یک مقام ارشد آمریکایی: سفر هریس به آسیا نشانه تلاش واشنگتن برای ماندن در منطقه است

سفر معاون اول رییس جمهور آمریکا به برخی کشور‌های آسیایی نشانه تلاش واشنگتن برای ماندن در منطقه است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، یک مقام آگاه که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد: سفر‌های آتی کامالا هریس، معاون اول رییس جمهور آمریکا به سنگاپور و ویتنام که قرار است از روز یکشنبه آغاز شود، نشان می‌دهد واشنگتن در حال تلاش برای ماندن در منطقه است و در این راستا تلاش دارد تا حمایت‌های بین المللی از جمله همراهی کشور‌های اروپایی را نیز به خود جلب کند.

مقابله با افزایش قدرت و نفوذ چین در منطقه به گفته برخی مقامات ارشد آمریکایی اصلی‌ترین دلیل این تلاش‌ها از سوی دولت واشنگتن است.
کامالا هریس بلندپایه‌ترین مقام آمریکایی است که از زمان تشکیل دولت جو بایدن به قاره آسیا سفر می‌کند و به گفته یک مقام ارشد آمریکایی تمرکز معاون اول رییس جمهور بر تقویت حضور واشنگتن در منطقه به ویژه در دریای چین جنوبی، منطقه مورد مناقشه پکن با کشورهای همسایه است.

این مقام آمریکایی می‌گوید: دولت واشنگتن به وضوح اعلام می‌کند که ما بخشی از منطقه هستیم و نسبت به آن تعهد داریم و باید در آن حضور داشته باشیم.

این سفر همزمان با پیشروی‌های طالبان و در نهایت کنترل کامل افغانستان به دست این نیرو‌ها و انتقاد از دولت آمریکا در مورد نحوه مدیریت خروج نیرو‌ها از این کشور انجام می‌شود.

این مقام ارشد آمریکایی می‌گوید: هریس در ضمن این سفر به مسائل مربوط به افغانستان و خروج نهایی نیرو‌ها از این کشور نیز رسیدگی خواهد کرد. تمرکز و اولویت اصلی تیم اعزامی دولت آمریکا به قاره آسیا مسائل مربوط به افغانستان است و معاون اول رییس جمهور نیز آن را در راس امور خود قرار داده است. در ضمن آسیای جنوب شرقی، هند و اقیانوس آرام واقعا برای واشنگتن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

هریس قرار است یکشنبه به سنگاپور سفر کند. او نخستین معاون اول رییس جمهور آمریکاست که به ویتنام می‌رود و روز سه شنبه وارد این کشور می‌شود. برنامه این سفر پنجشنبه هفته آینده به اتمام خواهد رسید. در طول این سفر، کامالا هریس با حلیمه یعقوب، رییس جمهور سنگاپور و لی هسین لونگ، نخست وزیر این کشور دیدار و گفتگو خواهد کرد. وی همچنین قرار است در مورد همکاری آمریکا با بخش‌های خصوصی این کشور هم گفتگو‌هایی انجام دهد.

در هانوی ویتنام هم هریس قرار است دیدار‌هایی با رهبران این کشور از جمله نگیوئن ژوان پوک، رییس جمهور ویتنام و فام مینگ چین، نخست وزیر این کشور داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار