سفر هریس به سنگاپور برای مقابله با نفوذ چین

معاون اول رییس جمهور آمریکا امروز قرار است با مقامات سنگاپور به منظور کنترل نفوذ فزاینده چین دیدار و گفتگو کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، کامالا هریس، معاون اول رییس جمهور آمریکا امروز در نخستین روز از سفر خود به جنوب شرق آسیا و به منظور تقویت روابط و همکاری‌ها به عنوان بخشی از تلاش‌های واشنگتن برای مقابله با گسترش نفوذ چین در جهان با مقامات سنگاپور دیدار و گفتگو خواهد کرد.

در این سفر، هریس با حلیمه یعقوب، رییس جمهور سنگاپور و لی هسین لونگ، نخست وزیر این کشور ملاقات خواهد کرد. پس از این دیدار معاون اول رییس جمهور آمریکا قرار است به منظور بازدید از ناو جنگی "یو اس اس تولسا" متعلق به نیروی دریایی آمریکا از پایگاه دریایی چانگی دیدن کند.

سنگاپور یکی از قوی‌ترین شرکای امنیتی آمریکا در منطقه است که روابط تجاری نزدیکی با این کشور دارد. این کشور همچنین بزرگترین بندر در جنوب شرق آسیا را به خود اختصاص داده و یکی از مبادی ورود و خروج مسافران، تجار و گردشگران به چین است.

کامالا هریس روز گذشته در راستای سفر هفت روزه خود به کشور‌های آسیایی وارد سنگاپور شد. در این سفر معاون اول رییس جمهور آمریکا قرار است با مقامات ویتنام هم دیدار و گفتگو کنند. در این ماموریت قرار است مقامات آمریکایی نگرانی واشنگتن از گسترش نفوذ و قدرت چین در منطقه و نیز اختلاف بر سر دریای جنوبی چین را حل و فصل کنند.

در گزارش سرویس تحقیقات کنگره که ماه گذشته میلادی به چاپ رسید آمده است: سنگاپور یکی از متحدان آمریکا برای ورود به منطقه است، ولی به دلیل روابط خوب این کشور با چین بعید به نظر می‌رسد این کشور در مذاکره با آمریکا برای کنترل گسترش نفود پکن به راه حلی عملی برسند.

کامالا هریس در این سفر همچنین قرار است به متحدان آمریکا در ویتنام و سنگاپور این پیام را منتقل کند که واشنگتن با متحدان خود در جنوب شرق آسیا همراه است و این مسئله با موضوع افغانستان تفاوت‌های اساسی دارد.

جان مرشایمر، استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگو و پدر رئالیسم تهاجمی تاکید دارد به دلیل ظهور چین، آمریکا باید سیاست خارجی خود را معطوف به شرق آسیا و مقابله با پکن کند. وی بر این باور است آمریکا باید همان سیاست مهاری که علیه شوروی سابق اعمال کرده بود، علیه چین نیز به کار گیرد. واشنگتن تلاش دارد کشورهای استرالیا، ژاپن، هند، و دولت های حوزه آسه آن را علیه پکن متحد کند. دریای چین جنوبی، جزیره تایوان، و جزایر اختلافی میان پکن و توکیو در دریای ژاپن از جمله مواردی است که احتمال جنگ بر سر آن میان دو قدرت وجود دارد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار