تفسیر قرآن؛

آیا دیگر ادیان الهی دین اسلام را تصدیق کردند؟ +صوت

تفسیر اجمالی آیه ۸۹ سوره بقره را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَلَمَّا جَاءَهُمْ کِتَابٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَهُمْ وَکَانُوا مِنْ قَبْلُ یَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِینَ کَفَرُوا فَلَمَّا جَاءَهُمْ مَا عَرَفُوا کَفَرُوا بِهِ ۚ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْکَافِرِینَ

و چون کتاب آسمانی قرآن از نزد خدا برای هدایت آن‌ها آمد با وجودی که کتاب (تورات) آنان را تصدیق می‌کرد و با آنکه خود آن‌ها پیش از بعثت (پیامبر اسلام) انتظار غلبه بر کافران داشتند، آن گاه که آمد و شناختند (که همان پیغمبر موعود است) باز به او کافر شدند (و از نعمت وجود او ناسپاسی کردند)، پس خشم خدا بر کافران باد.

فایل صوتی تلاوت آیه ۸۹ سوره بقره

تفسیر آیه ۸۹ سوره بقره

امام عسکری (ع) در روایتی می‌فرمایند: خداوند [در این آیه]یهودیان را سرزنش کرده و می‌فرماید: «وَ لَمَّا جاءَهُمْ»؛ یعنی یهودیانی که در آیات قبلی به آن‌ها و برادران یهودیشان اشاره‌شد.


بیشتر بخوانید


این آیه، صحنه دیگری از لجاجت‌ها و هواپرستی‌های یهود را مطرح می‌کند که آن‌ها بر اساس بشارت‌های تورات، منتظر ظهور پیامبر بودند و حتّی به همدیگر نوید پیروزی می‌دادند و به فرموده امام صادق (ع) یکی از دلایل اقامت آن‌ها در مدینه این بود که آن‌ها می‌دانستند آن شهر، محلّ هجرت پیامبر است و به همین سبب از پیش در آنجا سکنی گزیده بودند، ولی بعد از ظهور پیامبر اسلام، با آنکه نشانه‌های وی را موافق با آنچه در تورات بود یافتند، کفر ورزیدند.

پیام های آیه ۸۹ سوره بقره

۱-ادیان الهی، یکدیگر را تصدیق می‌کنند، نه آنکه در برابر هم باشند. «مصدقا»

۲-به هر استقبالی نباید تکیه کرد. با آنکه یهودیان در انتظار پیامبر (ص) سالیانی درمدینه سکنی گزیدند، ولی در عمل کفر ورزیدند. «کانُوا مِنْ قَبْلُ... کَفَرُوا بِهِ»

۳-شناخت حقّ و علم به آن کافی نیست. چه بسا افرادی که حقّ را فهمیدند، ولی به خاطر لجاجت کافر شدند. «فَلَمّا جاءَهُمْ ما عَرَفُوا کَفَرُوا»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار