وام ازدواج و بندی که در آن اجرایی نشد!/ هفت خان ناتمام وام ازدواج

شاید برای بسیاری از زوجین سوال ایجاد شود که چرا بند تضمین حساب یارانه افراد برای اخذ وام ازدواج بلاتکلیف مانده است؟

به گزارش خبرنگار بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بانک مرکزی موظف است از محل پس‌انداز و قرض‌الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله پرداخت کند که با توجه به سن مبلغ این وام تغییر می‌کند.

تاثیر سن در مبلغ وام 

طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۰ وام ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که مرد کمتر از ۲۵ سال و زن کمتر از ۲۳ سال باشد، ۱۰۰ میلیون تومان و در کل ۲۰۰ میلیون تومان ارائه می‌شود. بر اساس مصوبه بودجه ۱۴۰۰ با هدف ترویج ازدواج در سنین پایین‌تر، این تصمیم گرفته شده است.

حالا اگر یکی از زوجین، خارج از این رده سنی باشد، طبیعتا عدد وام آنها متفاوت است. به عنوان مثال، اگر مرد  ۲۵ سال سن داشت و در محدوده وام قرض الحسنه ازدواج ۱۰۰ میلیونی بود ولی زن  ۲۴ سال، در کل به  این زوج ، ۱۷۰ میلیون تومان وام ارائه می‌شود.


بیشتر بخوانید


برای بقیه زوج‌ها که از فروردین ۹۷ تا کنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، هر کدام ۷۰ میلیون تومان و در مجموع ۱۴۰ میلیون تومان وام ارائه می‌شود. یعنی افزایش ۴۰ درصدی نسبت به سال ۹۹ برای آن‌هایی که بیشتر از ۲۵ و ۲۳ سال سن دارند.

طبق قانون برنامه و بودجه در این زمینه، بانک‌ها باید برای ضمانت صرفا یکی از سه مورد اعتبارسنجی، یعنی یک ضامن و سفته یا سهم فرد از حساب یارانه هدفمندی را به منزله ضمانت بپذیرند؛ اما ایراداتی هم به این بند در قانون برنامه و بودجه ۱۴۰۰ که عبدالناصر همتی، رئیس اسبق بانک مرکزی تصویب کرده، وارد است که در این گزارش به بررسی این ایرادات پرداخته ایم.

 

بخشنامه وام ازدواج ۱۴۰۰
 

 

بانک ها حساب یارانه را به عنوان تضمین قبول ندارند!

بسیاری از افرادی که برای دریافت این وام به شعب بانکی مراجعه کرده بودند، ضمانت حساب یارانه را قبول نداشتند. برای بررسی این موضوع به عنوان متقاضی وام ازدواج به برخی از بانک‌ها مراجعه کردیم.

طبق فیلم بالا هیچ یک از بانک‌ها ضمانت حساب یارانه‌ها را حتی به قید سهم هر فرد هم قبول نمی‌کنند.

وجود این تناقض بین قانون و عملکرد بانک‌ها دلیلی شد تا به سراغ یکی از مسئولان در این زمینه برویم.

یارانه تنها 45 هزار تومان از یک میلیون را ضمانت می کند

علیرضا قیطاسی، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی در گفت و گو با خبرنگار حوزه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ضمن اشاره به کافی نبودن مبلغ یارانه برای دریافت وام ازدواج، بیان کرد: برای دریافت یک وام ۷۰ میلیونی که مبلغ اقساط آن بیش از یک میلیون تومان است، ضمانت ۴۵ هزار تومانی یارانه کافی نیست و بانک‌ها نمی‌توانند این ضمانت را قبول کنند. اگر مبلغ وام ۲۰ میلیون تومان بود، از حساب یارانه به عنوان ضمانت می‌شد استفاده کرد، اما برای این مبالغ بالا این کار درست نیست.

او گفت: در سال گذشته به تمام یارانه بگیران(حدود 20 میلیون نفر)، به دلیل همه گیری ویروس کرونا وام قرض الحسنه یک میلیون تومانی تعلق گرفت که ضمانت آن 35 هزار 500 تومان از مبلغ یارانه ها بود. در حال حاضر حساب یارانه ای  تمامی این افراد درگیر است.

سید احسان قاضی زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با ارائه آمار جمعیت جوانان در سن ازدواج کشور بیان کرد: این عدد قریب به 10 میلیون نفر است؛ ما 9 میلیون و 800 هزار نفر جوان در سن ازدواج داریم که 5 میلیون و ۳۷۳ هزار نفر از آنها را آقایان و بقیه آن یعنی حدود 4 میلیون و پانصدهزار نفر از آنان را خانم‌ها تشکیل می دهند.

این گفته ها و بررسی تخصصی تضامین وام ازدواج نشان می دهد که قرار دادن تبصره تضمین، سهم هر فرد از حساب یارانه ها برای وام ازدواج عملا در هیچ یک از دوره ها عملیاتی نشده و گاها برای متقاضی نوعی توقع برای تضمین ایجاد کرده است. موضوعی که چه بسا نباید در قانون بودجه ۱۴۰۰ درج می شد چه بسا که مخاطبان زیادی طی تماس و ارتباط های مردمی با باشگاه خبرنگاران جوان پیگیر این موضوع شدند.

البته مشکلات وام ازدواج برای جوانان پایانی ندارد و صفوف ثبت نام و انتظار برای دریافت این وام برای بسیاری از زوج ها دردسر ساز شده است.

یکی از متقاضیان دریافت وام ازدواج در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در باره هفت خان دریافت وام ازدواج می گوید: ابتدای سال ۱۴۰۰ ازدواج کردیم و یک ماه بعد یعنی اردیبهشت ماه اقدام به دریافت وام کردیم. پس از ثبت نام به ما قول اعطای وام در خرداد ماه را دادند اما این روند عملیاتی نشد و طی آخرین تماس گفته شده که دی ماه این وام به ما تعلق خواهد گرفت!

زوجی دیگر در گفت و گو با زاشگاه خبرنگاران جوان از بلوکه شدن قسمتی از وام ازدواجشان و اخذ جریمه دیرکرد برای پرداخت وام می گویند.

در نهایت باید به موضوع اصلی این گزارش بازگشت و گفت؛بسیاری از بانک ها به دلیل کم بودن مقدار یارانه، مبلغ آن را به عنوان ضامن برای وام ازدواج قبول نمی کنند. با یک حساب سرانگشتی هم می توان دلیل این قبول نکردن و ادعای کم بودن مبلغ یارانه را اثبات کرد.

به نظر می رسد که تصویب کردن این قانون توسط رئیس سابق بانک مرکزی  و قرار دادن آن در قانون برنامه و بودجه سال 1400 ، کاری اشتباه و به دور از بررسی کارشناسی بود. امید می رود، در تنظیم قانون برنامه و بودجه سال 1401 این بند و موارد مشابه به آن را حذف کنند  و به جای آن ها، قوانین کارشناسی شده را قرار دهند.

اعطای تسهیلات ازدواج و همچنین حمایت از زوج های جوان از موارد مهم و نیازهای اصلی یک جامعه بوده و هست، بنابر این باشگاه خبرنگاران جوان به بررسی مشکلات ریز و درشت این موضوع به طور مداوم خواهد پرداخت چه بسا مخاطبان نیز می توانند مشکلات خود در این زمینه را با ما در میان بگذارند.

گزارش از سارا فضلی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۰۴:۰۴ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
من 4/4/1400 ازدواج کردم بعد بانک ملی .... تعیین شعبه شدیم با هزار بدبختی 3 تا ضامن پیداکردیم یکی بازنشسته ارتش دوتا مستمری بگیر بعد که رفتیم برا بانک بهمون گفت ما مستمری بگیر قبول نمیکنیم حالا مستمر بگیر هر دوتاشون حقوق بالای 8 میلیون تومان داشتن بعد میگیم خدا ازتون نگذره ما با هزارتا منت بدبختی تونستیم این ضامن ها رو جور کنیم چرا اینجوری میکنین، بگذریم دوباره خارج شدیم از اون بانک و دوباره رفتیم برا ثبت نام، فقط واگذارشونو میکنم به خدا خدا از هیچکدومتون نگذره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
۴ماه ثبت نام کردیم تعیین شعبه نشدیم هنوز میگن بودجه ۶ماه تموم شده و۶ ماهه دوم معلوم نیست نوبت ما میشه یا نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۲۵ شهريور ۱۴۰۰
تشکر از باشگاه خبرنگاران جوان .من هم ۴ ماه هست درگیر وام ازدواج هستم ضامن یک بازاری دارم با پروانه کسب ولی بانک ملت میگه ۲ تا ضامن باید بیاری کسی نتونستم پیدا کنم .در کل با نامزدم ۴ تا ضامن میخواد .این جای سوال هست برام .ازدواج نمیکردم بهتر بود با ۷۰ ملیون من هیچ امیدی به زندگیم ندارم من از این زندگی نکبت بار خسته شدم فقیر بودن واقعا سخت هست و کسی ماهارو دوست نداره .دردم زیاد شد باز هن تشکر از ب.خ.جوان
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۰۴ ۲۵ شهريور ۱۴۰۰
شش ماه وام ازدواج ثبت نام کردم بانک رفاه هنوز تعیین شعبه نشدم لطفاً زودتر پیگیری کنید وامو بدین احتیاج داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۵ ۲۵ شهريور ۱۴۰۰
اه چرا همش صحبت ازدواج میکنیدحالم بهم خورد!!!
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۰:۲۶ ۲۵ شهريور ۱۴۰۰
چه وام ازدواجی که ۱ ماهه ثبت نام وردیم در بانک سپه هنوز خبری از تعیین شعبه بانک مرکزی نیست مسخرست واقعان از بانک مرکزی خوتهشی که دارم اگه امکانش هست این تعیین شعبه رو زودتر انجام بدن خیلی مسخرست واقعان خیلی طولش میدن یا ندین یا مردم مسخره شما نیستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
من ۶ ماه درخواست دادم ولی هی میگن برو تا بهت زنگ بزنیم هیچ خبری نیست بانک صادرات اندیمشک
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۲:۵۶ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
من هرجور حساب میکنم اگه 25سالگیمم ازدواج میکردم بازم وام صد میلیونی بهم تعلق نمی گرفت الانم که سی سالمه باز باید از وام کمتری بهره ببرم در کل هرچی ما دویدیم نرسیدیم خدا ازشون نگذره
هرروز دارایی هامون کمتر شد آرزو هامون دورتر هیچ وقت سازو کار برای نسل من جور نبود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
من خرداد ۱۴۰۰ برا وام اقدام کردم اما برای تیر ماه ۱۴۰۱ گفتن بهم تعلق می گیره و این مدت زمان کمی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
با سلام . شما دنبال ضمانت با یارانه هستید ؟!! بانک صادرات شعبه برق آلستوم رفتم جهت وام ازدواج ریس بانکش میگع باید خودت و ضامنت کارمند دولت باشی میگم مگه چندتا کارمند دولت داریم ؟ اونیکه کارمند دولت نباشه و ضامن دولتی تداشته باشه چه کند میگه راحت نگیره . عجب !!!
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۴:۰۱ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
الان من دام وام ازدواج میگیرم به من گفتن سفته بیار حکم کارگزینی فیش حقوقی نامه از اداره بیار که شاغلی بعد همه بردم میگن حقوقت کمه رفتم واقعا به صورت سوری سند کشاورزی مادرم با یکی از اشناها به نام زدم بعد نامه بردم از شورای محل که مجموعا 8میلیون درامد دارم از این زمین ها به صورت ماهان نامه از اژانس اوردم که 5مییون کارم میکنم 4میلیون یه شرکت دیگه کار میکنم شده حقوق من 30.200حقوقم شده تا بانک اعتبار سنجی کرده امتیازم شده 450 توی بانک سامان.تا اینجا برای خودم بود برای خانومم نتونستم جور کنم امتیازش کمتر شد 376یا 367 شد اعتبارش باز رفتیم یه سند دیگه زدیم به اسمش تا اعتبارش اوکی شد. ضامن هم گفتن 2تا بیار یکی باید چک داشته باشده با کسر از حقوق فیش حقوقی و حکم کارگزینی اون یکی همم باید کارمند باشه یا بازاری جواز کسب دار و یه خونه یکی از ضامن ها باید به اسم خودشون داشته باشن بیارن کپی برای بانک تا بتونیم وام بدیم الان نزدیک داره میشه به یک ماه من دنبال وام به اصطلاح وام آسان ازدواجم توروخدا یه خبرنگار بدید به من تا بتونم بهتون ثابت کنم ما مردم برای یه وام یارانه ای خخخخخ چقدر میتونیم بگیریم حالا من تونستم مدرک الکی درس کنم یکی که نه کارمند و نه کار داره و کاراشش ازاد و کارگر فصلی باید بره بمیره با این شرایط؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Germany
ناشناس
۱۳:۴۵ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
دنبال کیفیت ازدواج‌و زادولد باشید نه کمیت.اختصاص وام به افراد زیر ۲۳ سال فقط باعث افزایش ازدواج در روستا و مناطق حاشیه نشین و مرزی میشه و ازدیاد جمعیت در اون مناطق کم برخوردار رو سبب‌میشه.در بلند مدت بنفع کشور نیست
Iran (Islamic Republic of)
کیوان
۱۳:۲۶ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
همش دروغه برادرم 2 ماهه اقدام کرده بهش گفتن دو تا ضامن و یه سند خونه بیار
بهتره جمع کنید بساطشوچون کسی موفق به گرفتن نمیشه اصلا نمیدن به کسی
آخرین اخبار