کاخ سفید میزبان رهبران ۳ قدرت بزرگ آسیایی برای مهار چین

رییس جمهور آمریکا قرار است میزبان رهبران کشور‌های هند، ژاپن و استرالیا در اجلاسی مشترک برای مهار چین باشد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هفته آینده میزبان رهبران سه کشور بزرگ آسیایی در کاخ سفید خواهد بود.

بر این اساس، جن ساکی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید در این باره اعلام کرد: این اجلاس قرار است ۲۴ سپتامبر و در محل کاخ سفید برگزار شود. در این اجلاس قرار است نخست وزیران کشور‌های استرالیا، هند و ژاپن با مقامات دولتی آمریکا دیدار و گفتگو کنند.

ساکی در ادامه افزود: اجلاس کشور‌های چهارگانه نشان دهنده اهمیت مشارکت هند و کشور‌های حاشیه اقیانوس آرام برای مقابله با چالش‌های اصلی قرن ۲۱ از جمله پیشرفت‌های چین است.

بایدن که این روز‌ها به دنبال تصویب یک بودجه کلان زیرساختی در کشور است در ماه‌های اخیر به مقامات انگلیس از جمله بوریس جانسون پیشنهاد داده بود با همکاری متحدان آمریکا برای یک برنامه زیرساختی قوی برای مقابله با طرح‌های بنیادین چین با یکدیگر مذاکره کنند.

نشست سران چهارگانه در حالی قرار است برگزار شود که این روز‌ها دولت جو بایدن به دلیل عدم برنامه ریزی مشخص برای خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان به شدت تحت انتقاد‌های داخلی است. حالا هواداران دولت آمریکا معتقدند خروج نیرو‌های نظامی از افغانستان و پایان دادن به جنگ بیست ساله در این کشور می‌تواند نقطه آغازی باشد برای دولت واشنگتن که روی مسائل مهم تری از جمله مهار پکن در عرصه‌های بین المللی تمرکز و سرمایه گذاری کند.

جان مرشایمر، استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگو و سردمدار رئالیسم تهاجمی ظهور چین را بزرگترین تهدید برای امنیت ملی آمریکا می داند. وی بر این باور است واشنگتن باید همان سیاست مهاری که علیه شوروی سابق استفاده کرد را علیه چین بکار گیرد. ایجاد اتحادها و ائتلاف های نظامی با کشورهای همسایه چین به ویژه استرالیا، ژاپن و هند از جمله راهکارهای مناسب برای مهار پکن به شمار می رود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار