تفسیر قرآن؛

سرنوشت انسان به دست چه کسی است؟ +صوت

تفسیر اجمالی آیه ۳۱ سوره نجم را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَلِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ لِیَجْزِیَ الَّذِینَ أَسَاءُوا بِمَا عَمِلُوا وَیَجْزِیَ الَّذِینَ أَحْسَنُوا بِالْحُسْنَى

و آنچه در آسمان‌ها و زمین است همه ملک خداست (و حکم اعمال خلق با اوست) تا بدکاران را به کیفر رساند و نیکوکاران را پاداش نیکوتر عطا کند.

فایل صوتی تلاوت آیه ۳۱ سوره نجم

تفسیر آیه ۳۱ سوره نجم

امام صادق (ع) در روایتی می‌فرمایند: خداوندی را که مدبّر افلاک است و بعد از هر قرنی، قرنی می‌آورد و بعد از هر زمانی زمانی انشاء می‌نماید «لِیَجْزِیَ الَّذِینَ أَساؤُا بِما عَمِلُوا وَ یَجْزِیَ الَّذِینَ أَحْسَنُوا بِالحُسْنَی»؛ عدالت او، نام‌های او مقدّس است و نعمت‌های او بزرگ است.


بیشتر بخوانید


در این این آیه خداوند می‌فرماید:اعراض از کسی که همه چیز از او و کیفر وپاداش به دست اوست، کمال بی خردی است، شما اگر طالب دنیا هم هستید، نباید از او اعراض کنید، زیرا که دنیا هم از اوست. عظمت آسمان‌ها از زمین بیشتر است، لذا در قرآن همواره «السَّماواتِ» مقدّم بر «الْأَرْضِ» آمده است.

پیام‌های آیه ۳۱ سوره نجم

۱- کیفر و پاداش عادلانه، به علم و قدرت نیاز دارد. «لِلّهِ ما فِی السَّماواتِ ... لِیَجْزِیَ»

۲- هستی، هدفدار است. «لِلّهِ ما فِی السَّماواتِ ... لِیَجْزِیَ»

۳- پاداش الهی، برتر از عمل نیک انسان است، ولی کیفر، بیش از عملِ بد نیست. «اَلَّذِینَ أَساؤُا بِما عَمِلُوا ... اَلَّذِینَ أَحْسَنُوا بِالْحُسْنَی»

۴- سرنوشت انسان، به دست خود اوست. «بِما عَمِلُوا ... اَلَّذِینَ أَحْسَنُوا بِالْحُسْنَی»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار