صادق‌نیا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد؛

افتتاح نمایشگاه دائمی دفاع مقدس نزاجا

مدیر حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیروی زمینی ارتش از افتتاح فاز نخست نمایشگاه دائمی دفاع مقدس نزاجا در هفته دفاع مقدس خبر داد.

سرهنگ محسن صادق‌نیا مدیر حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین فعالیت‌های این مرکز در آستانه هفته دفاع مقدس گفت: کلنگ ساخت نمایشگاه دائمی دفاع مقدس نیروی زمینی ارتش از سال گذشته توسط امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش با حضور مسئولان مختلف به زمین زده شد و هم‌اکنون در دست احداث قرار دارد.  

وی ادامه داد: فاز اول که بخش روباز این نمایشگاه  است در هفته دفاع مقدس توسط امیر سرتیپ حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش، سردار کارگر رئیس بنیاد حقظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سایر مسئولان کشوری و لشکری افتتاح می‌شود.  

حضور تجهیزات نیروی زمینی ارتش در دفاع مقدس در نمایشگاه دائمی نزاجا

مدیر حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیروی زمینی ارتش درباره بخش‌های مختلف این نمایشگاه اظهار کرد: در بخش روباز این نمایشگاه از هر کدام از تجهیزات و ادوات ارتش در دوران دفاع مقدس مانند توپ‌ها، تانک‌ها و انواع خودرو‌ها و تسلیحات یک نمونه وجود دارد. در این بخش برای معرفی ادوات نظامی در کنار هر کدام از آن‌ها یک کتیبه قرار دارد که مشخصات، مختصات و تاریخچه آن وسیله عنوان شده است.  ماکت انواع بالگردهای هوانیروز در این نمایشگاه در کنار سایر تجهیزات و ادوات تعبیه خواهدشد. 

وی افزود: در بخش روباز نمایشگاه، دالان مشاهیر قرار دارد که سردیس شهدای شاخص نیرو‌های مسلح اعم از ارتش، سپاه پاسداران، بسیج و نیروی انتظامی در آن تعبیه شده است. البته نماد‌هایی هم از شهدای دفاع مقدس از اقشار مختلف مردم همچون شهدای سرباز، درجه‌دار، افسر، بانوان، روحانیون، مدافع حرم، مدافع سلامت و اقلیت‌های دینی نیز در این بخش وجود دارد.

سرهنگ صادق‌نیا با اشاره به اینکه در بخش روباز نمایشگاه جعبه شنی عملیات‌های عمده دفاع مقدس مانند فتح المبین، ثامن‌الائمه، مرصاد و سایر عملیات‌ها وجود دارد، اظهار کرد: راویان حاضر در این بخش درباره این عملیات‌ها را برای مردم توضیح خواهند داد. سینما صحرایی ایجاد شده در این نمایشگاه از دیگر بخش های جذاب و مهمی است که از آن برای نمایش نماهنگ‌ها و فیلم‌های دفاع مقدس استفاده می‌شود.

معرفی بخش‌های مختلف نمایشگاه دائمی دفاع مقدس نیروی زمینی ارتش

مدیر حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیروی زمینی ارتش درباره سایر بخش‌های نمایشگاه دائمی دفاع مقدس این نیرو بیان کرد: در این نمایشگاه کتابخانه دفاع مقدس، مرکز اسناد دفاع مقدس، مرکز آرشیو روزنامه‌ها و جراید، سالن مطالعه و کارگروه محققان دفاع مقدس نیز وجود دارد و این مجموعه را به عنوان پژوهشکده علوم و معارف دفاع مقدس نیروی زمینی ارتش معرفی کرده‌ایم.

سرهنگ صادق‌نیا برنامه‌های این مرکز برای گرامیداشت هفته دفاع مقدس سال جاری را افتتاح فاز اول نمایشگاه دائمی دفاع مقدس نزاجا، افتتاح ساختمان پژوهشکده علوم و معارف دفاع مقدس نزاجا و رونمایی از آثار برگزیده و کتاب دفاع مقدس این نیرو اعلام کرد و گفت: در این مراسم‌ها فرماندهان پیشکسوت نیروی زمینی ارتش، محققان و پژوهشگران حضور خواهند داشت.

وی افزود: در کتابخانه تخصصی دفاع مقدس بالغ بر ۷ هزار عنوان و ۲۰ هزار جلد کتاب داریم. در مرکز اسناد دفاع مقدس بیش از ۹۰ هزار برگ سند اعم از نامه‌ها و مکاتبات دوران دفاع مقدس وجود دارد. این اسناد اسکن شدهاند و برای محققان، دانشجویان و علاقه‌مندان قابل بهره برداری است. در مرکز اسناد روزنامه‌ها و جراید بالغ بر ۵۰۰ مجلد از روزنامه‌های دوران دفاع مقدس که در سطح کشور چاپ و منتشر شده بودند، وجود دارد. روزنامه‌های صبح آزادگان، کیهان، اطلاعات، رسالت و سایر روزنامه‌ها از روزنامه‌هایی هستند که در این بخش وجود دارند.

فضای بسته نمایشگاه دائمی دفاع مقدس نزاجا در سال آینده افتتاح می‌شود

مدیر حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه در بخش کارگروه محققان دفاع مقدس، کارگروه‌های تولید کتاب صوتی و ترجمه آثار دفاع مقدس به زبان‌های بین المللی، مستندنگاری، دایره المعارف دفاع مقدس و کتاب کودک در حال فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: در بخش کارگروه ترجمه کتاب‌های دفاع مقدس به زبان‌های بین المللی تا کنون ۲۴ عنوان به زبان انگلیسی و ۷ عنوان به زبان عربی ترجمه شده است که در نمایشگاه‌های بین المللی به نمایش گذاشته می‌شوند. وابستگان نظامی کشور‌های مختلف حاضر در ایران نیز از این آثار استقبال کرده اند.  

وی درباره برنامه‌های آینده این مرکز نیز گفت: قرار است فضای بسته نمایشگاه دائمی دفاع مقدس نیروی زمینی ارتش در هفته دفاع مقدس سال آینده افتتاح شود. در این بخش قرار است ۱۵ هزار نوع اسلحه و تسلیحات و تجهیزات سبک مورد استفاده در دفاع مقدس از جمله سلاح‌های کلاشنیکف، ژ ۳، ۱۵۰ نوع کلت، انواع دوربین‌ها و سلاح‌های سبک و همچنین بخش لباس‌های نظامی نیز به نمایش درآید.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار