کشت پاییزه کلزا در مهاباد آغاز شد

کارشناس واحد زراعت جهادکشاورزی مهاباد گفت: کشت پاییزه دانه روغنی کلزا در اراضی کشاورزی شهرستان مهاباد آغاز شد.

آوات نورانی کارشناس واحد زراعت جهادکشاورزی مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،  اظهار کرد: کشت پاییزه کلزا از اواسط شهریورماه آغاز می‌شود و تا ۵ مهرماه عملیات کشت آن به طول می‌انجامد و رشد آن باید قبل از فرا رسیدن فصل سرما به مرحله ۶ تا ۸ برگی برسد.

نورانی با بیان اینکه مطالبات کلزاکاران نیز به طور کامل پرداخت شد، افزود: در راستای حمایت از کلزاکاران امسال قیمت خرید تضمینی کلزا، ۱۵ هزار تومان تعیین شده است که امیدواریم با استقبال بیشتر کشاورزان سطح زیرکشت این محصول نیز افزایش پیدا کند.

این مقام مسئول اذعان کرد: کشت مداوم گندم در اراضی زراعی سبب کاهش حاصلخیزی اراضی و افت قابل توجه میزان تولید گندم می‌شود بنابراین پایداری تولید گندم در گرو تناوب محصولاتی از جمله کلزا است.

کارشناس واحد زراعت جهادکشاورزی مهاباد خاطرنشان کرد: این دانه روغنی در تناوب کشت با گندم سبب تقویت خاک، کاهش آفات، علف های هرز، بیماری‌ها، استفاده بهینه از آب و در نهایت افزایش تولید گندم می‌شود و از طرفی استقبال کشاورزان از کشت این دانه روغنی می‌تواند راه رسیدن کشور به خودکفایی تولید روغن خوراکی را هموار سازد.

وی به رعایت الگوی کشت از سوی کشاورزان به عنوان اولویت این سازمان اشاره کرد و گفت: کشت گندم و جو نیز به عنوان محصولات راهبردی از اوایل پاییز آغاز و تا آبان ماه ادامه دارد.

کلزا (Brassica napus) از گیاهان دانه روغنی مهم در مناطق معتدل بوده و دارای طیف به نسبت وسیعی از سازگاری اقلیمی است؛ دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین بوده و به خاطر اسید‌های چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.