آموزش خودمراقبتی، راهکاری مناسب در پیشگیری از خودکشی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، آموزش خودمراقبتی را راهکاری مهم به منظور پیشگیری از خودکشی در جامعه دانست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، سید راشد جزایری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: خودکشی یکی از مهمترین مشکلات سلامت عمومی است که پیامد‌های گسترده اجتماعی، عاطفی و اقتصادی دارد و به عنوان اورژانس روانپزشکی و روانشناسی بالینی مطرح است؛ افکار آسیب به خود یا اقدام به رفتار خودکشی در تمامی سنین در هر شرایط مکانی و زمانی اتفاق می‌افتد که باید توسط خود فرد، سایر اعضای خانواده و دوستان و آشنایان جدی گرفته شود.

او افزود: سالانه در سراسر جهان ۸۰۰ هزار خودکشی اتفاق می‌افتد و برآورد شده است که حداقل شش نفر به طور مستقیم تحت تاثیر مرگ ناشی از خودکشی قرار می‌گیرند و شاخص خودکشی منجر به فوت در سال ۹۶ در کشور ۵.۱ درصد بوده است.


بیشتر بخوانید


جزایری اضافه کرد: مهمترین اصل در پیشگیری از خودکشی آموزش خودمراقبتی به عموم مردم است. افکار و اقدام به خودکشی اغلب به دنبال افسردگی و یا یک بحران به وجود می‌آید و یکی از مولفه‌های اصلی در هر بحرانی موقتی و زودگذر بودن آن است.

او اظهار داشت: افکار خودکشی قابل بررسی و درمان هستند و افراد می‌توانند با مراجعه به پزشک و روانشناس مراکز جامع سلامت از خدمات مشاوره و آموزش‌های روانشناختی به منظور مدیریت افکار خودکشی استفاده نمایند.

جزایری تصریح کرد: به دلیل گستردگی عوامل موثر بر خودکشی و پیامد‌های ناشی از خودکشی، نمی‌توان انتظار داشت که دانشگاه علوم پزشکی به تنهایی در امر خطیر پیشگیری گام بردارد، لذا حضور پررنگ سایر ادارات، سازمان‌ها و ارگان‌ها در پیشبرد اهداف برنامه پیشگیری از خودکشی ضروری است.

او گفت: در حال حاضر در نظام تحول سلامت، خدمات سلامت به مردم به صورت تیمی است، که در هر تیم یک نفر روانشناس در نظر گرفته شده است.

جزایری بیان کرد: در حال حاضر اغلب جمعیت استان چهارمحال و بختیاری تحت پوشش یکی از تیم‌های سلامت جامعه «پزشک خانواده» هستند که در این تیم در کنار سایر خدمات درمانی، خدمات مشاوره، آموزش و درمان روانشناختی به صورت رایگان توسط کارشناسان ارشد روانشناسی بالینی ارائه می‌شود.

او ادامه داد: با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژی و تغییرات اقتصادی، اجتماعی در جامعه کنونی این مهم را یادآور می‌شوم که دست اندرکاران سلامت روان جامعه، وظیفه خطیر و حساسی را عهده دار هستند و لازم است بیش از پیش در این حیطه گام‌های موثری را بردارند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.