درصد اشتغال دانش آموختگان در رتبه بندی دانشگاه های جهان تاثیر دارد

صالحی عمران گفت: درصد اشتغال دانش آموختگان و درآمد آن‌ها از محیط کار در رتبه بندی دانشگاه‌های جهان تاثیر گذار خواهد بود.

ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره عدم کسب مهارت برخی از دانشجویان اظهار کرد: حرفه گرایی عنوانی است که در دانشگاه‌های جهان به تازگی مورد توجه قرار گرفته است.

او افزود: در این دیدگاه بحث بر این است که بخش اقتصادی آموزش عالی را جدی‌تر ببینیم که بخشی از آن توجه به اقتصاد و درآمد‌های عادی است که فارغ التحصیلان دانشگاهی بعد از اخذ مدرک به دست می‌آورند و وارد حرفه و شغل می‌شوند.

صالحی عمران با بیان اینکه در شاخص‌های رتبه بندی دانشگاه‌ها حرفه گرایی پیشرفت خوبی داشته و به خوبی خود را نشان داده است، تاکید کرد: درآمد‌های دانش آموختگان از محیط کار و درصد اشتغال آن ها بعد از فارغ التحصیلی در رتبه بندی دانشگاه‌ها تاثیرگذار خواهد بود و محور‌های مورد نیاز در این موضوع تنها مقاله و دانش نظری نیست، بلکه همه جوانان بعد از فارغ التحصیلی باید وارد حرفه و مشاغل شوند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: همه افراد بعد از دانشگاه نیاز به شغل و مهارت دارند؛ بنابراین باید بعد از فارغ التحصیلی حتما وارد بازار کار شوند. آموزش عالی دانشگاه‌ها به عنوان یک مرکز خبره به پرورش دانشجویان می‌پردازد و اشتغال فارغ التحصیلان به عنوان یکی از بخش‌های آن مورد توجه قرار می‌گیرد، اما نباید انتظار داشته باشیم که دانشگاه‌ها کلا این مقوله را نبینند پس باید برای آن تا حدودی برنامه ریزی کنند.

آموزش عالی را به عنوان محل اخذ مدرک نگاه نکنیم

او با بیان اینکه آموزش عالی نباید تنها محلی برای اخذ مدرک باشد، تاکید کرد: آموزش عالی و دانشگاه‌ها نسل‌های مختلفی دارند و در نسل‌های جدید توجه به دانشگاه‌های کارآفرین که بتوانند در اقتصاد و توسعه مملکت تاثیرگذار باشند بسیار مهم است؛ چرا که اشتغال دانشجویان را ایجاد می‌کنند و برای آن‌ها درآمد رقم خواهند زد؛ بنابراین این موضوع مهم بوده و کارکرد مورد انتظار دانشگاه هاست.

صالحی عمران اضافه کرد: اگر این روند مورد توجه قرار گیرد دانشگاه‌های مهارتی کشور می‌توانند به عنوان بخش مهمی در سیاست گذاری‌های کلان کشور مطرح شوند؛ بنابراین در توسعه سیاست و آموزش عالی گفتنی است که آموزش عالی مهارتی جایگاه خاص و ویژه‌ای خواهد داشت و جوانان انتظار دارند بعد از فارغ التحصیلی با کسب مدرک بتوانند وارد بازار کار شده و درآمد کسب کنند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور تاکید کرد: انتقال مهارت و یاد دادن مهارت در برنامه‌های درسی مهم است و قاعدتا باید مورد توجه قرار گیرد و برنامه‌های درسی آموزش عالی ما هم مبتنی بر ایجاد یک سری مهارت‌های اشتغال پذیری نیست و هم اکنون بحث انتقال مهارت‌های اشتغال پذیری بسیار مهم است و برنامه‌های درسی دانشگاه‌ها در این زمینه باید حتما جدی مورد توجه قرار گیرد. همچنین، تغییر سرفصل‌ها بسیار ضروری است و بایستی واحد‌های تدریس شده توسط استادان حتما با نگاه و گرایش حرفه‌ای و عملی باشد تا بتوان انتقال مهارت‌های اشتغال پذیری را دید.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار