم ۸۰ درصدی از بودجه ترکمنستان را به خود اختصاص داده و به همین دلیل، برای این کشور بسیار مهم است که بتواند سبد صادرات خود را متنوع کند. از طرف دیگر با توجه به محدودیت جغرافیایی ترکمنستان، این کشور می‌تواند از طریق ایران به دیگر بازار‌ها نظیر ترکیه، هند و پاکستان دست یابد.

همچنین با توجه به شکل‌گیری نهایی بازار تجارت گاز در سالیان پیش رو، نیاز است تا کشور از موضع انفعال درباره تجارت گاز خارج شده و به صورت فعالانه در بازار گاز حضور داشته باشد. با توجه به شرایط موجود، ترکمنستان، به عنوان چهارمین دارنده ذخایر گاز جهان، یکی از فرصت‌های بی نظیر ایران برای واردات گاز خواهد بود.

بازار‌های صادراتی گاز کشور هم شامل کشور‌های حوزه خلیج فارس (عمان، امارات، بحرین، کویت)، هند، پاکستان، عراق و ترکیه است. بازار‌های کوچک دیگری از جمله ارمنستان، افغانستان، گرجستان و حتی سوریه نیز در دسترس ایران قرار دارند».

این دستاورد، می‌تواند بارقه امیدی باشد در این زمینه که سرانجام، مسئولان کشور با در پیش گرفتن مسیر دیپلماسی فعال، بتوانند از سایر ظرفیت‌های اقتصادی پیمان شانگ‌های برای بهبود امور استفاده کنند.


بیشتر بخوانید:


جالب توجه است که بر اساس برآوردها، اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای حدود ۲۵ درصد از تولید ناخالص ملی دنیا را در اختیار دارند و پیش بینی می شود که در آینده نه چندان دور، دو کشور روسیه و چین که از اعضای اصلی این سازمان هستند، به عنوان یکی از ۵ قدرت برتر اقتصادی جهان شناخته شوند.

لازم به توجه است که عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، درست مانند توافق نامه‌های بین المللی همچون سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، به عنوان یک ظرفیت توسعه‌ای شناخته می‌شود و قطعا، دستیابی به اثرات مثبت اقتصادی، مستلزم استفاده از این ظرفیت هاست. بنابراین، نمی‌توان انتظار داشت که بلافاصله پس از عضویت دائمی کشورمان در این سازمان، شاهد بهبود وضعیت تجارت خارجی باشیم، اما قطعا امکان دستیابی به این موفقیت با استفاده از راهبردهای درست، وجود دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۲:۰۹ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
عضویت ایران در این سازمان خیلی عالی هستش.
Canada
ناشناس
۱۹:۵۱ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
صددرصد بنفع وطن ماست
فقط یک.درصد توریست از این کشورها به کشور ما بیایند
چی میشه .
هر چه بطرف کشورهای همسایه مثل چین .روسیه ووو برویم
بنفع مان است
جز این کشورها باشی .یعنی دسترسی به نیمی از جمعیت دینا
یعنی دسترسی به بازار نیمی از جمعیت دینا
یعنی گشایش .کار و تعییر مثبت
United States of America
Ahmad
۱۷:۴۳ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
پیمان ۲۰ساله با چین می بندیم بعد امارات داره سینوفارم رو تولید می کنه .....اگه شانگهای هم مثل قراداد بیست سالتون با چینه بیخال شین بهتره قرارداد بستن مهم نیست استخراج پول و درآمد از قراردادها مهمه ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
برنج ایرانی شده ۵۰هزارتومن خبر دارید ..پس چیشد قرار بود تورم بیاد پایین ..
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۲ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
یکی از مهمترین کارهای دولت جدید باید خارج کردن ایران از سازمانی عریض و طویل و بی مصرف با حق عضویت های میلیون دلاریست.کم هم نیستن.سالیانه ۱۵ میلیون دلار باید به ان پی تی بدیم که برامون بازرس بفرستن و تحریممون کنن.سازمان بین المجالس .عدم تعهد.شانگهای.و ...واقعا به چه دردی میخورن؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
این سازمان می تواند سد محکمی در مقابل انحصار طلبی و سلطه جویی ظالمانه غرب باشد و اگر از فرصت ها و امکانات خود استفاده بهینه نماید می تواند شرایطی را بوجود آورد که غرب برای همیشه فکر تحریم کشورهای دیگر را از سر خود خارج کرده و به این نتیجه برسد که تحریم این کشور ها نه تنها سودی برایش ندارد بلکه متضرر اصلی از تحریم خود تحریم کنندگان غربی خواهند بود . و تنها راه مهار آمریکا تشکیل چنین مجموعه هایی در قسمت های مختلف جهان است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
این هم کشکه . همین فقط گاز؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
بجای برجام باید قرارداد 25ساله با چین احیا شود چرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
اینجا سودش کجاست
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۳:۳۸ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
مردم خواهشا احساسی قضاوت نکنید درسته که برجام اعتماد ما را نسبت به مسولین پایین اورد و بعضیا حق دارن بد قضاوت کنند ولی موقع قرار داد برجام همه مسولین وعده گشایش میدادند و مردم ریختن تو خیابونا شادی کردند و شعار درود به دولت سر دادند ولی در این قرارداد همه انچه که گفته شد با نظرات کارشناسان و واقع بینانه گفته شد نه مثل برجام که همه اش سیاسی بازی و یک بهونه بود پس درست و علمی قضاوت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
آاین جماعت دائم الجهال هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
خوبه ولی در صورتی که مدیران لایق و توانا میخاهیم نه مدیران جناحی و سیاسی بعدش من نظر خودم رو میگم سال دیگه همین موقع میبینیم که چه دست آوردهایی داشتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
بیشتر از سه ماهه از انتخاب رییسی میگذره چیزی که اتفاق افتاده کاهش بیشتر ارزش پول ملی و تورم لجام گسیخته چرا کاری نمیشه؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
اولا رئیس جمهور یه ماهه اومده سرکار ثانیا تو یه ماه مملکتو از این وضع دربیاره؟!! خواهشا سنجیده حرف بزن
Iran (Islamic Republic of)
ایمان ابراهیمی
۱۵:۱۱ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
سه ماه از انتخابات نه تشکیل دولت!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
والا اولین تغییرش که دولت قبل نتونست همین واردات واکسن کرونا و واکسینه کردن مردم است .
امیدوارم تا پایان سال هم تغییرات مالی رو در زندگیمون ببینیم .من خیلی سیاست نمی دونم .
ولی در هر صورت امیدواری بهتر از ناامیدی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
زنده باد رییسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
البته تجربیات گذشته از عضویت در سازمانهای بین المللی اینو ثابت کرده که همشون در حد کشک.اینها آب و غذا برای مردم نمیشه ارزش پول رو تقویت کنید معیشت ملت رو سامان بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
این کار آقای رییسی قطعا یکی از افتخارات دولت اوست ، این کار به مرور باعث بی اثر شدن تحریم های بانکی میشود ، و می تواند با این کشورها قراردادهای بست که نیاز به دلار نباشد ، در آن صورت زمینه صادرات گسترده فراهم میشود و کارخانه ها با حداکثر توان کار می کنند که خود باعث اشتغال میشود ، علاوه بر آن درآمدهای مالیاتی افزایش می یابد ، دولت در همین مدت کوتاه هم دارد مشکل کرونا را حل می کنند که نتیجه آن در آینده نزدیک فعال شدن گردشگری است که منافع مستقیم برای مردم دارد و صنایع دستی را هم رونق می دهد که مستقیم مردم سود می كنند ، هم دارد به کالاهای اساسی سر و سامان می دهد سیمان نمونه آن بود ، و الان عضویت در شانگهای برای رونق تولید و اشتغال برای مردم،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
درود
کاملا علمی کارشناسی شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
راسا فقط واسه خودشون میرن میگردن به فکر مردم نیستن
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۱:۴۷ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
تجربه برای چندین بار نشان داده که هر وقت چین و روسیه منافع خود را در قبال غرب در خطر دیده اند . توافقات با ایران را قربانی کردند.و ما ماندیم و حسرتهای فراوان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
ایران هیچ سودی نمیبره به فکر معاش مردم باشد اوضاع زندگی مردم خراب قیمت اجناس سرسام آور است
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۱:۳۵ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
آقا من وام میخوام مغازه بزنم...۴۰ تومن هم کارمو راه میندازه....این همه دادین اختلاس گرا خوردن حالا یکم وام بدی۶۰۳۷۹۹۱۷۹۸۳۴۰۷۳۷
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
می گفتند یکی از دلایل گرانی اینه که کارگر در ایران گران تمام میشه با این قرار داد از چین کارگر وارد می کنیم و همه چیز حل می شود !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
قراردادها که خوبن. اما قطعا سودی اگه باشه برای مسئولین و اقازاده هاست. ضرری اگه باشه برای مردمه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
یه فکری به حال معیشت مردم کنید، خیلی اوضاع خرابه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
جالبه، به امید گشایش اقتصادی و رونق کسب و کار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
امیدوارم منفعتش برای مردم باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
الان ترکیه دودوزه باز، جاسوس ناتو در سازمان شانگهای دیگه؛ چه موازنه ای هست این موازنه با ناتو!
France
ناشناس
۱۱:۱۲ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
شبکه تلویزیونی CGTN دولت چین تصریح کرد که تحریم های شورای امنیت سازمان ملل تا سال 2015 (زمان انعقاد برجام) مانع از عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای شده بود. براساس قوانین سازمان شانگهای، کشورهایی که تحت تحریم های شورای امنیت سازمان ملل هستند، نمی توانند عضو دائم این سازمان شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
قرارداد 25 ساله با چین تا زمانیکه با مسولیت جناب لاریجانی باشه قطعا به نتیجه نمیرسه این قرارداد برای توسعه کشور و رشد تولید و صادرات و تقویت پول ملی در کنار اقتصاد بزرگ چین فوق العاده مهم هست چرا اینقدر تعلل میشه دولت وابسته به غرب روحانی که رفت لطفا پیگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
درود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
هیچ سودی
France
ناشناس
۰۹:۴۶ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
باید بنویسید چه سودی برای مسئولین ایران خواهد داشت وگرنه سودها که برای مردم ایران نبوده و نیست فقط سختی و سرزنش برای ما مردمه!
Iran (Islamic Republic of)
جانباز دفاع مقدس
۰۹:۴۱ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
ایران چه سودی از عضویت در همکاری های شانگهای خواهد برد؟
هیچی : روز اول که امروز باشه بورس ایران نابود شد از هفته دیگه نفت مجانی به کشورهای عضو هدیه میشه بعد مردم ایران را به غلامی مردم کشورهای عضو میفرستند
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۱:۵۱ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
تاریخ و تجربه برای چندین بار نشان داده که روسیه و چین هر وقت منافع خود با غرب رو در خطر ببینند : ایران را قربانی منافع خود میکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۹ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
مگه اعضای شانگهای فقط چین و روسیه ان؟چین روسیه هند بلاروس پاکستان،تاجیکستان،ازبکستان،ارمنستان،.... همه توی پیمانن اصلا ربطی به ایران نداره حتی ایران آخر از همه ی این کشور ها وارد این پیمان شده طبق تعریف شما الان مردم هند و پاکستان و ارمنستان و تاجیکستان و ازبکستان و مغولستان و غیره همه غلامن و قربانی دارن میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
بورس و ببرید بالا به دادمون برسید 90 درصد تو ضرریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
بنویسید تجار و تولید کنندگان و صاحبان پول و قدرت در ایران چه سودی از عضویت در پیمان شانگهای می برند ، اغلب ما مردم ایران کمترین سهمی از درآمدهای کشور را هم نداریم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۰۰ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
رئیسی میگفت شغل درست میکنم و مسکن میسازم چی شد؟ همه میگفتن اینم مثل قبلی ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
انتظار داری معجزه کنه
گفته در سال ۱ میلیون مسکن میسازیم . با کم کاری های آقای روحانی حتی سالی ۱ میلیون هم شاید جواب گو نباشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
اولش کلی سر و صدا و تبلیغات و بوق و کرنا آخرش تقریبا هیچ!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
قطعا به مردم فلک زده ایران چیزی نمیرسه.
Iran (Islamic Republic of)
Hassan
۰۸:۲۵ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
هیچی شام و نهار اعضای شانگهای افتاد گردنمون
Iran (Islamic Republic of)
فاطمی کیا
۰۸:۱۷ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
در صورتی این پیمان مفید است که بجای صادرات کشور ما بازار مصرف کالای بی کیفیت چینی نشود و صادرات ما فقط کالا نباشد
ضمنا مبادلات کالا به کالا نباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
هیچ سود قابل توجهی برای مانداره، بلکه سود راآنها میبرند که باایران ثروتمند معامله می کنند ودولتمردان حالشو می برند!!
Iran (Islamic Republic of)
طاهری
۰۸:۰۸ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
کل بازار ایران دست چینه که اخه چجوری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
غربیها فقط با صادرات نفت و مصرف گرایی ما را به خودشان بیشتر بیشنر وابسته کرده بودن و سر آخر هم که خاستیم روی پای خودمان بایستیم بساط تحریم با چماق و هویج رو راه انداختن
آخرین اخبار