خلع سلاح اتمی چین؛ فاز جدید نبرد واشنگتن با پکن زیر سایه ناتو

دبیرکل ناتو در اظهاراتی خواستار خلع سلاح اتمی چین و ورود این کشور به مذاکرات محدودیت تسلیحات اتمی شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو که در تلاش است با فشار آوردن بر روی چین، این کشور را وارد مذاکرات محدودیت تسلیحات اتمی کند، در اظهاراتی بدون اشاره به اسامی دارندگان زرادخانه‌های اتمی در جهان همچون آمریکا تاکید کرد: در زمینه کنترل تسلیحاتی، پکن باید کاملاً مسئولانه رفتار کند.

در این راستا افزود: در صورت محدودیت کاهش شمار سلاح‌های اتمی و همچنین افزایش شفاف سازی در این زمینه از سوی چین، مزایای آن نصیب این کشور خواهد شد.

استولتنبرگ با بیان اینکه چین به موضوع گسترش زرادخانه اتمی خود آن هم بدون هیچگونه محدودیتی ادامه می‌دهد افزود: این کشور در حال ساخت تعداد بسیاری سیلو‌های موشکی است که سبب افزایش توانایی اتمی این کشور به میزان قابل توجهی خواهد شد و از سوی دیگر اینکه همه این اتفاقات بدون هیچ محدودیت و شفاف پذیری رخ می‌دهد.

دبیر کل ناتو همچنین تاکید کرد: در مذاکرات آینده محدودیت موشکی باید کشور‌های بیشتری مشارکت کنند.

چندی پیش، نیروی هوایی آمریکا اعلام کرده بود که یک موشک قاره پیمای غیر مسلح با قابلیت حمل کلاهک اتمی را بصورت موفقیت آمیز شلیک کرده استبا طی مسافت ۴۲۰۰ مایل در آب‌های «جزایر مارشال» فرود آمده است.

آمریکا تنها کشور در جهان است که از سلاح اتمی علیه بشریت استفاده کرده و حال متحدان این کشور در پی جلوگیری از دستیابی سایر کشور‌ها به اینگونه سلاح‌ها هستند.

از سوی دیگر و در حالی که آمریکا و کره جنوبی هر دو خواستار خلع سلاح اتمی پایان برنامه موشکی بالستیک کره شمالی هستند، اما این دو متحد درخصوص رویکرد‌های متفاوتی دارند، «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی خواستار ایجاد روابط اقتصادی بین دو کره است، اما آمریکا بر تداوم تحریم‌ها تا زمانی که ابتدا خلع سلاح انجام شود، تاکید دارد و وزرای خارجه کره جنوبی و آمریکا توافق کردند که به هماهنگی اقدامات دیپلمات جهت پیشرفت به سمت هدف خلع سلاح اتمی کامل و برقراری صلح پایدار در شبه جزیره کره ادامه دهند.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل چندی پیش، در پیامی توییتری با ابراز نگرانی از نبودِ پیشرفت در سطح جهانی به سمت جهانی عاری از سلاح هسته‌ای از کشور‌هایی که خود را به اینگونه سلاح‌ها مجهز کردند خواست تا آن را کنار بگذارند.

این مقام ارشد بین‌المللی در ابتدای این پیام نوشت: «از نبود پیشرفت در مسیر جهانِ بدون سلاح اتمی بسیار نگرانم، بنابراین از تمام کشور‌های دارای سلاح اتمی می‌خواهم تا به شکل انفرادی و جمعی و با همکاری یکدیگر اقداماتی برای از میان برداشتن و کاستن از خطرات ناشی از این نوع سلاح انجام دهند.»

وی همچنین در اظهاراتی دیگر تاکید کرده است که، من از صحبت‌های مقامات آمریکایی و روسی مبنی بر اینکه جنگ هسته‌ای، پیروزی در پیش ندارد و از تعهد آن‌ها که اعلام می‌کنند حاضر به گفتگو درباره کنترل تسلیحات هسته‌ای هستند، استقبال می‌کنم.

انتهای پیام/

برچسب ها: ناتو ، سلاح اتمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
اتفاقا مام با خلع سلاح هسته ای جهانی منجمله چین کاملا موافقیم ولی خلع باید از کشوری شروع بشه که جرأت کرده اونو وسط شهرا بندازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
همه باید سلاح اتمی داشته باشند تا از زیر فشار آمریکا و اسرائیل خارج شوند
-
ناشناس
۱۰:۵۳ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
امریکا و ناتو بزرگترین ناقضان امنیت در جهان هستند و جالب این است که خود را طرفدار حقوق بشر و به اصطلاح دموکراسی معرفی می کنند نوچه های غربی امریکا مانند طوطی حرفهای آنها را تکرار می کنند فرار این اجامر و اوباش یعنی امریکا و متحدانش شروع شکست هژمونی غرب است که آینده پس لرزه های آن را مشخص خواهد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
ای کاش مردم کره جنوبی میتوانستند آمریکا ئیها را از کشورشان اخراج کنند آنوقت امکان اتحاد دو کره و تشکیل کشور بزرگ کره محقق میگشت آمریکائیها کلا شیطان صفت هستند و هرجا حضور پیدا میکنند نفاق و دو دستگی و ویرانی به بار می آورند.
آخرین اخبار